Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
„Sunt sigur că Aeroportul Internaţional Baia Mare va deveni un pilon important pentru dezvoltarea sustenabilă a economiei judeţului Maramureş”
Dorin Buda, managerul Aeroportului Internaţional Baia Mare şi omul din spatele mega-proiectului de modernizare a acestui obiectiv vorbeşte, într-un amplu interviu acordat GAZETEI, despre proiecte şi perspective care vor transforma aeroportul într-o poartă de dezvoltare şi promovare a Maramureşului şi un important pol pentru economia judeţului.
Reporter: Care este stadiul şi situaţia lucrărilor de la Aeroportul Internaţional Baia Mare?
Dorin Buda: Până în prezent s-au finalizat două obiective ale investiţiei de la aeroport: s-a finalizat execuţia noului drum comunal spre Bozânta Mare, în lungime de 1.330 m, inclusiv execuţia unui pod cu cu o lungime de 36 de metri şi lăţimea de 11 m, respectiv s-a deviat râul Băiţa pe o distanţă de 1.050 metri. Aceste lucrări s-au făcut în afara perimetrului aeroportului. În perimetrul aeroportului s-au înlocuit dalele degradate, pe o suprafaţă de 4.116 mp s-au turnat 22 cm de beton asfaltic + egalizare, în mai multe straturi succesive, cantitatea fiind 80.700 tone. De asemenea, s-a montat geogrilă pe o suprafaţă de 76.500 mp. În prezent a început execuţia stratului de binder, în grosime de 8 cm, pe amplasamentul vechii piste.
S-au executat două rigole prefabricate pentru evacuarea apelor pluviale de pe pista de decolare-aterizare în lungime de 3.700 m, canalizarea pe 2.500 m (în tuburi de la 600 mm la 1000 mm).
Pe pista veche s-au refăcut rosturile de dilataţie şi contracţie pe o lungime de 8.028 m.
Pe platforma de îmbarcare s-au refăcut dalele deteriorate pe o suprafaţă de 860 mp şi rosturile pe o lungime de 3.745 m.
Pe extinderea pistei, s-a executat o săpătură generală pe o adâncime de 2,2 metri.
Reporter: Ce noutăţi aveţi legate de finanţarea proiectului? Preşedintele CJ
Gabriel Zetea a reitinerat faptul că acest proiect va fi realizat, indiferent de sursa de finanţare, există şanse să fie finanţat din fonduri europene?
Dorin Buda: Legat de finanţarea proiectului, având în vedere importanţa strategică pentru dezvoltarea economică a judeţului nostru, lucrările de modernizare ale aeroportului au fost asumate de Consiliul Judeţean Maramureş, atât de fosta conducere executivă, cât şi de noua conducere, de toţi consilierii judeţeni indiferent de formaţiunea politică din care fac parte. Şi indiferent de sursa de finaţare.
Şi pentru acest lucru le mulţumesc public.
Din păcate încă nu s-a publicat Ghidul de finanţare pentru POIM ( Programul Operaţional de Infrastructură Mare), pentru noul exerciţiu financiar al Uniunii Europene 2014-2020, pentru a putea depune o nouă cerere de finanţare, având în vedere că îndeplinim toate criteriile de eligibilitate.
Probabil că soluţia de moment va fi accesarea unui credit de către Regia Autonomă Aeroportul Internaţional Baia Mare, garantat de către C.J. Maramureş, pentru a putea achita constructorului facturile scadente la plată şi a evita astfel plata unor penalităţi de întârziere. Ulterior, contravaloarea lucrărilor sperăm să fie rambursate din fonduri europene.
Mai există şi posibilitatea ca lucrările executate să fie decontate prin intermediul Ministerului Transporturilor.
S-au finanţat de la bugetul de stat lucrări de o importanţă mult mai scăzută şi cu un impact minor pentru comunitate, în alte zone ale ţării, aşa că nu există nici un impediment legal ca Guvernul României să găsească o soluţie pentru implementarea acestui proiect, tocmai pentru a asigura o dezvoltare echilibrată şi echitabilă a fiecărei regiuni.
Reporter: Când estimaţi reluarea zborurilor de pe Aeroportul Baia Mare?
Dorin Buda: Reluarea zborurilor se va face în două etape: în prima etapă, se vor relua zborurile operate de Tarom, pentru că acum avem o anumită dotare tehnică, logistică şi umană, corespunzătoare operării avioanelor de scurt curier (cu maxim 50 de pasageri).
În a doua etapă, vor putea opera pe aeroport şi companiile aeriene care au în dotare avioane de mediu curier (cele cu o capacitate de îmbarcare de 160-180 pasageri), respectiv companiile low-cost, precum şi cele de transport cargo (de marfă).
Va trebui însă să achiziţionăm noi echipamente şi utilaje, care să permită deservirea acestor categorii de aeronave (de ex. autospecială salvare şi stingere a incendiilor, autofreză pentru zăpadă, echipament de deszăpezire cu perie şi suflantă, degivror aeronave, sistem transport bagaje pe fluxul de sosiri, scară autopropulsată pentru accesul pasagerilor în/din aeronavă, bandă de bagaje autopropulsată pentru aeronaveetc.). Toate echipamentele şi utilajele achiziţionate vor trebui apoi autorizate/certificate de Autoritatea Aeronautică Civilă Română.
Valoarea acestor echipamente este una considerabilă, dar achiziţionarea acestora este obligatorie. Precizez că investiţii în acest gen de echipamente nu s-au făcut în ultimii 25-30 de ani. Freza de zăpadă aflată acum în dotarea noastră a fost fabricată în anul 1974, scara de avion în 1973, avem două maşini de pompieri, una fabricată în 1988, una în 1993, utilajele pentru întreţinerea pistei sunt din 1984, respectiv 1988.
Orice companie aeriană care urmează să opereze pe un nou aeroport, în prealabil, auditează cu specialiştii lor, întreaga infrastructură aeroportuară, pentru a se convinge că se vor putea respecta cerinţele lor de operare.
Va trebui şi să reproiectăm fluxurile de pasageri, pentru a putea asigura procesarea unui număr de până la 180 de pasageri/oră.
La finalizarea lucrărilor, echipamentele de radio-navigaţie proprietatea ROMATSA vor trebuie repoziţionate.
Compania italiană THALES, producătorul echipamentului ILS (singurul echipament care asigură aterizarea instrumentală de precizie la aterizare), urmează să avizeze proiectul tehnic aferent şi constructorul să mute echipamentul pe noua poziţie.
Din păcate, nici aeroportul, nici ROMATSA, nu avem echipamente echivalente care să permită aterizarea aeronavelor în condiţii de maximă siguranţă şi nici nu există posibilitatea de a instala echipamente provizorii.
Mai mult, având în vedere că lungimea pistei va creşte de la 1.800 m la 2.150 m, toate procedurile de aterizare şi decolare vor trebuie reproiectate de către firma germană Air Side, cu care ROMATSA a încheiat contractul aferent.
Reporter: Purtaţi sau veţi purta discuţii şi cu alte companii pentru zboruri pe şi de pe Aeroportul Baia Mare (de ex. Wizzair, care practică nişte preţuri foarte bune la Cluj)?
Dorin Buda: Am avut deja contacte preliminare cu companiile aeriene care deja operează în România, pentru a putea să le oferim maramureşenilor posibilitatea de a zbura în ţară şi în străinătate la preţuri rezonabile. Mai multe amănunte însă nu vă pot oferi acum, din motive pe care cititorii d-voastră sunt sigur că le intuiesc.
În parteneriat cu Consiliul Judeţean şi operatorii de turism dorim să pregătim şi să lansăm pachete turistice de genul city-break sau 7 zile în Maramureş.
Reporter: Ce zboruri externe speraţi să fie la Baia Mare (inclusiv charter), există dorinţă în acest sens din partea agenţiilor de turism?
Dorin Buda: Destinaţiile externe ce vor fi operate de pe aeroportul nostru vor fi stabilite de companiile aeriene interesate. Eu susţin că se justifică deschiderea unor curse regulate spre Paris, Londra, Roma şi Madrid.
Reporter: Foarte pe scurt, despre evenimentul din septembrie?
Dorin Buda: Nu cred că vom putea organiza mitingul aviatic în perioada 3-4 septembrie, aşa cum am dorit. Voi discuta cu cei de la Aeroclubul României, pentru a stabili o nouă dată de desfăşurare a acestuia.
Reporter: Despre dezvoltarea zonei din punct de vedere economic şi creşterea atractivităţii pentru agenţii economici?
Dorin Buda: Sunt sigur că Aeroportul Internaţional Baia Mare va deveni un pilon important pentru dezvoltarea sustenabilă a economiei judeţului Maramureş. În imediata vecinătate a aeroportului, pe lângă noua unitate de producţie a companiei americane UAC Europe, vor demara noi investiţii şi alte companii din Germania, respectiv Danemarca.