Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Şcolile – şantier şi extremele unui sistem suferind
Unii se lăfăie în şcoli pustii, dar modernizate, alţii tremură de teamă că le va pica planşeul în cap, în timpul orelor. Aceeaşi Românie, acelaşi sistem educaţional, acelaşi buget, măsuri diferite. În prag de început de an şcolar, 20 de unităţi şcolare au nevoie de lucrări, dar nimeni nu mai speră că îi va primi în acest an. Mai mult, un sfert dintre şcoli nu au încă autorizaţii de funcţionare, multe pentru că funcţionează în spaţii închiriate. Deşi autorităţile locale şi cele judeţene îşi dau silinţa pentru ca anul şcolar să înceapă în condiţii bune, cheia finanţării rămâne la guvernanţi.
Unii ţin şcoli moderne închise, din lipsă de elevi, alţii se înghesuie în sala profesorală sau tremură de frică că vechea clădire în care învaţă s-ar putea prăbuşi. După ce ani la rând a investit în şcoli moderne, pe care ulterior le-a închis din lipsă de elevi, acum Guvernul nu are bani pentru priorităţile de grad zero. Luni, 12 septembrie, elevii maramureşeni se reîntorc la cursuri. Cei mai mulţi vor avea condiţii optime.
Dar numai pentru că Inspectoratul Şcolar, primăriile şi autorităţile judeţene s-au străduit să le ofere astfel de condiţii. Alţii vor începe şcoala pe şantiere abandonate sau în condiţii de provizorat, pentru că guvernanţii nu binevoiesc să-şi aplece atenţia şi pixul şi să acorde finanţări pentru urgenţele din judeţul nostru. Oficial, circa 20 de unităţi şcolare au nevoie de reparaţii. Oficial, pentru astfel de situaţii se recomandă întocmirea de proiecte şi documentaţii şi depunerea lor spre finanţare. Numai că, primarii au întocmit toate hârţogăriile necesare, din banii lor şi au depus şi documentaţiile la ministere. Dar degeaba.
Mihai Nemeş, primarul comunei Călineşti, spune că: „am cerut fonduri la Ministerul Dezvoltării pentru grădiniţa care a ars în urmă cu vreo doi ani. Vineri vine constructorul să se uite ce şi cum, dar m-a sunat că nu mai sunt bani pe anul acesta, doar pe anul viitor. Dacă nu primim bani, copiii o să stea în sala profesorală şi în centrul de informare. Am făcut numeroase demersuri, ne-au aprobat de la Ministerul Dezvoltării, dar banii n-au venit. Lucrarea e în roşu, inclusiv acoperişul, ne-au aprobat de la Consiliul Judeţean, de două ori şi ne-ar mai trebui 375.000 de lei să o finalizăm. Dacă am primi fondurile, într-o lună, o lună şi jumătate s-ar putea da în folosinţă”.
Şi Ştefan Oncea, primarul din Poienile de sub Munte, spune că:
„Anul şcolar începe relativ bine pentru clădirile care sunt reabilitate şi foarte prost pentru clădirile pentru care n-am reuşit să obţinem finanţare. Avem proiecte depuse încă din ianuarie pentru construirea unei şcoli noi, reabilitarea Liceului tehnologic, din păcate speranţele noastre că guvernul technocrat se va apleca măcar asupra educaţiei s-au năruit. Pentru a construi o şcoală nouă, plus un internat în zonă, ne-ar trebui 1,4 milioane de Euro, pentru că acolo vrem să facem 5 grupe de grădiniţă la parter şi 3 săli de clasă la etaj şi pentru reabilitarea liceului tehnologic cam tot aceeaşi sumă, liceul a fost construit în 1963, are planşeul şi grinzile din lemn, în urma expertizei tehnice recomandarea a fost să schimbăm planşeul că altfel copiii nu mai sunt în siguranţă. Am întocmit un proiect, solicităm finanţare, dar din păcate nu am primit.
Şi vreau să vă spun că populaţia şcolară în Poienile de sub Munte este de aproape 2000 şi aici unde avem populaţie şcolară, nimeni nu se apleacă cu bani, unde nu este populaţie şcolară le dă bani. Am făcut noi proiecte cu bani de la bugetul local, dar degeaba. Începe şcoala în spaţiile actuale, pentru că nu avem alte spaţii, nu avem alternative. Le-am aranjat cât de cât, dar nu e suficient. Anul acesta nu am nicio speranţă că vom primi bani. Ei sunt conştienţi că este nevoie dar doar atât, finanţarea vine din altă parte .”
Problema şcolilor a fost dezbătută şi în şedinţa Colegiului prefectural. Primarii s-au plâns de bani, autorităţile le-au dat dreptate, dar în final decizia e tot la Bucureşţi.
Prefectul Sebastian Mihai Lupuţ a făcut apel la primari pentru a se implica mai mult în crearea unor condiţii propice de învăţământ pentru elevi. Acesta a opinat că, dacă în fiecare an s-ar face câte ceva pentru educaţie, într-o anumită perioadă de timp s-ar reuşi punerea la punct a şcolilor şi grădiniţelor. Reprezentantul Guvernului în teritoriu a atras atenţia primarilor că Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi Direcţia de Sănătate Publică îşi vor îndeplini atribuţiile, iar şcolile şi grădiniţele trebuie să fie pregătite să corespundă cerinţelor impuse.
Inspectorul şcolar general Ana Moldovan a arătat că în Maramureş, în anul şcolar 2016-2017, există 168 de unităţi şcolare cu personalitate juridică şi 144 de structuri arondate. Multe din aceste structuri funcţionează în spaţii închiriate, care nu sunt corespunzătoare, acesta fiind unul dintre principalele motive pentru care unele şcoli nu primesc autorizaţie de funcţionare. 75% dintre şcoli deţin autorizaţie de funcţionare în anul şcolar care stă să înceapă. Dintre cele 743 de clădiri în care se desfăşoară procesul de învăţământ, 117 au aviz PSI, iar 457 nu necesită un astfel de aviz. Se preconizează o scădere a populaţiei şcolare, dar în acest an nu au fost comasate şcoli.
Ana Moldovan spune că: „şcoala va începe în bune condiţii, nu sunt probleme deosebite. Cu autorizaţiile, situaţia este în felul următor: dacă o şcoală cu personalitate juridică din centru de comună îndeplineşte toate condiţiile de autorizare şi o şcoală arondată, cum sunt multe şcoli la noi, nu, nu primeşte autorizaţie nici şcoala din centru.
Noi avem multe probleme cu autorizarea, din cauza locaţiilor acestora arondate care nu pot îndeplini toate criteriile de autorizare. Sunt şi locaţii în spaţii închiriate, dacă e închiriat un spaţiu de grădiniţă, s-a terminat cu autorizarea pe toate structurile. Dar pot să spun că Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a centralizat într-un program informatic situaţia tuturor locaţiilor şi şcolilor şi a transmis-o Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice care va sprijini primăriile, pentru că ele trebuie să facă investiţii în aceste spaţii, în proiecte de amenajări, extinderi, tot ce trebuie pentru a autoriza cât mai multe unităţi de învăţământ.
Pot însă să vă asigur că şcoala va începe în condiţii bune în toate unităţile de învăţământ şi copiii sunt aşteptaţi cu drag. Partea de igienizare, dezinsecţie s-a produs în toate spaţiile, este o preocupare a Consiliilor locale, şi în proiecte de construcţii şi reamenajări suntem în parteneriat cu primăriile, să le poată reamenaja.
Clădiri în pericol nu sunt, dacă ar fi, facem expertize cu Inspectoratul de Stat pentru construcţii şi mutăm copiii în locaţii sigure până se fac lucrările necesare. Şi în continuare reţeaua şcolară va mai suferi comasări, dar în zone de munte unde nu poate circula microbuzul nu putem comasa forţat, pentru că trebuie să găsim soluţia echilibrată pentru ca toţi copiii să aibă un spaţiu adecvat de educaţie.
Doresc să transmit tuturor elevilor urările mele pentru un an şcolar foarte bun, care să-i stimuleze să depună tot efortul pentru îmbunătăţirea capacităţilor şi competenţelor lor profesionale pentru pregătirea pentru viaţă, iar cadrelor didactice le mulţumesc pentru efortul constant depus pentru formarea tinerei generaţii şi le doresc mult succes, iar părinţilor doresc să le transmit că sunt partenerii educaţionali cei mai importanţi, avem un scop comun, educarea tinerilor, şi îi invit să fie alături de şcoală”.
„Clădiri în pericol nu sunt, dacă ar fi, facem expertize cu Inspectoratul de Stat pentru construcţii şi mutăm copiii în locaţii sigure până se fac lucrările necesare. Şi în continuare reţeaua şcoală va mai suferi comasări, dar în zone de munte, unde nu poate circula microbuzul, nu putem comasa forţat, pentru că trebuie să găsim soluţia echilibrată pentru ca toţi copiii să aibă un spaţiu adecvat de educaţie”.
Ana Moldovan, Inspector şcolar general
Lista Şcolilor care necesită reparaţii
- Liceul Teoretic Emil Racoviţă – reparaţii şarpantă, anvelopare termică cladire, refacerea instalaţiilor interioare,
- Liceul cu Program Sportiv Baia Mare - reabilitare spaţii,
- Şcoala Gimnaziala Regina Elisabeta Băiuţ – realizarea lucrarilor de reabilitare şi extindere a clădirii şcolii,
- Liceul Teoretic Dragoş Vodă Sighetu Marmaţiei – reparaţii şarpantă, reabilitare cladire,
- Liceul Teoretic Leowey Klara Sighetu Marmaţiei – reparaţii şarpantă şi consolidare perete exterior cladire,
- Şcoala Gimnazială nr.10 Sighetu Marmaţiei – reabilitare clădire, amenajare grupuri sanitare, refacere instalaţiei de încălzire,
- Liceul Pedagogic Taras Sevcenko Sighetu Marmaţiei – realizarea sistemului de încălzire, reabilitarea spaţiilor,
- Şcoala Gimnazială Chelinţa – realizarea lucrărilor de reparaţii şi igienizări şi finalizarea lucrărilor de amenajare incintă şi împrejmuire la clădirea nouă Grădiniţa PN cu 3 grupe din cartier,
- Liceul Tehnologic Florean Ulmeanu Ulmeni- finalizarea lucrărilor de reabilitare şi utilităţi, împrejmuire la Şcoala Primară Ţicău nr.2.,
- Şcoala Gimnazială Călineşti – finalizarea lucrărilor la corpul de grădiniţă distrus de incendiu,
- Şcoala Gimnazială Şieu- realizarea lucrărilor de realizare a grupurilor sanitare şi a magaziei de lemne,
- Liceul Tehnologic Poienile de sub Munte – reabilitarea clădirilor, amenajare grupuri sanitare, refacere instalaţiei de încălzire,
- Liceul Tehnologic Poienile de sub Munte, Şcoala Gimnazială nr. 3 – reabilitarea clădirilor, amenajare grupuri sanitare, refacerea instalaţiei de încălzire
- Şcoala Gimnazială Bogdan Vodă – realizarea lucrărilor de reparaţii la clădirea corp A şi B a şcolii şi clădirea grădiniţei,
- Şcoala Gimnazială Liviu Rebreanu Dragomireşti – realizarea lucrărilor de consolidare planşeu intermediar şi amenajare grupuri sanitare la clădirea corp A a şcolii,
- Şcoala Gimnazială nr. 7 Vişeu de Sus – realizarea lucrărilor de reparaţii la clădirea şcolii,
- Şcoala Gimnazială Vişeu de Jos – realizarea lucrărilor de reparaţii la clădirea corp A a şcolii.