Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Zbor deasupra Maramureșului
Aeroportul Internațional Maramureș este și ar trebui să fie o prioritate pentru dezvoltarea județului. Poarta aeriană de intrare în ținutul de nord, un ținut de basm cu cinci țări, chiar dacă are o infrastructură rutieră în lucru, ar trebui să fie în atenția permanentă a celor care conduc. Politicienii trebuie să facă totul pentru ca Aeroportul Internațional Maramureș să devină ceea ce ar trebui să fie. Până în acest moment, s-au făcut demersurile necesare pentru a ajunge la finalul mult dorit.
Locul de unde iei un avion spre destinația visată și la prețuri accesibile devine încet, încet, Aeroportul Internațional. GAZETA de Maramureș a susținut tot timpul dezvoltarea aeroportului, mai ales că mult discutata reorganizare administrativ-teritorială a fost și este de actualitate, iar calea aerului este una din cele mai importante atuuri pentru a avea un loc în loja celor care sunt importanți.
Nu este un secret că, în ultimii ani, s-a dat o bătălie a aerului între aeroportul maramureșean și cel din Satu Mare. În momentul de față, situația este în favoarea Maramureșului din motive pe care le-am aflat în vizita pe care am făcut-o la aeroport. Oficialii de aici nu doresc să vorbească de această dispută, dar lucrurile sunt destul de evidente.
Au fost probleme în ultimii doi ani din cauza pandemiei, dar în acest an Aeroportul Maramureș a realizat cel mai mare număr de pasageri și lucrurile nu se opresc aici.
„Spre bucuria noastră, anul 2022 a fost un an plin de realizări raportat și la istoricul aeroportului. Până la sfârșitul lunii septembrie, am avut peste 61 de mii de pasageri, îmbarcați și debarcați. Numărul maxim de pasageri l-am avut în 2019, cu 46 de mii pasageri. După cum se știe, anul acesta am avut șapte zboruri de charter: patru de Antalya, două de Egipt și unul de Creta. Iar ca noutate avem zboruri zilnice spre București, mai puțin sâmbăta. Zborul de Paris este operat de compania Hisky în zilele de joi și duminică, astfel încât am venit în sprijinul solicitărilor, a agențiilor de turism și a maramureșenilor. Se poate petrece un
citybreak la Paris. Spre bucuria noastră, gradul de ocupare a acestui zbor este de peste 85%. Cu siguranță, această destinație va fi operată și anul viitor de către compania Hisky.
După cum se știe, am avut și zborul spre Milano, dar, din păcate, numărul de pasageri îmbarcați pe această destinație a fost foarte redus, câte 15-20 de pasageri pe cursă. Compania Hisky a renunțat la această cursă din motive operaționale și financiare.
Speranța noastră e ca, începând cu luna decembrie, să venim cu vești bune pentru maramureșeni și nu numai. Sperăm să înceapă zboruri de pe aeroportul nostru spre Roma și Munchen, zboruri care vor duce la creșterea numărului pasagerilor care trec prin aeroportul nostru”, a spus Dorin Buda, managerul Aeroportului Maramureș.
Dincolo de aceste vești bune, am discutat cu Buda despre concurența între Maramureș, Satu Mare, Târgu Mureș, Oradea în ceea ce privește zborurile de pe aceste aeroporturi.
După cum se știe, aeroportul maramureșean a avut o „viață” grea, complicată. Fiind un aeroport mai mic, nu a putut atrage curse importante și operatori privați, după apariția acestora în spațiul românesc. De pe la începutul anilor 2000, se tot discută despre modernizarea și mărirea lui, mai ales că, în această parte de țară, sunt mai multe orașe mari care au aeroport.
Din acest motiv, noi am avut probleme. Au fost miniștri, unul de tristă amintire pe nume Dobre, care au spus că Baia Mare, Maramureșul nu au nevoie de aeroport modernizat, că este la Satu Mare și Oradea. Și că nu pot fi aeroporturi mari la distanțe de 60 de kilometri între ele. Alți miniștri de tristă amintire, Berceanu, Ludovic Orban, au tot promis, dar nu au făcut decât să lanseze „un zbor deasupra unui cuib de cuci”. Cucii fiind, în general, pedeliști și grupuri de interese pedeliste. Și aici, ca și pretutindeni. De aceea aeroportul nostru a rămas mai în urmă.
Dar ultimii ani au dus la o reparație fizică și morală pe proiectul aeroportului. S-a mărit pista, iar acum se lucrează puternic la extinderea lui. Dacă în trecut avea o pistă foarte bună, în perioada următoare vom ajunge să deținem un aeroport modern, poate cel mai modern din Ardeal.
Revenind la discuția cu Buda, am aflat câteva lucruri interesante care întăresc parcursul foarte bun din ultima perioadă.
„Este o dorință mare de creștere a numărului de pasageri și la noi, dar și la Satu Mare, Oradea. Desigur, pe partea de nord-vest suntem noi și Satu Mare și deservim cam același număr de potențiali pasageri. Spre norocul nostru - și de aceea sunt încrezător că încet, încet și Aeroportul Maramureș se va dezvolta - județul nostru este o destinație de top. Iar numărul de pasageri care este în creștere pe aeroportul nostru arată acest lucru. Într-un top neoficial al aeroporturilor din România, după numărul de pasageri, suntem pe locul 11. În acest context, există posibilități de creștere a numărului de pasageri, având în vedere că vom opera încă două destinații externe. Asta este și dorința maramureșenilor. Dar trebuie să spunem și acest lucru. Să înțeleagă și maramureșenii, și cei din presă, și toată lumea că aceste companii private își stabilesc destinația curselor. Noi nu avem posibilitatea legală de a impune vreo destinație. Putem discuta, propune, dar cei care decid sunt companiile respective” a mai spus Dorin Buda, managerul Aeroportului Maramureș.