• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 12 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 2 Mai , 2022

Nereguli constatate de Curtea de Conturi la instituțiile publice

Recent, Curtea de Conturi a făcut public raportul privind „Constatările misiunilor de audit la autoritățile și instituțiile din administrația publică centrală pe anul 2020”. În document sunt cuprinse și instituții publice deconcentrate din județul Maramureș.


Printre instituțiile contro­la­te anul trecut de Curtea de Conturi se numără și Agen­ția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), o instituție publică înființată în scopul administrării și gestionării într-un sistem unitar de plată a beneficiilor de asistență socială și a altor programe privind servicii sociale susținute de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale.

Printre abaterile constatate la filialele AJPIS din mai multe județe, printre care și Mara­mu­reș, se numără: „Alocație pentru susținerea familiei, în sumă de 6.838 mii lei, acordată unor titulari care dețineau anumite bunuri care conduc la excluderea acordării acestor drepturi, respectiv:
- autoturisme și autovehicule cu o vechime mai mică de 10 ani, precum și două sau mai multe autoturisme/ motociclete cu o vechime mai mare de 10 ani (5.799 mii lei);
- șalupe, bărci cu motor, scu­tere de apă, iahturi, cu excepția bărcilor necesare pentru uzul persoanelor care locuiesc în Rezervația Bio­sferei Delta Dunării (38 mii lei);
- au realizat venituri din salarii și pensii peste limita legală (704 mii lei);
- dețineau depozite bancare pes­te limita legală (284 mii lei);
- au obținut venituri din dividende (13 mii lei). Abateri similare în sumă de 3.932 mii lei au fost identificate și la AJPIS: Alba, Bacău, Bi­hor, Bistrița-Năsăud, Buzău, Covasna, Dâm­bovița, Ga­lați, Harghita, Ilfov, Mara­mu­reș, Mehedinți, Sibiu, Tulcea şi Vâlcea”.

Neregulile depistate de inspectorii Curții de Conturi au vizat și beneficiarii de venit minim garantat. În total, 3,8 milioane de lei în mai multe județe printre care și Mara­mureșul. Concret, venitul minim garantat a fost acordat, contrar legii, unor beneficiari care deți­neau anumite bunuri care conduc la excluderea acordării acestor drepturi, respectiv:
- autoturisme și autovehicule cu o vechime mai mică de 10 ani, precum și două sau mai multe autoturisme/ motociclete cu o vechime mai mare de 10 ani (4.085 mii lei);
- șalupe, bărci cu motor, scutere de apă, iahturi, cu excepția bărcilor necesare pentru uzul persoanelor care locuiesc în Rezervația Biosferei Delta Dunării (27 mii lei);
- dețineau depozite bancare peste limita legală (301 mii lei);
- au realizat venituri din salarii și pensii peste limita legală (41 mii lei);
- figurau ca fiind decedate – persoane singure (31 mii lei);
- au obținut venituri din dividende;
- executau o pedeapsă privativă de libertate sau se aflau în arest preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile la momentul plății.   

Lista problemelor ar putea continua și cu alte categorii de plăți, cum ar fi indemnizațiile pentru profesioniști. Trecem la altă insti­tuție. În raportul Curții de Conturi se mai menționează că: „Nu au fost desemnați reprezentanții Ministerului Finanțelor în consiliile de administrație la regiile autonome, în baza prevederilor OUG nr. 109/2011, situație ce a afectat, în unele cazuri, desfășurarea în con­diții normale a activității acestor regii.
Astfel, pentru un număr de cinci regii autonome (Aeroportul Inter­național Maramureș RA, Monetăria Statului RA, Imprimeria Băncii Naționale RA, Aeroportul Inter­național Brașov Ghimbav, Exploatarea Domeniului Public Privat Constanța), procedura de evaluare/ selecție a fost finalizată prin afișarea borderourilor de notare la finele anului 2020, însă ordinele de desemnare a reprezentanților în consiliile de administrație nu au fost semnate de miniștrii de finanțe care au avut mandat în cursul anului 2021.
De asemenea, la un număr de 28 de ocoale silvice a fost declanșată procedura de selecție la nivelul Ministerului Finanțelor, însă, ca urmare a modificărilor legislative specifice domeniului, procedura a fost suspendată în vederea clarificării cadrului legal. Procesul de selecție la ocoalele silvice a fost reluat la finele anului 2021”.

Printre instituțiile verificate anul trecut de Curtea de Conturi s-a aflat și Ministerul Afacerilor Interne, unde s-au constatat:
- Nefinalizarea unor obiective de investiții, unele demarate în urmă cu peste 20 de ani, cu consecința neutilizării cu efi­ciență și eficacitate a resurselor bugetare deja alocate pentru realizarea lor;
- Neelaborarea unor proceduri privind cheltuielile pentru procurarea bunurilor și serviciilor/ închirierea locuințelor de serviciu la care au dreptul atașații de afaceri interne în străinătate;
- Nerestituirea, până la sfârșitul anului 2020, la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, a sumelor alocate din acest fond pentru pregătirea, organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din data de 6 decembrie 2020 şi rămase neutilizate, în valoare de 194.808 mii lei.

De asemenea, au intrat în vizorul inspectorilor și Instituțiile Prefectului din țară. Raportul face și în această categorie o referire la județul nostru: „organizarea, des­fă­șurarea și valorificarea rezultatelor inventarierii anuale a patrimoniului public și privat al statului, precum și reevaluarea elementelor de activ și pasiv, cu respectarea prevederilor legale incidente, la IP Arad, IP Bacău, IP Covasna, IP Harghita, IP Hunedoara, IP Mureș, IP Mara­mureș, IP Sălaj, IP Teleorman, IP Timișoara şi IP Municipiul București”.

Altă instituție verificată anul trecut a fost ANAF, cu structurile sale teritoriale. Necon­cor­danțele au vizat în special nein­vestigarea necon­cor­dan­țe­-lor în vederea stabilirii impozitului pe venit din activități agricole, neinvestigarea necon­cordanțelor în vederea stabilirii redevențelor datorate bugetului de stat sau neînregistrarea în evidența contabilă și fiscală a unor amenzi contravenționale aplicate de alte instituții.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.