• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 12 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 8 Martie , 2021

Raport bombă al Curții de Conturi: prejudicii de peste 123 de milioane de euro

2647 de entități verificate, prejudicii totale de 947 de milioane de lei şi 17.666 de abateri, nereguli sau erori I Pe scurt, acestea sunt constatările inspectorilor Curţii de Conturi, anul trecut, cu privire la activitatea desfăşurată de entităţi publice din întreaga ţară în anul 2019 I Reprezentanţii Curţii de Conturi au întocmit şi 96 de sesizări penale, din care 80 pentru neluare şi neurmărirea măsurilor dispuse şi 16 pentru existenţa unor indicii de săvârşire a unor fapte de natură penală, conform raportului întocmit de instituţia publică I În Maramureș, prejudiciul se cifrează la circa un milion de euro, iar abaterile, la 10 milioane de euro I Urmează concluziile incendiare ale celui mai recent raport al Curții de Conturi.

 

 

Curtea de Conturi a Ro­mâniei a făcut public, săptămâna tre­cută, cel mai recent raport. Concluziile sunt, ca de fiecare dată, sumbre și pot fi rezumate pe scurt în dezinteres și dispreț pentru banul public. Astfel, deși potrivit raportului  acti­vitatea entităților s-a îmbunătățit, ca urmare a recomandărilor formulate de auditorii publici externi, nerespectarea legii, care a dus la abateri și prejudicii grave, pare să devină o tradiție pentru instituițiile publice. În total, „factura” prejudiciilor se ridică la peste 123 de milioane de euro, o sumă aflată în creștere comparativ cu anul trecut.
 
Dar mai bine să detaliem. Vă prezentăm câteva cazuri care au extensie și în Maramureș.
Pri­ma, în ordine alfabetică, Agen­ția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială. Cu ocazia misiunii de audit financiar de la nivelul ANPIS, s-au verificat și 25 de agenții teritoriale, printre care și cea din Maramureș. Printre cele mai grave nereguli descoperite la nivel național, se numără efectuarea de plăți fără respectarea cadrului legal apli­ca­bil, pentru tipurile de beneficii de asistență socială. De exemplu, la nivelul întregii țări, în perioada 2018-2019, s-au acordat indemnizații pentru crește­rea copilului fără respectarea legii, în cuantum de 4,4 mi­lioane de lei. Concret, unii dintre titularii acestui drept au realizat venituri din: salarii (755 mii lei), pensii (1.633 mii lei), acti­vități independente și acti­vități agricole (1.661 mii lei) peste limita legală; persoane care au beneficiat pentru același copil, simultan, atât de indem­nizație lunară pentru creșterea copilului, cât și de stimulent de in­serție, fie titularul dreptului indemnizației, fie celălalt pă­rinte (398 mii lei) etc.

Altă instituție, alte nereguli: Direcția pentru Agricultură Mara­mureș. Potrivit raportului: „active necorporale în sumă totală de 713 mii lei, reprezentând studii pedologice și agrochimice recepționate și nu au calculat sau au calculat ero­nat cheltuielile cu amortizarea acestora (DAJ Argeș).
Abateri similare s-au constatat și la DAJ: Maramureș, Bihor și Vâlcea. DAJ Brașov nu a înre­gistrat lunar cheltuieli cu amor­­tizarea mijloacelor fixe și nu a stabilit corect durata de amortizare în cazul unor active fixe necorporale (studii pedologice și agrochimice în sumă de 102 mii lei) și DAJ Maramureș 154 mii lei. DAJ Argeș nu a respectat în totalitate prevederile legale referitoare la obligațiile ce revin direcției pentru agri­cul­tură județeană în implementarea dispozițiilor legale privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente. Abateri si­milare au fost constatate la DAJ: Bihor, Bistrița-Năsăud, Brașov, Buzău, Maramureș, Suceava și Timiș”.

În cazul ANAF, o abatere cons­ta­tată la mai multe agenții jude­țene, printre care și cea din Ma­ra­mureș, a constat în „nestabilirea, neevi­dențierea, neurmă­rirea și neîncasarea veniturilor bugetare aflate în competența ANAF (AJFP: Bihor, Covasna, Dâmbovița, Mara­mureș, Olt, Sibiu și Suceava)” sau „neconcordanțe între declarațiile fiscale și declarațiile informative depuse de contribuabili privind obligațiile la Bugetul general consolidat (AJFP: Arad, Argeș, Bacău, Bihor, Bistrița-Năsăud, Brăila, Cluj, Covasna, Hunedoara, Iași, Ilfov, Maramureș, Mehedinți, Mu­reș, Neamț, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Timiș și Vrancea)”.
La Direcția Silvică Maramureș, Curtea de Conturi semnalează „La DS Maramureș s-a constatat pre­judicierea bugetului entității cu suma de 79,6 mii lei, ca urmare a neîncasării unor drepturi de crean­ță în cadrul termenului general de prescripție și cu suma de 272,3 mii lei, din care 185,3 mii lei, ca urmare a efectuării unor plăți aferente unor activități necores­punzătoare (care au condus la plata unor despăgubiri materiale, cheltuieli de judecată, cheltuieli de executare silită etc.), a trecerii pe costuri a acestora fără a exista o hotărâre în acest sens a Comitetului director și a neluării măsurilor de recuperare a acestor sume de la persoanele responsabile”.

Un alt raport făcut public, săp­tămâna trecută, de Curtea de Conturi, a luat în vizor finanțele publice locale. În județul nostru, au fost efectuate, anul trecut, 32 de misiuni de audit. Iar prejudiciile constatate se ridică la aproximativ un milion de euro, în timp ce abaterile se cifrează la circa 10 mi­lioane de euro. Printre cele mai frecvernte abateri se referă la înregistrarea eronată a unor date. De exemplu: „Existența unor necon­cordanțe între evidența contabilă și cea fiscală în sumă de 4.070 mii lei. Deficiența s-a identificat la cinci unități administrativ-terito­riale. Nominalizăm U.A.T.O. Vi­șeu de Sus, unde neconcordanța între soldul contului 464 «Creanțe ale bugetului local» raportat în situațiile financiare și lista de ră­mășițe la 31 decembrie 2019 este de 2.681 mii lei. Cauza deficienței constă în incompa­tibilitățile dintre programele informatice care asi­gură administrarea impozitelor și taxelor locale și respectiv condu­cerea evidenței contabile.
Situație similară s-a constatat și la U.A.T.C. Leordina, unde necon­cordanța între soldul contului 464 «Creanțe ale bugetului local» raportat în situațiile financiare și lista de rămășițe la 31 decembrie 2019 este de 1.077 mii lei. Urmare corecțiilor efectuate în evidența contabilă, valoarea creanţelor bugetului local înregistrate în evidența contabilă este aceeași cu totalul rămăşiţelor de încasat înregistrate în evidența fiscală, deficiența fiind înlăturată. Prin decizie, s-a dispus armonizarea sistemului informatic privind evi­­denţa impozitelor şi taxelor locale, asigurarea condiţiilor de funcţionare în sistem integrat a aplicaţiilor informatice utilizate la compartimentul impozite şi taxe, și cel financiar-contabil”.

Au existat însă și nereguli grave, cum ar fi „plata lucrărilor de investiții pe baza situațiilor de lucrări în care au fost cuprinse lucrări neexecutate și recepționate, prejudiciul fiind cuantificat la suma de 2.108 mii lei”. Însă, în cele mai multe cazuri, banii au fost recuperați.
De exemplu: „U.A.T.C. Săcel, unde în cazul a două obiective de investiții: «Reabilitare Școală și Grădiniță – Valea Carelor, în comuna Săcel, județul Maramureș» și «Reabilitare Școală – Gura Repezii, în comuna Săcel, județul Maramureș» s-a constatat acceptarea la plată a situațiilor de lucrări conținând lucrări neexecutate sau parțial executate, care au condus la plăți nejustificate în sumă totală de 110 mii lei. Cauza abaterii o constituie neverificarea riguroasă de către reprezentanţii entităţii auditate a situaţiilor de lucrări depuse în vederea decon­tării. Executanții lucrărilor au întocmit facturi storno pentru suma totală de 110 mii lei, care au fost înregistrate în evidența contabilă”.

O altă cauză a prejudiciilor a reprezentat-o „Stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor, premiilor și a altor drepturi acordate funcționarilor publici, personalului contractual, persoanelor cu funcții de condu­cere și personalului care ocupă funcții de demnitate publică, preju­diciul fiind cuantificat la suma de 942 mii lei”.  Potrivit raportului: „Abaterile au fost identificate la 23 entități. Nominalizăm U.A.T.C. Rona de Sus, unde s-a constatat plata necuvenită a sumei de 89 mii lei reprezentând premii acordate unor salariați ai entității în perioada 2018 – 2019; plata nelegală a sumei de 76 mii lei, reprezentând drepturi salariale lunare acordate unor angajați ai Primăriei Rona de Sus, care au depășit nivelul in­demnizaţiei lunare a funcţiei de viceprimar de comună; plata ne­le­gală a sumei de 38 mii lei, reprezentând indemnizații majorate nejustificat acordate primarului și viceprimarului, pentru im­plementarea unui proiect finan­țat din fonduri externe nerambursabile (prin acordarea majorării de 25% față de procentul prevăzut de reglementările legale în domeniu de 15%); acordarea nelegală a tichetelor de vacanță în sumă de 6 mii lei primarului și viceprimarului comunei Rona de Sus. Prejudiciul total a fost stabilit la suma de 209 mii lei. În aplicarea prevederilor art. 2 din Legea nr.78/2018, suma de 8 mii lei a fost exonerată de la plată. Cauza care a determinat abaterile constatate o reprezintă necunoașterea prevederilor legale în domeniu”.

O altă cauză a fost „Efectuarea de plăți nelegale urmare nerespectării clauzelor contractuale privind prețurile practicate, prejudiciul fiind cuantificat la suma de 599 mii lei. Abaterea a fost identificată la U.A.T.O. Borșa, unde s-a constatat în cazul contractului de «Furnizare de materiale pietroase pentru ȋntreținerea și reparația drumurilor», acceptarea la plată a cheltuielilor de transport a mate­rialelor pietroase achiziționate la prețul de 1,2 lei/tonă/km., în condițiile în care prețul convenit și înscris în contract era de 8 lei/km. Prejudiciul a fost stabilit la suma de 599 mii lei. Cauzele abaterii sunt reprezentate de funcţionarea defectuoasă a sistemului de control intern managerial și de efectuarea cu superficialitate a recepției lucrărilor de către comisia de recepție. În timpul misiunii de audit, furnizorul a întocmit factură storno pentru suma de 599 mii lei, diminuându-se astfel obligațiile de plată ale entității față de acesta. Prin decizie, s-a dispus stabilirea întinderii prejudiciului cauzat de plata elementelor de cheltuieli nejustificate în cazul contractului de «Furnizarea de materiale pietroase pentru întreținerea și reparația drumurilor», înregistrarea acestuia în evidența contabilă, luarea măsu­rilor operative de urmărire și recuperare a prejudiciului creat, inclu­siv a majorărilor de întârziere aferente calculate de la data efectuării plăţilor nelegale până la data recuperării și virarea sumelor recuperate potrivit destinațiilor legale; extinderea controlului financiar propriu asupra tuturor operațiunilor de aceeași natură neverificate în timpul misiunii de audit, determinarea sumelor achitate nedatorat, înregistrarea acestora în evidența contabilă, luarea măsurilor operative în vederea urmăririi și recuperării acestora, inclusiv a majorărilor de întârziere aferente calculate de la data efectuării plăţilor nelegale până la data recuperării și virarea sumelor recuperate potrivit destinațiilor legale”.

Prejudicii în valoare de 442 mii lei au cauzat și „angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor cu nerespectarea prevederilor le­gale.
Abaterea a fost identificată la 12 unități administrativ-teritoriale. Nominalizăm U.A.T.C. Șieu, unde s-a constatat efectuarea, în anul 2018, de plăți fără contra­prestație în sumă totală de 107 mii lei reprezentând despăgubiri, cheltuieli de judecată, cheltuieli de exe­cutare silită și dobânzi pe­nali­­zatoare aferente unor contracte de lucrări și prestări servicii neonorate la plată, fără recuperarea acestora de la persoanele din cauza cărora au fost generate aceste cheltuieli, precum și plata fără temei legal a sumei de 5 mii lei, re­prezentând cheltuieli cu cazarea unor persoane care nu sunt angajate ale Primăriei Șieu, cheltuieli care nu au legătură cu activitatea instituţiei. Prejudiciul a fost stabilit la suma de 112 mii lei. Cauzele abaterii sunt legate de insuficienta cunoaștere a prevederilor legale şi funcţionarea defectuoasă a sistemului de control intern managerial”.

Dar lista neagră nu se oprește aici, ci continuă cu: „efectuarea de plăți pentru cheltuieli supraevaluate sau majorate nejustificat, prejudiciul fiind stabilit la suma de 124 mii lei; Nejustificarea până la sfârșitul anului a avansurilor acordate furnizorilor, prejudiciul fiind stabilit la suma de 108 mii lei - Abaterea a fost identificată la două unități administrativ-teritoriale.
Nominalizăm Liceul Tehnologic de Transporturi Auto Baia Sprie (ordonator terțiar de credite al U.A.T.O. Baia Sprie), unde s-a constatat efectuarea de plăți în avans din fonduri publice în cursul anului 2019 în valoare de 100 mii lei, fără a se dovedi decontarea lor la finele anului, prin bunuri, servicii prestate, lucrări sau deviz justificativ al cheltuielilor efectuate care să confirme gradul de utilizare a avansului”.
O altă categorie de nereguli se re­feră la „Abateri care au condus la diminuarea sau nerealizarea veniturilor cuvenite bugetelor pu­blice”.
Urmare misiunilor de audit efectuate au fost identificate venituri suplimentare în sumă totală de 3.400 mii lei (inclusiv accesoriile aferente), din care venituri în sumă de 304 mii lei au fost încasate operativ. Cele mai semnificative abateri, grupate pe categorii se referă la:
- Neevidențierea, neurmărirea și neîncasarea redevenței/chiriei
datorate la termenele stabilite, veniturile suplimentare fiind cuan­tificate la 1.843 mii lei. Abaterile au fost identificate la 14 unități administrativ-teritoriale
- Nerespectarea prevederilor legale privind stabilirea, eviden­țierea și plata obligațiilor către bugetele publice, veniturile suplimentare fiind în sumă de 745 mii lei
- Nevirarea, integral sau în cotele stabilite prin hotărâre a consiliului local, a veniturilor din închi­rierea bunurilor proprietate publi­că a unității administrativ- teritoriale, veniturile suplimen­tare fiind cuantificate la 487 mii lei
- Nerespectarea prevederilor legale privind calcularea, evidențierea și virarea la bugetul de stat a sumelor datorate de instituțiile publice pentru neangajarea persoanelor cu handicap, veniturile suplimen­tare fiind în sumă de 226 mii lei
- Nerespectarea clauzelor contractuale stabilite prin contractul de achiziție publică referitoare la termenele stabilite, veniturile suplimentare fiind în sumă de 99 mii lei.

Desigur, lista ar putea continua, dar credem că v-ați convins deja cu câtă responsabilitate și grijă sunt cheltuiți banii noștri.

 

 

Misiunile de audit/acțiunile de control efectuate în anul 2020 au scos în evidență o serie de abateri, deficiențe și nereguli, care se referă în principal la:

- Neînregistrarea/înregistrarea eronată în evidența contabilă a unor bunuri aparținând domeniul public și privat al unităților administrativ-teritoriale;
- Nerespectarea prevederilor legale în elaborarea Programelor de dezvoltare a sistemelor de control managerial;
- Nestabilirea, neevidențierea și neurmărirea în vederea încasării a veniturilor cuvenite bugetelor locale, în cuantumul și la termenele prevăzute de lege de către organele fiscale din cadrul unităților administrativ-teritoriale;
- Nevirarea în contul bugetului Consiliului Județean Maramureș a cotei de 40% calculată asupra veniturilor provenite din taxa asupra
mijloacelor de transport cu masa totală de peste 12 tone încasată la nivelul unităților administrativ-teritoriale;
- Nerespectarea prevederilor legale privind efectuarea inventarierii generale a patrimoniului la finele anului 2019;
- Nereevaluarea tuturor elementelor patrimoniale la termenul prevăzut de lege;
- Stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor și a altor drepturi acordate funcționarilor publici și personalului contractual;
- Efectuarea de plăți nedatorate prin acceptarea la plată a situațiilor de lucrări conținând bunuri nelivrate, lucrări neexecutate sau servicii neprestate;
- Alegerea incorectă a procedurii de achiziție, fără respec­tarea pragurilor valorice prevăzute de lege;
- Efectuarea de cheltuieli cu bunuri și servicii fără contraprestație;
- Efectuarea de plăți fără existența documentelor justificative întocmite conform legii, care să ateste exactitatea și realitatea sumelor datorate;
- Neevidențierea, neurmărirea și neîncasarea redevenței/chiriei datorate la termenele stabilite;
- Nerespectarea prevederilor legale privind stabilirea, evidențierea și plata obligațiilor către bugetele publice.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.