• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 27 Iunie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 19 Februarie , 2016

Şi tot zbor / Locuire

Una dintre primele legături dintre concepţia omenească şi reprezentările grafice, tributară spaţiului roman, este dată de Vitruvius. El dă exemple de desenare a unui cerc sau a unui dreptunghi, ca figuri geometrice elementare, prin intermediul corpului omenesc. Astfel, spune Vitruvius, pentru a desena un dreptunghi, omul trebuie să stea cu mîinile şi cu picioarele întinse şi uşor depărtate, iar distanţa cuprinsă între cele patru puncte - vîrfurile mîinilor şi ale picioarelor - reprezintă o figură geometrică elementară, un dreptunghi.

Mai mult, prin rotirea simultană a mîinilor (imagine reluată mai tîrziu de Leonardo da Vinci, folosind în această reprezentare renascentistă drept sigla pentru tot ceea ce simbolic a fost denumit prin humanitas), se obţine un cerc. Astfel, omul poate fi considerat drept centrul lumii, cel care în funcţie de propria lui măsură ordonează şi creează universuri şi lumi. E şi motivul pentru care conceptul de homo mensura apare şi este teoretizat la scară generală atît în epoca lui Vitruvius, cît şi în perioada renascentistă.

Cît despre nuanţe - şi aici deja pătrundem în registrul difrenţierilor din cadrul acelor figuri geometrice în care, voit sau nu, fiinţa îşi înscrie, anagogic, destinul -, Bachelard teoretizează crearea şi ordonarea aşa-numitelor „refugii”, concepte prin care el înţelege teritoriul construit sau, dacă nu, modelat de om în vederea instituirii unei relaţii cu acesta; el chiar face deosebire între tipurile de „refugii”, spaţii ale ocrotirii fiinţiale. Astfel, el observă faptul că refugiul pătrat va fi mereu unul construit, un artefact, în timp ce refugiul rotund/circular desemnează cadrul ocrotitor, pîntecele feminin. Cercul este, în sine, expresia nevoii de ocrotire, de siguranţă, de aici derivînd tot ceea ce are tangenţă cu atributele încercuirii. De altfel, unul din primele gesturi ale omului a fost înscrierea într-un spaţiu circular, act simbolic pentru delimitarea de exterior pe de o parte şi pentru asigurarea spaţiului său propriu, protector, pe de altă parte.

De aici Eliade trage concluzia că sacrul este un teritoriu strict delimitat, în timp ce profanul ar fi un haos nemăsurabil; astfel, tot ceea ce ţine de simbolistica întemeierii are drept scop cucerirea unui adăpost (v. cuibul) iar pe de altă parte e analogia cu corpul uman, ale cărui simetrii sînt regăsibile în ordinele clasice. Totuşi, chiar şi adăpostirea are o estetică a ei, aparte, expresie arhaică a investirii cu sacralitate şi nu doar rod al unei nevoi biologice, primare.

 

Adăpostul decorat cu simboluri are, aşadar, nu doar rolul unei medieri între om şi natură, ci şi, într-o formă elementară, germenii unui act cultural. Iniţierea este gestul ritualic prin care omul îşi însuşeşte spaţiul nu numai în vederea unei locuiri temporare, ci şi pentru o devenire. Individul devine, în urma iniţierii, nu numai un om superior, care îşi învinge propriile temeri, limitele, ci unul care îşi modelează după univers şi pe care îl modelează cosmosul.

 

Casa, la rîndul ei, este expresia unei modalităţi de a gîndi şi percepe lumea. Locuirea este forma esenţială prin care om şi spaţiu devin un tot unitar. Sentimentul de ocrotire pe care ţi-l dă casa este vital pentru tot ceea ce derivă din gesturile noastre. Mă doare sufletul văzînd cum tot mai mulţi îşi părăsesc casele pentru a căuta, între străini, ocrotire!

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.