• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 16 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 29 Septembrie , 2014

Târâş-grăpiş, printre proiectele de infrastructură

Odată cu campania electorală încep şi lucrările mult aşteptate de reabilitare a drumurilor naţionale. Numai că, dincolo de promisiuni şi speranţe electorale, proiectele cam dau în gropi. Şi la propriu, şi la figurat.

 
 

Pe cât de aşteptată, pe atât de anevoioasă şi complicată. Reabilitarea drumurilor naţionale din judeţ se împotmoleşte în proceduri şi complicaţii.

Săptămâna trecută, CNADNR Cluj - Napoca a aprobat noua soluţie tehnică de lucru pe DN 18 Baia Sprie - Sighetu Marmaţiei. Lucrările de asfaltare vor fi demarate de către firma Aktor. Conform promisiunilor, lucrările vor fi finalizate până la sfârşitul acestui an, urmând ca din primăvara anului viitor să fie executate lucrări la şanţuri şi podeţe.

De asemenea, au fost demarate lucrările de reabilitare pe DN 18B, pe tronsonul Baia Mare - Tg. Lăpuş - Măgoaja - Dej, pe o porţiune de 8,6Km. Numai că, potrivit deputatului Mircea Man, lucrările au început prost: „Se doreşte să se finalizeze un drum început mai de mult, DN 18 B, înspre Dej prin Măgoaja (de la Târgu Lăpuş). Zilele trecute am văzut că scot noroi din albia râului şi îl pun pe drum. Pe un drum care a fost împănat, numai să se afle în treabă. Dar pe drumul acela niciunul nu ar pune asfalt dacă ar fi de bună credinţă şi ar respecta normele. L-am anunţat pe prefect de această problemă. Pentru că drumul acela a fost împănat de două ori, deci pregătit pentru asfalt. Dar s-a blocat asfaltarea şi nu s-a mai făcut nimic.

Acum, electoral au dat drumul lucrărilor, că mai sunt de făcut vreo 6 kilometri. Şi în loc să respecte tehnologia proiectului, ei vin şi spun că fac întreţinere. Dar au scos balastru din râu, care este de fapt nămol cu pământ, şi îl tasează peste straturile deja existente şi spun cât e de bine. După care vor veni şi vor pune asfaltul. E o prostie! Exact cum ţi-ai turna casa, ai turna fundaţia şi ca să mai legi un pic construcţia ai pune întâi pământ şi apoi ai pune beton”.

 

Alt proiect amânat şi răs-amânat la care se aşteaptă undă verde este Podul peste Tisa. Prefectul Anton Rohian a anunţat recent că în scurt timp vor demara lucrările la noul Pod peste Tisa.

 

În urma discuţiilor purtate zilele acestea cu reprezentanţii CNADNR rezultă că au fost depuse trei oferte pentru proiectare şi execuţie pod. Urmează ca în termen de 50 de zile să fie evaluate ofertele şi să fie depuse eventualele contestaţii, după care va fi semnat memorandumul între miniştrii de externe ai României şi Ucrainei. Numai că, nici aici lucrurile nu sunt atât de simple.

Partea ucraineană nu are asigurată finanţarea pentru lucrare şi, în condiţiile politice din ţara vecină e greu de crezut că le va avea. De altfel, şi preşedintele CNADNR a recunoscut recent că: „Partea română are finanţarea asigurată şi trebuie să vedem împreună cu partenerii noştri din Ucraina posibilitatea finanţării pe partea lor, având în vedere că statul vecin nu e membru al Uniunii Europene”.

 

Valoarea contractului care vizează revizuirea/actualizarea unui studiu de fezabilitate necesar construcţiei unui pod nou peste Tisa, spre Ucraina, în zona Tepliţa din Sighetul Marmaţiei, este estimată la 830.000 Euro, TVA inclus şi va avea o durată de un an de la data atribuirii. „Obiectivul general este îmbunătăţirea competitivităţii economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport care facilitează integrarea economică în UE, contribuind astfel la dezvoltarea pieţii interne cu scopul de a crea condiţiile pentru creşterea volumului investiţiilor, promovarea transportului durabil şi a coeziunii în reţeaua de drumuri europene. Pe lângă importanţa sa naţională, proiectul podului peste Tisa în zona Tepliţa din Sighetul Marmaţiei va deservi în condiţii bune traficul de tranzit internaţional, de mărfuri şi persoane de pe teritoriul României”, se arată în caietul de sarcini al procedurii. Numai că, până la realizarea propriu-zisă mai e drum lung şi greu. Cam la fel de greu ca şi tronsonul Borşa Iacobeni, probabil cel mai impracticabil drum din judeţ, care a generat un lung şir de proteste şi petiţii. Degeaba deocamdată.

 

Reabilitarea DN 18 pe tronsonul care face legătura între Moisei şi Iacobeni este departe de a fi reluată. În acest an va avea loc licitaţia, iar lucrările vor fi reluate abia anul viitor. Singurul lucru care se poate face pentru urgentarea lucrării este „spargerea” în mai multe tronsoane de drum. E greu de crezut însă, în oricare din cazuri, că vor fi respectate termenele iniţiale şi optimiste de execuţie. Tronsonul Baia Mare - Sighet are termen de finalizare vara anului 2015, iar Moisei - Borşa - Iacobeni ar trebui terminat la finalul anului următor.

 
 

Bani pentru drumul din Bistra

 

Ca urmare a demersurilor pe lângă Guvernul României, făcute de preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş, Zamfir Ciceu, o importantă sumă din fondul de rezervă a fost alocată pentru Maramureş. În Monitorul Oficial din 23 septembrie a fost publicată „Hotărârea Guvernului României nr. 805 din 17 septembrie, referitoare la alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului României, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2014, pentru unele unităţi administrativ-teritoriale, în vederea înlăturării calamităţilor naturale produse de inundaţii”, prin care comuna Bistra va primi banii necesari reabilitării unei suprafeţe de drum în lungime de aproximativ 100 metri, care a fost puternic afectată de inundaţii. Suma alocată în urma solicitării Consiliului Judeţean Maramureş este de 2.051 mii lei şi este destinată „Refacerii DJ 185 km 49+400 – km 49+500, în localitatea Bistra”.

 

„Solicitarea noastră a fost trimisă cu puţine zile în urmă şi suntem bucuroşi că azi am primit un răspuns favorabil. Pentru locuitorii din comuna Bistra, extrem de afectaţi de inundaţiile din perioada decembrie 2010 – august 2012, reabilitarea acestei suprafeţe de drum este vitală. Aceasta pentru că pe o lungime de peste 100 de metri, drumul DJ 185 a fost în mare parte distrus, iar acesta e singura cale de acces auto spre localitatea Valea Vişeului. Circulaţia se desfăşura foarte greu, pe un singur sens, iar eroziunea de mal a avansat foarte mult, punând în pericol şi calea ferată Salva-Sighetu Marmaţiei. Vestea de azi ne bucură foarte tare. De aceea, îmi permit ca, în numele locuitorilor judeţului Maramureş şi în special al celor din comuna Bistra, dar şi al meu personal, să mulţumesc Guvernului României, pentru alocarea acestor fonduri” – a precizat preşedintele Zamfir Ciceu.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.