Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Mara Diana IRIMUȘ. Expoziția de pictură Identități vizuale – peisajul
Identificându-se cu pictura de peisaj ca mod de reprezentare a propriei creații, artista Diana Mara Irimuș a „deschis” prima expoziție personală de pictură, la Galeria de Artă a Uniunii Artiștilor Plastici din Baia Mare, de pe Bdul. București nr. 6. Spun a „deschis”, pentru că mult așteptatul eveniment de către autoare, a parcurs multe etape, de la descurajare până la împlinirea întâlnirii cu propriile creații pe simezele Galeriei de Artă!
Vremurile neprielnice pentru un astfel de debut profesional, aceasta le-a înfruntat cu toate amânările succesive impuse de măsurile pandemice, astfel că „pseudovernisajul” a fost, de fapt, o întâlnire între apropiați, colegi de studii, prieteni. Expoziția, deosebit de unitară, ne propune pictura de peisaj ca o incursiune printre anotimpuri, stări și trăiri emoționale, notate uneori fugar și spontan, alteori cu reveniri de straturi succesive, glasiuri, frotiuri, stări de reverie, lăsând a se vedea bucuria de a picta și de a zăbovi asupra motivului de peisaj, ce ne învăluie în spațiul picturii.
Emoția afectivă și estetică în fața naturii, a peisajului din natură, a însoțit sensibilitatea umană și s-a manifestat din cele mai vechi timpuri, pictura, literatura și muzica dovedind-o cu prisosință, fiecare în felul său propriu. „Expresia în imagini”, spre deosebire de expresia verbală sau expresia muzicală, construiește o lume în care plăcerea estetică a celor dotați cu harul real de a vedea se subsumează celor două posibilități de decodificare: prima, a lucrurilor reprezentate, cu contururile lor ferme, precise, așa cum se întâmplă în sculptură, care recurge la spiritul formei și al lucrurilor; iar a doua, o decodificare a unei lumi aparent „întâmplătoare” și „vag delimitate”, care aparține picturii, ca variație a formei și culorii, ca vibrație și modelare cromatică. O aventură vizuală – atribuită în mare parte peisajului.
Înțelegem în acest fel calitatea deosebit de sugestivă a pictorului, a artistului, în general, de „a vedea” acolo unde alții nu „văd nimic”! În acest sens, îi putem da crezare poetului francez Paul Valery care afirma: „Ceea ce vede artistul plastic este determinat de intenţiile sale și de capacitatea de a-și concretiza viziunea, precum și mijloacele ce le posedă pentru a o realiza. Este o deosebire imensă între ceea ce vezi cu creionul în mână și ceea ce vezi fără creion în mână.”
Registrele cromatice la care apelează autoarea sunt dispuse în acorduri armonice, ce extind o paletă diversă, începând cu dominante cromatice, juxtapuneri complementare susținute de griuri colorate, rafinate, trasate cu tușe categorice de pensulă sau cuțit de paletă, îmbinate cu linii subțiri, filigranate, ale unor detalii ce creează centre de interes în compoziție. Zona colinară de munte, de unde provine autoarea, și-a pus amprenta investigării trecerii timpului, prin anotimpuri (peisaje de iarnă, primăvară, vară, toamnă), iar lipsa din peisajul autohton a unor întinderi de apă, au lăsat loc imaginației și reveriei, asupra ochiurilor de apă de după ploaie, ce deveneau, astfel, „împărăţia apelor”, cu toată bucuria florilor, nuferilor, trestiilor, și oglindă pentru cer. O stare poetică inspiră vizitatorul, iar dimensiunile monumentale ale picturilor, rostesc un dialog reverențios cu picturile de dimensiuni mai mici.
Diana Mara Irimuș este absolventă a studiilor de licență Arte Plastice Pictură și a celor de masterat din cadrul Centrului Universitar Nord Baia Mare, a Universității Tehnice din Cluj-Napoca. Este membru stagiar a Filialei Baia Mare a Uniunii Artiștilor Plastici din România. A participat cu lucrări de pictură la Selecții Expoziționale Oficiale cu caracter Național și Internațional. A luat parte la Simpozioane Naționale și Internaționale de pictură precum și la
numeroase workshop-uri de artă.