Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Întrebări halucinante pentru directorii de şcoli: „Ce are măgarul?”
Ca să fii director de şcoală în România, trebuie să ştii „Ce are măgarul?”, „Ce au în comun ciorapii şi mănuşile?” sau „După ce recunoşti o apă că este râu?” Nu, nu sunt întrebări de la Radio Erevan, ci subiectele de la proba scrisă a concursului pe care candidaţii la funcţia de director de şcoală au susţinut-o săptămâna trecută. În Maramureş, 80% dintre candidaţi au promovat prima dintre cele trei probe ale examenului. Există şcoli, cum ar fi Colegiul Naţional „Vasile Lucaciu”, unde niciun candidat nu s-a înscris în concurs, sau altele în care candidaţii nu s-au mai prezentat la examen. Ce se întâmplă cu conducerea şcolilor maramureşene? Ce etape de concurs urmează? Şi, mai ales, cum s-a desfăşurat mediatizatul concurs în judeţul nostru?
Ca să fii un bun director de şcoală trebuie să ştii ce are un ziar, ce are un râu, ce are măgarul sau prin ce se aseamănă filmele şi nuvelele. Ciudat? Halucinant? Nu, firesc şi, mai ales, metodologic. Şi sunt doar câteva dintre întrebările la care au trebuit să răspundă candidaţii la funcţia de director de şcoală, în cadrul primei probe din concurs: testul grilă, desfăşurat săptămâna trecută.
De la modul de desfăşurare, la întrebări şi agitaţie, cei mai mulţi directori au descris concursul ca o harababură totală şi o bătaie de joc la adresa dascălilor.
Candidaţii au intrat în săli în zori, la ora 8-9 şi au ieşit abia seara, la 18.30. În Maramureş, concursul s-a desfăşurat la Colegiul Naţional „Vasile Lucaciu” din Baia Mare, iar la ora 11, aproape o mie de persoane, membri comisiilor de evaluare de la toate şcolile din judeţ au fost chemaţi şi ei în aceeaşi locaţie. Ultimele evaluări s-au încheiat seara, iar rezultatele sunt destul de bune: în Maramureş 80,51% dintre candidaţi au fost declaraţi admişi.
La ora închiderii ediţiei, 11 lucrări erau încă în evaluare, 34 de candidaţi au fost respinşi, iar doi nu s-au prezentat, deşi s-au înscris la concurs. Cei care au promovat proba scrisă vor mai trece prin două probe: interviul şi evaluarea CV-ului. Iar cei declaraţi respinşi sau cei care nu s-au prezentat îşi pierd automat postul.
Practic, aproape un sfert dintre şcolile din judeţul nostru nu mai au conducere după examenul de săptămâna trecută, în aceste cazuri urmând să fie detaşat un profesor pe post.
Sindicaliştii spun că: „Am sesizat din start problema unităţilor şcolare unde nu se va înscrie niciun candidat. Avem unităţi şcolare în România unde inspectorii se roagă de cadrele didactice să ocupe o funcţie de director, ori în condiţiile actuale, prin neprezentare, urmează o schimbare a directorului actual din funcţie, ne vom trezi în situaţia în care nu vom avea ordonator de credite şi stau şi mă întreb oare cine va plăti salariile în şcolile respective. Nu vreau să vorbesc de mişcarea care se realizează în urma acestui concurs”.
La fel se va întâmpla şi în cazul şcolilor pentru care nu s-a înscris nimeni la concurs, una dintre acestea fiind chiar Colegiul Naţional „Vasile Lucaciu”, locul în care s-a desfăşurat proba scrisă de săptămâna trecută.
Inspectorul Şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Maramureş spune că în aceste cazuri va fi organizat un nou concurs: „Cei care au picat examenul vor veni la un viitor concurs, conform metodologiei Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice nu mai pot să rămână pe post şi va fi numit prin detaşare până la organizarea unui nou concurs un alt cadru didactic. Nu se ştie când va fi organizat noul concurs, încă nu l-am terminat pe acesta.
Mai avem interviurile de rezolvat şi evaluarea CV-ului, rezultatele sunt parţiale, deocamdată. În cazul în care directorii pe funcţie nu s-au înscris sau nu au luat concursul, ei nu mai pot rămâne pe funcţie şi atunci vor fi numite, prin detaşare, alte persoane.
Avem şi cazuri în care un director a optat pentru mai multe posturi. Persoanele care au candidat pentru mai multe unităţi de învăţământ, ieri, la proba scrisă, au fost evaluate de toate comisiile din toate unităţile de învăţământ în care au candidat. Şi dacă au luat scrisul vor participa la interviu, din nou, la fiecare unitate pentru care au optat şi finalul va fi în funcţie de note. Sunt trei probe de concurs: a fost scrisul ieri, va fi un interviu în care trebuie să susţină o ofertă managerială şi să răspundă la întrebări şi va fi evaluarea CV-ului. Punctajele cumulate vor da şi ierarhia finală, în acest moment nu ne putem exprima pentru că e punctaj parţial. Ieri a fost o desfăşurare foarte bună, pentru că la 231 de candidaţi evaluarea s-a finalizat la ora 18.30, la 20 şi 10 minute am avut raportările finale. Important este că lucrurile s-au desfăşurat bine, că sindicatul care a fost observator a apreciat corectitudinea şi transparenţa examenului, toate probele au fost monitorizate audio-video, suntem cu fruntea sus în urma acestei probe”.
În schimb, mulţi directori spun că nu au ieşit „cu fruntea sus” în urma concursului ci, dimpotrivă, s-au simţit umiliţi de subiecte. Prin săli se discuta chiar că ar fi trebuit să boicoteze cu toţii organizarea concursului.
Unul dintre directori ne-a declarat sub protecţia anonimatului că: „întrebările au fost total aiurea. De exemplu, 25 de puncte din 100 l-a constituit un subiect cu figurine care avea ca scop să testeze cât de bine percepem diferenţele dintre figuri. Problema a fost că acestea erau foarte micşorate şi, cum unii candidaţi au peste 50 de ani, le-a fost foarte greu să le depisteze. Au fost şi întrebări greşite şi întrebări foarte ciudate, una care mi-a rămas în minte a fost cea cu măgarul: «ce are întotdeauna măgarul?». Nu mi s-a părut deloc un examen relevant pentru funcţia de director. Întreaga procedură şi întregul concurs mi s-au părut umilitor”.
Calendarul concursului continuă însă. Între 17 octombrie – 17 noiembrie are loc interviul şi evaluarea CV-ului. În 18 noiembrie – afişarea rezultatelor concursului, în perioada 21 -23 noiembrie – depunerea contestaţiilor, 24 noiembrie – 9 decembrie – soluţionarea contestaţiilor şi afişarea rezultatelor finale iar în 16 decembrie – validarea în consiliul de administraţie al Inspectoratului Şcolar a rezultatelor finale şi transmiterea acestora la Minister. Altfel spus, aproape întreg semestrul actul educaţional va fi bulversat de celebrul concurs. Vom reveni.
Concurs cu cântec
Contestat de unii, aplaudat de alţii, concursul pentru funcţia de director a generat un adevărat tăvălug. Liderii sindicali au reclamat public metodologia şi concursul şi au anunţat că vor ieşi în stradă pentru a protesta.
De altfel, federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” a cerut amânarea concursului naţional pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct, dar şi reevaluarea tuturor dosarelor candidaţilor respinşi, ţinând cont de problemele apărute în organizare.
Concurs şi ploaie la Lucaciu
De mai multe săptămâni, învăţământul maramureşean este dat peste cap din cauza concursurilor pentru funcţiile de director şi director adjunct în şcolile din judeţ.
Dacă în Baia Mare se cunosc candidaţii şi concursul are o aură de transparenţă, în orăşelele mici, în comune, cuvântul de ordine este „netransparent”. Din comisiile de evaluare a candidaţilor fac parte reprezentanţi din partea administraţiei (în general este primarul), din partea Comitetului pentru părinţi, a sindicatului şi doi reprezentanţi ai profesorilor din şcoala respectivă.
Şi aşa pot apărea influenţe din partea administraţiei locale. Adică, un primar care îşi doreşte un anumit director de şcoală va face în aşa fel încât din comisia respectivă să facă parte acei oameni, sau cei mai mulţi, care agreează „pupila” sau „pupilul” primarului.
Din discuţiile cu mai mulţi politicieni am aflat că este normal ca primarul să dorească un director cu care poate colabora, cu care se înţelege bine spre mai binele elevilor etc.
În teorie lucrurile sună bine, în practică, în bunul stil românesc, situaţia stă altfel.
În campania electorală, unii primari au avut nevoie de sprijin din partea unor personaje din localitatea respectivă. Acestora li s-a promis şi „luna de pe cer”, dacă aduc multe voturi primarului ales. În anumite localităţi aceşti „voluntari”, total dezinteresaţi, au primit promisiuni năucitoare. „Dacă îmi aduci 100 de voturi, 200 sau „n” sute te voi ajuta să primeşti postul de director la şcoală”. O promisiune greu de onorat, dar nu imposibilă.
Cam acesta ar fi mecanismul. Nu cu mult timp în urmă au fost selectate comisiile de evaluare din cadrul fiecărei şcoli. Primarul cu reprezentantul părinţilor şi cu cel de la sindicat au primit numirea venită din rândul profesorilor şcolii respective. Doi la număr. Dacă la peroanele din afara instituţiei de învăţământ primarul nu are nicio problemă să încline numirea spre un apropiat, la profesori este puţin mai greu. Dar după nominalizări, primarul vine şi desfiinţează cele două numiri, sau una din ele din motive…din motive!
Şi aşa se reia nominalizarea, apare cine trebuie şi primarul are o majoritate în comisia de evaluare, cea care verifică notarea de la proba scrisă, dar mai ales la CV şi interviu. Acolo nu mai sunt grile care nu pot fi „furate”. Şi uite aşa, cel care se va înţelege bine cu primarul ajunge director de şcoală „veche”.
La acest concurs, de dimineaţă, au venit candidaţii şi au intrat în Colegiul „Vasile Lucaciu” pentru a da proba scrisă. Înainte de ora 11 s-au strâns cei din comisiile de evaluare. Aproape 1000 de persoane. Afară ploua mocăneşte, mărunt. Peste tot umbrele deschise şi primari, secretari, profesori, viceprimari, sindicalişti, femei, bărbaţi, parfumuri, ţinute de gală, vorbe, glume, tristeţi, crispare. Un amalgam de trăiri ale celor care vor decide cine va fi director pentru un mandat. O misiune nu tocmai uşoară!
Rezultatele la proba scrisă în Maramureş
186 Admis
34 Respins
11 În curs de evaluare
2 Neprezentat
Subiecte halucinante
Un trofeu de sport este întotdeauna ...?
A) un suvenir
B) greu
C) valoros
D) o recunoaştere
E) din aur
Pantofii întotdeauna au...?
A) piele
B) şireturi
C) tălpi
D) rezemătoare de picior
E) tocuri
Fiecare râu are …?
A) peşti
B) poduri
C) nave
D) praguri
E) pantă de curgere
Pentru o perioadă îndelungată de timp, înainte de orice altceva, o persoană nu poate rezista fără …?
A) să bea
B) să mănânce
C) să meargă
D) să vorbească
E) să doarmă
Cei care îşi îmbogăţesc cunoştinţele…?
A) exersează
B) citesc
C) se antrenează
D) învaţă
E) studiază
Măgarul întotdeauna are …?
A) grajd
B) potcoave
C) harnaşament
D) copite
E) coamă
Prin ce se aseamănă filmele şi nuvelele?
A) spun o poveste
B) conţin imagini
C) durează mult
D) au mai mult decât un autor
E) sunt ficţiuni
Prin ce se aseamănă revoluţiile şi evoluţiile?
A) unele se produc lent, celelalte se produc repede
B) un sistem evoluează, altul se revoltă
C) amândouă sunt inevitabile
D) sunt mijloace de a realiza ceva
E) amândouă sunt forme de schimbare.