Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
La sfârşitul săptămânii trecute, la Teatrul Municipal Baia Mare, a avut loc premiera comediei Puricele în ureche, de Georges Feydeau
(traducerea Nicolae Weiss), în regia lui Galu Badea şi scenografia Mihai Vălu.
În Puricele în ureche, comicul este prezent în toate formele sale, astfel încât avem comic de situaţie (rezultat din caracterul neaşteptat al întâmplărilor care se succed cu repeziciune), de limbaj, prin deformări fonetice (foarte bun Andrei Dinu în rolul lui Camille Chandebise), de moravuri şi de caracter. În ansamblu, piesa ironizează slăbiciunile general-umane şi moravurile societăţii moderne, moravuri păstrate în cadrul societăţii contemporane, astfel încât acţiunile şi tipurile umane prezentate capătă valoare generală, având un caracter actual.
Din distribuţie fac parte Valeriu Doran (care joacă pentru prima dată un rol dublu: Victor Emmanuel Chandebise/Poche), Claudia Revan, Sanda Savolszky, Andrei Dinu, Eduard Bindiu, Dragoş Călin, Claudiu Pintican, Doru Fârte, Dan Cordea, Diana Podăreanu, Adriana Covaci, Alexandra Vanci, Mircea Gligor şi Dorin Griguţă.
Puricele în ureche propune un teatru de relaţii, în care predomină comicul de situaţie, iar situaţiile, cu cât sunt mai încurcate şi mai greu de rezolvat, cu atât devin mai verosimile.
Universul personajelor este unul viu şi mereu în mişcare: înalta societate a saloanelor pariziene, doctorul, majordomul încornorat în faţa propriilor ochi, patronii unui bordel de lux, spaniolul împreună cu soţia, englezul-scoţian, toţi se perindă de la Hotelul „Motănaşul Gentilom” la Casa Chandebise, purtaţi de acelaşi carusel al încurcăturilor. Într-o citire proaspătă a textului, ambiguitatea se dilată şi lasă loc imaginaţiei să completeze punctele de suspans de la capătul pistelor încurcate.
Jocurile iubirii sunt fragile, iar noi, conform spuselor lui Victor-Emmanuel Chandebise, „suntem cu toţii jucăriile aceleeaşi năluciri”.
Regizorul spectacolului
Gelu Badea este regizor şi lector universitar la Facultatea de Teatru şi Film din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai Cluj Napoca. Este şeful colectivului de regie din cadrul aceleiaşi universităţi şi doctor în teatru, cu teza „Radu Penciulescu – pedagogie şi creaţie”. În 1998 a absolvit Facultatea de Litere, departamentul Teatru, specializare Regie de Teatru, Universitatea Babeş-Bolyai Cluj Napoca.
Până în prezent a montat peste cincizeci de spectacole, pe importante scene din ţară, printre care: Teatrul Naţional Cluj Napoca („Gaiţele” de Al. Kiriţescu), Teatrul Municipal Bacovia („Casa Bernardei Alba”, de F. Garcia Lorca), Teatrul Municipal Ariel Râmnicu Vâlcea („Slugă la doi stăpâni”, de C. Goldoni), Teatrul de Nord Satu Mare („Trei Surori” de A.P.Cehov, „Hamlet” de William Shakespeare), Teatru Municipal Baia Mare („Îngerul Electric”, de Radu Macrinici), Teatrul Municipal Deva („Colonelu şi Păsările”, de H. Boicev), Teatrul I. D. Sârbu Petroşani („Pescăruşul”, de A.P.Cehov), Teatrul Municipal Turda (”O noapte furtunoasă”, de I.L.Caragiale).
Spectacolele montate de Gelu Badea au fost prezentate şi premiate la importante festivaluri de teatru din ţară, dar şi la Festivaluri Internaţionale în Italia, Germania, Moldova, Bulgaria şi Polonia.
Dramaturgul din „La Belle Époque”
Georges Feydeau (1862-1921), fiul romancierului francez Ernest Feydeau, a fost un dramaturg francez din perioada numită „La Belle Époque”, cunoscut pentru farsele şi comediile sale.
Autorul reuşeşte să se impună printr-o tehnică inegalabilă în construirea unor intrigi extrem de complicate, în crearea de situaţii neprevăzute, prezentate într-un ritm debordant. Încurcăturile cele mai penibile, intrigi ce par a duce la distrugerea unor vieţi sau situaţii sociale se termină cu bine, în hohotele de râs ale publicului. Dintre cele 39 de comedii scrise de Georges Feydeau, cele mai jucate sunt: „Domnul vânează” (1892), „Hotelul liberului-schimb” (1894), „Doamna de la Maxim” (1899), „Puricele în ureche” (1907), „Ocupă-te de Amelie” (1908).