• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 22 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 1 Iulie , 2016

Un şantier de vis: Aeroportul Internaţional Baia Mare

Aeroportul Internaţional Baia Mare devine pe zi ce trece mai mare şi mai frumos, aşa cum visau băimărenii de la momentul în care s-a vorbit de modernizarea porţii aeriene de intrare în fabulosul Maramureş, judeţ fără pereche din nord. Lucrările de mărire a pistei şi modernizare a căii de rulare de la Aeroport şi cele din proximitatea acestuia sunt în grafic, poate înaintea graficului şi se vor termina în următoarele săptămâni şi luni. Sunt unele voci care contestă aceste lucrări sau finalitatea lucrării în ansamblul ei. De aceea am fost pe Aeroport, per pedes şi cu maşina să ne convingem că se lucrează. Incredibil ce şantier am găsit acolo!

 

 

 

Am urcat panta ce duce la Tăuţii Măgherăuş, cu cei 70 la oră legali, sperând să vedem de pe culme ceva în depărtare. Nerăbdarea şi speranţa şi-au dat mâna în sufletele celor din micuţa noastră redacţie dorind ca noi să avem dreptate, cei care am susţinut necondiţionat şi tot timpul existenţa, utilitatea acestui Aeroportul. Multele materiale în acest sens stau mărturie în arhiva minunatului nostru săptămânal. Dar a trebuit să amânăm momentul deoarece nu s-a văzut nimic.

 

Pe un trafic dens, mai ceva ca pe bulevardul Bucureşti, am ajuns la varianta ce duce la Aeroport. Am trecut val-vârtej pe lângă cele trei mari fabrici ce fac producţie la Tăuţii Măgherăuş şi am fost loviţi vizual de un câmp plin de clăi de fân sau ce ori fi. Este terenul celor de la Aeroclub, probabil.

La intrarea în perimetrul Aeroportului am simţit un praf fin, nisip care a început să scrâşnească printre dinţi, intrat pe geamul lateral al maşinii, lăsat jos la maximum cu speranţa că razele soarelui se vor mai înmuia niţel.

Era un praf pe care îl simţi doar pe marile şantiere şi pe care de foarte mulţi ani nu l-am mai simţit la lucrările maramureşene sau băimărene.

Altfel spus, un mare şantier ce ne-a trimis cu gândul la Salva-Vişeu sau Bumbeşti-Livezeni. Poate fi considerată o comparaţie forţată, dar GAZETA de Maramureş a rămas cu gura căscată după ce a văzut şantierul!

 

La intrarea în parcarea Aeroportului se află o staţie de betoane care lucrează la foc automat. Pentru a solicita aprobare să vedem tot şantierul am urcat la directorul tehnic. Aici am aşteptat câteva minute, preţ de o discuţie telefonică cu un inginer de pe teren. Discuţii, evident, tehnice. În timp ce aşteptam, biroul directorului s-a umplut cu şefii, ingineri din partea constructorului. Toţi cu dosare şi planşe după ei. Unii aveau caschetă pe cap, dar toţi erau plini de praf, un praf fin, roşiatic, ce intră repede între dinţi. Am primit acceptul şi după un scurt instructaj am plecat în aventură.

 

Frumoasa noastră maşină s-a oprit la limita între clădirea Aeroportului şi pistă. În stânga şi în dreapta, maşini uriaşe, rabe, din cele ce transportă multe tone de pământ excavat. Multe maşini mai mici, de diverse forme şi diverse întrebuinţări, un furnicar în care noi ne-am descurcat cu o oarecare greutate, dar muncitorii, inginerii şi maeştrii se „plimbau” cu graţia balerinei. Fiecare ştia ce are de făcut şi nu am văzut blocaje. Am parcurs pista până la partea ce va fi prelungită cu peste 300 de metri. Pare o distanţă mică, dar acolo aveam impresia că, brusc pământul a fugit în adâncuri.

Camioanele de 25 de tone urcau şi coborau cu pământul roşiatic scos de pe terenul ce va deveni pistă pentru avioane. Undeva, pe la mijloc, se vede o conductă groasă ce traversează terenul, este vechea canalizare ce merge la Buşag sau Merişor, nu ştim exact. Ea va fi scoasă pentru a putea veni pista în prelungire. Undeva pe un munte de pământ, un inginer cu un clop de maramureşean pe cap, protecţie faţă de soare, dă din mâini precum un dirijor.

De fapt, chiar îl dirijează pe cel care scormonea în pământ, la mulţi metri în jos.

Am plecat mai departe spre noul drum comunal şi podul de pe râul Băiţa. Acum se asfaltează. Un fum cu aromă de asfalt topit se simte peste tot. Undeva este pusă o dubiţă de-a curmezişul, un fel de barieră pentru a opri accesul maşinilor spre pod. La umbra iluzorie oferită de dubiţă stau câţiva muncitori şi beau apă, chiar apă. O pauză de o ţigară după care se merge pe „front”.

Dacă am fi avut o dronă, am fi văzut de sus totul, dar la nivelul solului temperatura domnului Celsius a ajuns la cote insuportabile. Ne gândim cum rezistă constructorii cu salopete, chiar cizme în unele cazuri. Oamenii sunt obişnuiţi, probabil, dar am fost uimiţi de modul în care se mişcau, la unison. O mare de mâni ce aşezau lucrurile pe locurile potrivite în aşa fel încât totul să devină realitate atunci când se termină.

 

Ne-am întors pe unde am venit. Au trecut aproape două ore. Oamenii, imperturbabili îşi vedeau de lucru. Căldură insuportabilă, praf, maşini, Aeroport ce seamănă cu un şantier, de undeva din eter se aude muzica îngerilor ce veghează ca totul să se întâmpla aşa cum ne dorim, noi, maramureşeni, cei mulţi!

 

 

Ce spune Dorin Buda

 

Am vorbit cu directorul Aeroportului, Dorin Buda. Acesta ne-a explicat situaţia lucrărilor şi ce perspective imediate sunt.

„S-a finalizat drumul comunal spre Bozânta Mare. Acum se montează parapeţii, indicatoarele rutiere, iar din 4 iulie, după ce va fi predat administraţiei din Tăuţii Măgherăuş se va putea circula pe noul drum spre Bozânta Mare.

S-au executat săpăturile pentru regularizarea râului Băiţa. După cum se ştie, acest râu va fi deviat. S-a finalizat şi podul peste râul Băiţa, un pod cu o deschidere de 27 de metri. Regularizarea râului este gata în proporţie de 95 la sută. Constructorul preconizează ca pe 15 iulie să fie dat drumul râului pe noul curs.

 

Tot din 4 iulie vor începe lucrările la pistă. Până acum au fost dalele distruse, s-au refăcut rosturile de dilataţie. Urmează să se toarnă asfalt la celălalt capăt, pe pista veche. Acum se fac rigolele pe toată lungimea pistei. Excavările pe porţiunea de teren unde va fi mărită pista s-au terminat în mare proporţie. Mai este terenul unde e vechiul drum comunal, iar de luni (4 iulie) după ce va fi trecută circulaţia pe noul drum comunal vor putea fi finalizate aceste lucrări”, a spus Buda.

 

Directorul Aeroportului ne-a oferit şi câteva date despre partea de finanţare a acestor lucrări. Reamintim că mărirea şi modernizarea pistei costă peste 64 de milioane de lei plus TVA.

„Vorbim de Programul Operaţional pe Infrastructură Mare. Am înţeles că pe data de 15 iulie se va da posibilitatea pentru a se putea solicita finanţarea lucrărilor din banii europeni pe acest program în exerciţiul bugetar 2014-2020. Pe acest program sunt aceleaşi criterii de eligibilitate ca şi pe vechea cerere de finanţare. Există această posibilitate de a trece pe noul exerciţiul financiar, iar lucrările să fie decontate de UE. Avem şanse reale, suntem cuprinşi în Masterplan ca şi aeroport regional, este aceeaşi reţea europeană de transport... Mai mult, consultantul UE a spus că după Aeroportul de la Oradea, următorul care se impune a fi modernizat este cel din Baia Mare. În concluzie noi aşteptăm!

Nu s-a semnat niciun contract de finanţare pentru niciunul din marile proiecte de aici. Încă nu s-a tranşat definitiv din ce bani se vor realiza aceste lucrări. De pe vechiul exerciţiu bugetar sau de pe noul exerciţiu bugetar”, a spus directorul Aeroportului. Dorin Buda ne-a spus şi ce se va executa în perioada următoare, dincolo de lucrările de mărire a pistei.

 

În următoarele săptămâni, după realizarea pistei se vor face lucrările de balizaj, respectiv pe toată lungimea pistei de peste 2000 de metri şi lată de 45 de metri. După ce aceste operaţiuni vor fi realizate, companiile low-cost din România vor veni să vadă starea pistei şi coordonatele noi oferite de construcţie. Aceste verificări vor fi făcute şi de Tarom, de fapt compania de stat va face aceste operaţiuni de verificare înaintea celorlalte companii.

 

Dorin Buda a spus că au avut loc discuţii cu toate firmele ce operează în România şi, la modul general, toate sunt interesate a opera pe nord. În următoarele luni vom vedea cine vine şi cine rămâne. 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.