Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Legendele toamnei tătarilor
În urmă cu 300 de ani, maramureşenii scriau o pagină de istorie care, din păcate, lipseşte astăzi din manuale, dar e prezentă în sufletul oamenilor şi în legendele locului. Toamna anului 1717 a lăsat în urmă pagube, răni adânci, morţi, zeci de biserici arse dar şi fapte de glorie despre care mai vorbesc astăzi toponimele şi bătrânii. „Stâlpul tătarilor”, „Preluca Tătarilor”, aproape fiecare sat are o vale, un loc, un monument care aminteşte despre anul de foc în care maramureşenii au foc „lei”. De asemenea, legendele ţesute în jurul ultimei invazii a tătarilor sunt extrem de numeroase şi în timp, din ele s-au născut obiceiuri care se păstrează an de an, cum e cazul brondoşilor din Cavnic sau porecle pe care numai sfârşitul veacurilor le va şterge din mentalul colectiv. Urmează povestea impresionantă a unei toamne cernute prin foc şi sabie, care începe cu „A fost odată” şi se termină cu o inscripţie: „Până aici au ajuns tătarii în 1717”.
În 1717, un corp de oaste moldovean, avându-l în frunte pe domnitorul Mihail Racoviță, şi o oaste de circa 10.000 de tătari, condusă de hanul Agiami Ghirai pătrund în Transilvania pe la Vatra Dornei. Gheorghe Șincai, în „Cronica românilor”, precizează: „Însuși feciorul hanului a pornit în gios spre Someșul Mare cătră Betlen (Beclean) și cătră Reteag și de acolo a trecut prin Vidicul Lăpușului cătră Baia Mare, cătră Sătmar, cătră Chioar… pretutindeni arzând și robind, și fiind că toți locuitorii erau pre-acasă, pe foarte mulți nobili au prins cu muierile, cu pruncii lor împreună”. Se spune că, până la sfârşitul verii tătarii au luat peste 10.000 de prizonieri.
Lectorul universitar dr. Ilie Gherheş povesteşte: „Această expediţie de pradă era făcută ca urmare a unei alte expediţii de pradă făcute de unguri în Moldova. Ei au intrat din Moldova pe la Vatra Dornei. La un moment dat, ei se despart în două. Mihail Racoviţă merge spre Vatra Dornei şi spre Bistriţa, reuşeşte să cucerească Vatra Dornei şi asediază Bistriţa. Iar tătarii o iau pe Someş spre Dej, Baia Mare, Satu Mare. Ajung până la Hust şi în Bereg, dar se întorc. La 1 septembrie are loc o luptă între tătari şi oştirile din comitatul Maramureş conduse de Moise Codrea şi Sigismund Stoica, sub cetatea Hust, unde tătarii au fost înfrânţi. În 2 septembrie tătarii ajung la Sighet. Aici ard şi jefuiesc o biserică reformată şi multe alte clădiri”.
De aici, oastea tătarilor porneşte pe Valea Izei. Aici, între Bârsana şi Strâmtura, la locul numit Piatra Ţiganului, tătarii sunt aşteptaţi de o oaste de 3-400 de maramureşeni, avându-i în frunte pe Sigismund Nagy, Simion Săpânţan şi Ioan Stan. Deşi sunt înfrânţi, continuă să jefuiască satele din jur. Vor arde bisericile din Rozavlea, Cuhea etc. Oştiri mici se împrăştie în toată zona, trecând prin foc şi sabie comitatul Maramureşului.
Un episod glorios are loc la Cavnic, în zona străjuită astăzi de Stâlpul Tătarilor. Aici, tătarii sunt alungaţi de localnicii conduşi de Toader Crăciun, un sătean din Şurdeşti despre care scriitorul Nicoară Mihali spune că ar fi fost căpitan al celebrului Pintea Viteazul. Legenda spune că localnicii purtând măşti şi îmbrăcaţi cu clopote ar fi speriat caii şi că tătarii s-au călcat, efectiv, în picioare. De această bătălie este legat şi obiceiul brondoşilor, care se mai păstrează şi astăzi în zonă. Brondoşii, tinerii mascaţi şi „înarmaţi” cu clopote alungă azi spiritele rele de Crăciun. Dr. Ilie Gherheş spune că, în mentalul oamenilor de atunci, lupta cu tătarii era într-adevăr o luptă între bine şi rău. Tătarii ardeau bisericile, ducând direct o luptă împotriva creştinilor, astfel că, pentru oameni, ei erau un fel de antihrist, de satana.
Iar în 3 septembrie ajung în Borşa şi încearcă să ardă şi biserica de lemn din centrul localităţii. Scriitorul dr. Nicoară Mihali spune că acest lăcaş de cult avea o rezonanţă deosebită în sufletul localnicilor deoarece aici era un chivot unde a îngenunchiat şi s-a rugat Bogdan Vodă cu oştirea sa când au trecut pe acolo. De această dată, încercarea tătarilor de a distruge biserica nu a reuşit, datorită femeilor.
Dr. Ilie Gherheş spune că acestea
i-au atacat cu pietre. Iar scriitorul Nicoară Mihali arată că, deşi tătarii au apucat să tragă câteva săgeţi cu foc spre biserică, femeile au udat cergi în râu şi au reuşit să stingă focul. De aici urmează povestea unei bătălii devenite legendă, care a intrat în istorie ca „Posada maramureşenilor”.
Lectorul universitar dr. Ilie Gherheş povesteşte: „Apoi este organizată o ambuscadă la trecătoarea pe care noi o numim astăzi Preluca Tătarilor, unde este şi monumentul, de către Lupu Şandru care este fost căpitan în oastea lui Rákóczi şi de către moiseianul Ioan Oprea care s-a oferit să le arate tătarilor drumul bun şi i-a dus direct în ambuscadă, să-i omoare pe toţi. Acolo au murit 10.000 de oameni, 6000 de tătari şi 4000 de creştini luaţi robi de tătari dintre care 70 de căruţe pline cu copii, mulţi dintre ei au murit de frig”.
După prăpădul maramureşenilor a venit însă pedeapsa lui Dumnezeu. Dr. Ilie Gherheş explică: „De la Borşa au scăpat 4000 de tătari, 2000 au plecat spre vârful Ştiol, să treacă spre Moldova, dar s-a pornit un vifor puternic şi au mai fost omorâţi 2000 de tătari de surpările de teren. Era un semn pentru oamenii de aici, o pedeapsă divină pentru că au prădat atât de multe biserici. Şi 2000 au plecat”.
Scriitorul dr. Mihali Nicoară spune că în jurul acestei bătălii s-a mai ţesut o legendă având-o în prim plan pe fiica preotului Lupu Şandru din Borşa: „Ne aflăm în faţa unei bătălii care pe nedrept nu este trecută în istoria românilor. Sunt uitate, din păcate, asemenea evenimente. Iar acest lucru este cauzat de faptul că anumite bătălii nu au fost câştigate de personalităţi istorice de frunte, este şi cazul acestei bătălii care are o mare însemnătate pentru istoria locală şi naţională. Se spune că Şandru Lupu a trimis-o pe fiica lui, o fată foarte frumoasă, însoţită de doi feciori călare, ca să le fie iscoade tătarilor. Aceştia le-au spus că nu este b"ine să aleagă drumul spre Baia Borşa, pentru că îi aşteaptă o mare oştire. I s-a propus urcarea pe Pasul Prislop, era un fel de trecătoare de munte. În zona prelucii de acolo, au folosit tactica lui Ştefan cel Mare, au tăiat arborii de lângă cărare, i-au aşteptat să urce şi au răsturnat copacii peste ei. De această bătălie este legată şi porecla neamului meu, Lehanu, care în poloneză înseamnă tare. Era o femeie, o stră-străbunică de-a mea, o femeie foarte puternică, despre care se spune că prindea un tătar în braţe şi îl arunca câţiva zeci de metri. Această femeie a avut o putere extraordinar de mare şi i-a încurajat pe bărbaţi în luptă. Dar eroii de la Borşa au fost ajutaţi de forţele naturii. S-a produs o furtună uriaşă, care i-a amestecat pe tătari cu pământ, i-a măcelărit şi pe ei şi pe ostatici. Dar legenda spune că rămân câţiva supravieţuitori şi ostaticii luaţi, se adună în Preluca Tătarilor şi acolo o spânzură pe fata lui Şandru Lupu. Ea este pedepsită pentru că i-a dus pe acolo şi a fost o iscoadă mincinoasă şi de aceea se zice că a devenit un loc sacru şi de pomenire pentru sacrificiul fetei respective. Ulterior, borşenii i-au urmărit şi l-au prins pe călăul care a omorât-o pe fată. El ştia şi româneşte. L-au adus înapoi şi tot acolo în Preluca Tătarilor au făcut un foc şi l-au ars de viu. Şi el striga că e român, să nu-l ardă”.
În urma acestor acte de vitejie, mai multe familii au fost înnobilate. Despre celebrul Teodor Crăciun din Şurdeşti, scriitorul Nicoară Mihali spune că ar fi ctitorit cu banii primiţi drept recompensă celebra biserică de lemn, până nu demult, cea mai înaltă construcţie de lemn din Europa: „De asemenea, împărăteasa Maria Tereza a trimis oameni să vadă cine s-a evidenţiat în aceste lupte, iar numele a patru familii din Borşa - Mihali, Danci, Şteţcu şi Timiş - au fost scrise pe un pergament cu litere de aur, ca o recunoaştere a eroismului lor. Cel care s-a apropiat de documentele vremii şi a făcut prima descriere în revista Familia, al doilea număr după debutul lui Eminescu, este preotul de Borşa, Alexiu Anderco, tatăl lui Artemiu Anderco, care face o cronică în vreo patru episoade în care descrie bătălia borşenilor din Preluca Tătarilor”.
În jurul ultimei invazii a tătarilor în Maramureş s-au ţesut numeroase legende. Lectorul universitar dr. Ilie Gherheş povesteşte: „Tătarii şi-au pus tabăra la marginea satului Săpânţa şi au încercat să facă tot felul de campanii de jaf prin sat. Trei tătari ajung la o femeie voinică. Tătarii erau oameni iuţi, dar mărunţi, şi femeia aceasta i-a lăsat pe tătari să caute peste tot. Aşa ajung în cămară şi caută în butoiul cu varză. Ei fiind mici nu ajung să vadă ce e în butoi şi se apleacă.
Interesant e că s-au dus câte unul, pe rând, şi fiind semiîntuneric, femeia îi prindea de turul pantalonilor tătăreşti şi îi arunca în butoi. Aşa i-a înecat pe toţi trei. Preotul Simeon Balea povestea că săpânţenii erau foarte vestiţi în furtişaguri, ei şi călineştenii. Se spune că Poroncioc, căpătenia tâlharilor săpânţeni şi-a propus să fure de la hanul tătarilor un şal de mătase grea şi scumpă. De ce era greu şalul? Era cusut cu fir de aur. Se spune că hanul îl ţinea sub şaua de pe cal, dar s-a întâmplat că acest Poroncioc să reuşească să îl fure. Iar după ce au plecat tătarii, preoţii din sat au făcut din el odăjdii bisericeşti pe care le îmbrăcau la Paşti şi la Crăciun. Preotul Simion Balea povesteşte, în 1920 cred, că şi el făcea slujba în acele odăjdii. El vrea să scoată în evidenţă cât erau de descurcăreţi săpânţenii. Spuneau că din fundul Asiei până aici, tătarii s-au întâlnit cu tot felul de neamuri dar niciodată n-au întâlnit un astfel de neam capabil să fure şalul de sub ei.
O altă legendă este cea cu o bârsăneancă, care s-a dus cu mâncare la oamenii de pe câmp, la câţiva ani de la invaziune. Pe drumul spre casă, în olul ei de lut ar fi intrat un bondar, un bonzar cum se zice în Bârsana, şi femeia era puţin mai amărâtă, că i se şi spunea «tutuia Bârsănii» şi a luat-o la fugă că a crezut că vin tătarii. A fugit până în sat şi a anunţat că vin tătarii. Tot satul s-a mobilizat şi s-a dus la marginea comunei să-i aştepte pe tătari, dar tătarii n-au venit, şi de atunci a rămas porecla la bârsăneni de bonzari.
Apoi, la locul numit Delniţa din hotarul satului Bontăieni a rămas o legendă potrivit căreia acolo ar fi fost ascuns tot aurul existent în cămările din Baia Mare, dar aurul nu s-a găsit nici până astăzi.
La Văleni a fost un act de eroism a babelor. Oamenii în stare de luptă au fost mobilizaţi la luptă între Bârsana şi Strâmtura, iar femeile au rămas acasă. Dar în acelaşi timp o trupă de tătari a venit să jefuiască satul. Femeile i-au aşteptat în Dealul Babelor, în dosul pădurii, s-ar fi îmbrăcat bărbăteşte, s-au înarmat cu securi, furci şi pietre, au atacat ceata şi i-au întors din drum. Satul Văleni nu a mai fost ars şi pârjolit. Atunci toate casele erau acoperite cu paie şi draniţă, era foarte uşor să le dai foc.
O altă poveste fru-moasă spune că, după ce s-au aşezat tătarii la Giuleşti şi i-au aşteptat pe cei din Cavnic, pentru că acolo s-au întâlnit cu cei care au venit pe Calea sării, unul Ioan Pop din Budeşti a plecat spre Borşa, călare, spre Lupu Şandru să-l înştiinţeze că vin tătarii. A plecat să-l anunţe pe Lupu pentru că au luptat amândoi în oastea lui Rákóczi şi atât de tare a mânat calul încât a murit calul la intrare în Borşa şi cronicile spun că el a mers pedestru de la intrare în Borşa”.
Legendele acelei toamne ar putea continua la nesfârşit, ca o dovadă a vitejiei colective şi ingeniozităţii maramureşenilor chemaţi să-şi apere glia străbună.