Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
18 milioane de lei, pe apa Sâmbetei
Peste 18 milioane de lei au fost cheltuiţi în ultimii cinci ani pe studii de fezabilitate care nu au mai fost folosite. Concluzia sumbră apare într-un raport al Corpului de Control al primului ministru, făcut public recent.
Peste 18 milioane de lei de la bugetul de stat au fost cheltuiţi inutil, pe studii de fezabilitate care nu au fost folosite niciodată, a constatat Corpul de Control al premierului după o verificare la patru ministere. Concret, este vorba despre studiile de fezabilitate comandate între 1 ianuarie 2011 şi 30 iunie 2016 de Ministerele Energiei, Transporturilor, Comunicaţiilor şi Economiei. Cele patru ministere au contractat 92 de studii de fezabilitate, finanţate integral de la bugetul de stat, în valoare totală de aproape 93 de milioane de lei. Dintre acestea au fost finalizate 75, însă au fost folosite doar 46. Conform documentului, 29 de studii au rămas doar pe hârtie - valoarea: peste 18 milioane de lei.
Cele mai multe studii de fezabilitate nefolosite - 18 - şi cei mai mulţi bani aruncaţi au fost la Ministerul Transporturilor sau la companii din subordinea acestui minister. Urmează Ministerul Economiei, care a dat peste o jumătate de milion de lei pe 7 proiecte, niciodată utilizate. Printre studiile de fezabilitate enumerate în document se numără şi cel pentru Podul peste Tisa: „Contractul nr. 92/ 23639/16.04.2015 privind „Revizuire / Actualizare studiu de fezabilitate pentru « Pod peste Tisa în zona Tepliţa din Sighetul Marmaţiei»” valoare contractată 1.444.632,36 RON (cu TVA), valoare plătită 518.868,48 RON (cu TVA), încheiat între Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri din România şi Asocierea EXPERT PROIECT 2002 S.R.L.-BETARMEX S.R.L., care potrivit explicaţiilor reprezentanţilor companiei „SF iniţial a fost incomplet şi cu soluţii de proiectare diferite faţă de cerinţele actuale ale CNADNR”.
Raportul corpului de control mai arată că primul contractant, care a încasat şi cea mai mare sumă pentru studii de fezabilitate, este o firmă din Baia Sprie, judeţul Maramureş, GREEN HIDROFOR S.R.L, cu 29 de angajaţi. Potrivit Registrului Comerţului, are ca obiect de activitate lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor. A primit de la buget peste 10 milioane de lei.
„Astfel, primii 5 contractanţi ale căror sume încasate au avut ponderea cea mai mare în valoarea totală a studiilor de fezabilitate plătite şi neutilizate de către cele 4 ministere, în sumă de 18.128.775.83 RON, au fost următorii:
- Societatea GREEN HIDROFOR S.R.L cu suma de 10.244.880 RON reprezentând un procent de 56,51%;
- Asocierea EXPERT PROIECT 2002 S.R.L. & BETARMEX S.R.L. cu suma de 2.446.959,50 RON reprezentând un procent de 13,50%;
- Societatea I.S.P.C.F. S.A. – E.D.I.N. S.R.L. – S.T.E. S.R.L.– PEGASO INGEGNERIA SRL cu suma de 2.445.869,43 RON reprezentând un procent de 13,49%;
- Societatea BAICONS IMPEX S.R.L. 927.427 RON reprezentând un procent de 5.12%;
- CONSIS PROIECT S.R.L. cu suma de 558.000 RON reprezentând un procent de 3.08%”.
Printre justificările date de ministere pentru plata şi neutilizarea studiilor de fezabilitate se numără lipsa sursei de finanţare pentru etapele următoare sau faptul că beneficiarii nu erau eligibili pentru realizarea proiectelor: „Cauzele care au condus la plata şi neutilizarea celor 29 de studii de fezabilitate, contractate de către Ministerul Energiei, Ministerul Economiei şi Ministerul Transporturilor, în perioada 01.01. 2011 - 30.06.2016, aşa cum rezultă din documentele transmise de către aceste ministere Corpului de control al primului-ministru, au fost următoarele:
- lipsa sursei de finanţare pentru etapele următoare;
- neîntocmirea documentaţiei pentru avizarea investiţiei în Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor, aceasta fiind la momentul acţiunii de documentare în curs de întocmire;
- necesitatea completării studiilor de fezabilitate „conform solicitărilor CE a Studiului de Trafic, Analiză Cost Beneficiu, Memoriu de Sinteză şi Actualizarea Devizului general”;
- studiu de fezabilitate dat spre consultare „experţilor în proiectul USTDA”;
- neeligibilitatea beneficiarilor.
De asemenea, cauzele care au condus la actualizarea studiilor de fezabilitate contactate de către entităţile mai sus menţionate au fost următoarele:n expirarea termenului de valabilitate a studiului de fezabilitate iniţial (inclusiv modificarea legislaţiei incidente);
- studiu de fezabilitate iniţial incomplet şi cu soluţii de proiectare diferite faţă de cerinţele actuale”.
De asemenea, Corpul de Control propune verificări „de către organisme abilitate din cadrul ministerelor” la entităţile care au înregistrat un grad foarte ridicat al ineficienţei utilizării studiilor de fezabilitate plătite din bani publici. Acestea sunt Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri din România (C.N.A.D.N.R.), Compania Naţională de Căi Ferate C.F.R. S.A. şi Ministerul Energiei.
Situaţia celor 75 studii de fezabilitate finalizate şi plătite, la data de 30.06.2016 se prezintă astfel:
- 46 studii de fezabilitate au fost plătite şi utilizate, valoarea totală a acestora fiind de 5.796.225,85 RON (cu TVA), şi reprezentând 6,24% din totalul angajamentelor legale, respectiv 14,78% din valoarea contractată a studiilor de fezabilitate finalizate şi plătite, din care: 83,62% dintre studii în valoare de 4.847.084,97 RON (cu TVA), nu au necesitat refacere şi/sau actualizare fiind utilizate din prima etapă;
- 16,38% dintre studii, în valoare de 949.140,88 RON (cu TVA), au necesitat refacere sau actualizare;
- 29 studii de fezabilitate au fost plătite şi neutilizate, în valoare totală de 18.128.775,83 RON (cu TVA), reprezentând 19,51% din totalul angajamentelor legale (92.915.732,15 RON), respectiv 46,22% din valoarea contractată a studiilor de fezabilitate finalizate şi plătite (39.224.895,73 RON).