• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 16 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 8 Iulie , 2016

Reabilitarea DN 18 Moisei – Iacobeni, punct şi de la capăt

Cel mai prost drum din  Maramureş şi, probabil din Nordul României, DN 18 Moisei Iacobeni, mai face un pas spre reabilitare. Deocamdată doar unul birocratic.

 

Un drum cu impact major asupra trurismului din Maramureş şi Bucovina este tratat cu total dezinteres de către autorităţile centrale. DN 18 Moisei Iacobeni este, de cinci ani, cel mai prost drum din zonă, iar turismul este pe butuci, totuşi, în afară de promisiuni, nimeni nu face nimic pentru remedierea problemei. DN 18 a intrat într-un program de modernizare cu finanţarea asigurată prin BEI în anul 2011, iar pe tronsonul Moisei – Iacobeni, de 89 de kilometri, lucrările au fost atribuite companiei Shapir Structures, din Israel, şi aveau că termen de finalizare data de 31 august 2013.

 

Dar contractul cu Shapir, în valoare de 81 de milioane euro, a fost însă reziliat în mai 2014, pentru că nu s-au executat lucrările. Între timp, drumul s-a degradat în continuare, iar gropile din asfalt au ajuns adevărate cratere şi fac aproape imposibilă circulaţia în anumite zone. Relicitarea lucrărilor s-a făcut în decembrie 2014, iar atribuirea contractelor a venit abia după un an, în iunie 2015. Peste un an, adică în iunie 2016, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a anunţat că a mai făcut un pas spre asfaltarea drumului…unul birocratic: „Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a semnat, cu asocierea condusă de Autotehnorom contractul de Proiectare şi Execuţie Reabilitare DN 18 Moisei - Iacobeni pentru remedierea lucrărilor existente şi finalizarea lucrărilor rămase de executat, respectiv LOT 4 Cârlibaba – Iacobeni”, potrivit unui comunicat al CNADNR.

 

În cadrul acestui proiect, DN18 va fi reabilitat de la km 199+400, ce marchează ieşirea din localitatea Cârlibaba, până la km 220+088, intersecţia dintre DN18 şi DN17 în localitatea Iacobeni. Drumul este localizat în judeţul Suceava şi traversează patru localităţi. Lungimea totală a drumului în interiorul localităţilor este de 12,113 km şi 8,575 km în afara acestora. Drumul este clasificat ca drum naţional, având 2 benzi de 3,50 m lăţime fiecare şi aparţine clasei tehnice III, conform Normativului 46/1998. Contractul a fost atribuit Asocierii SC AUTOTEHNOROM SRL - SC OPR ASFALT SRL - SC PROCAD SRL (Lider de asociere - SC AUTOTEHNOROM SRL) şi are o valoare de 59.840.261,94 lei fără TVA. Sursa de finanţare este asigurată de Banca Europeană de Investiţii şi Guvernul României.  Durata contractului este 48 luni, din care 24 luni pentru Proiectare şi Execuţie Lucrări (120 de zile proiectare) şi 24 luni perioada de garanţie, conform aceleiaşi surse. 

 

Problema este că lucrările nu au început nici pe celelalte loturi, deşi termenul era 15 martie 2016. Într-o scrisoare adresată premierului de către deputatul Nuţu Fonta se arată că motivul amânării e tot o chichiţă birocratică: „Dacă pot să înţeleg unele întârzieri datorate rezilierii contractelor anterioare, actuala stare de fapt nu poate avea nici o justificare. Nu pot accepta ca indolenţa responsabililor din CNADNR să mai întârzie reabilitarea DN 18. Asistăm azi la o încercare de justificare a incompetenţei prin proceduri birocratice şi pasarea responsabilităţii, de aprobare a soluţiilor tehnice, de la structura naţională la cea regională, de la o structură regională la alta şi aşa mai departe până la încheierea exerciţiului bugetar actual. Nu înţeleg cum este posibil ca persoane plătite din banul public să împiedice demararea lucrărilor fie din incompetenţă sau indolenţă, fie din fugă de responsabilitate. Justificarea dată azi de CNADNR pentru neînceperea lucrărilor de reabilitare este «neavizarea de către regionala CNADNR Cluj, respectiv Iaşi a proiectului tehnic», aceştia din urmă considerând că din punctul lor de vedere competenţa de avizare ar aparţine structurii naţionale. Mă întreb dacă vorbim de nepricepere sau rea credinţă”. Vom reveni.

 

În cadrul acestui proiect, DN18 va fi reabilitat de la km 199+400 ce marchează ieşirea din localitatea Cârlibaba, până la km 220+088, intersecţia dintre DN18 şi DN17 în localitatea Iacobeni.

Drumul este localizat în judeţul Suceava şi traversează patru localităţi. Lungimea totală a drumului în interiorul localităţilor este de 12,113 km şi 8,575 km în afara acestora.

Drumul este clasificat ca drum naţional, având 2 benzi de 3,50 m lăţime fiecare şi aparţine clasei tehnice III, conform Normativului 46/1998.

 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.