Curs valutar








Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii




110 ani de la darea în exploatare a liniei de cale ferată Valea Vișeului - Borșa
Leonard Alexandru Pop
coordonatorul Cercului Filatelic al Bibliotecii Județene „Petre Dulfu” din Baia Mare
Cu o istorie de 110 ani de la inaugurarea liniei ferate Valea Vișeului - Borșa, acest traseu feroviar a fost o conexiune crucială în România, măsurând 55,2 kilometri în lungime și având o singură linie neelectrificată. Acesta a făcut parte din magistrala CFR 409 și a traversat județul Maramureș, urmând cursul râului Vișeu.
La momentul construirii acestei căi ferate, Transilvania era parte a Regatului Ungariei. În 1872, s-a dat în folosință linia ferată Satu Mare - Sighetu Marmației, conectând astfel Depresiunea Maramureșului la rețeaua feroviară prin valea râului Tisa. Extinderea acestei rețele cu linia ferată Sighetu Marmației - Ivano-Frankivsk în 1895 a contribuit la dezvoltarea altor regiuni din Maramureș.
Ulterior, guvernul maghiar a conceput planuri pentru construirea unei linii ferate în sud-estul comitatului Maramureș, cu scopul de a ușura transportul lemnului din Munții Carpați și de a facilita accesul la depozitele de minereu de la Baia Borșa.
Începând din localitatea Valea Vișeului, care era deja conectată la calea ferată Sighetu Marmației - Ivano-Frankivsk, s-a construit o linie ferată cu ecartament normal care urma cursul râului Vișeu, trecând prin Vișeu de Sus până la Borșa. Această linie a fost deschisă traficului pe 18 septembrie 1913 și a inclus opriri la Vișeu Bistra, Petrova, Leordina, Bocicoel, Vișeu de Jos, Vișeu de Sus și Moisei.
În 1949, linia ferată Salva - Vișeu de Jos a fost inaugurată, consolidând astfel importanța liniei ferate Valea Vișeului - Borșa ca parte a rețelei feroviare care lega Maramureșul de restul țării.
Cu toate acestea, în martie 1997, tronsonul feroviar între Vișeu de Jos și Borșa a fost închis pentru traficul de pasageri. Ulterior, linia a fost abandonată, cimentată, asfaltată sau acoperită de vegetație, devenind pradă pe anumite porțiuni alunecărilor de teren.
Pentru a aniversa cei 110 ani de la inaugurarea acestei linii feroviare care a funcționat aproape 85 de ani în pitoreasca regiune a Maramureșului, Cercul Filatelic al Bibliotecii Județene „Petre Dulfu” din Baia Mare a creat un plic special (întreg poștal) cu o imagine semiartistică care prezintă un tren de călători surprins în localitatea Moisei în 1992.