Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Înțelesurile ascunse ale picturii
„În haosul pictural al acestor ultimi ani, în care dezlănțuirea exacerbată a instinctului individual a atins frenezia, încearcă să recunoști disciplinele armonice care în toate epocile, au servit în taină drept fundament picturii, ar putea să pară o nebunie. Nebunia aceasta este însă un lucru cuminte, o știință necesară atât pentru cel ce vrea să picteze, cât și pentru cel ce vrea să privească.”
Cu aceste cuvinte, Jacques Villon, prefața o carte de referință pentru înțelegerea și construcția operei de artă. Este vorba despre cartea „Geometria secretă a pictorilor” a autorului francez Charles Bouleau, apărută la Editura Meridiane – București în anul 1979. Nelipsită în atelierul de pictură, în care fiecare student ce o achiziționase, aceasta devenise o a „doua legitimație” de student la arte! Mărturisirea autorului, este percutantă și te atenționa să iei în calcul niște repere clare în elaborarea lucrării de pictură: „Geometria Secretă a Pictorilor nu este un tratat de pictură, ci un studiu despre construcția internă a operelor, o investigare a formulelor în funcție de ce s-a făcut de-a lungul secolelor, distribuirea elementelor plastice. Ca și în cazul trupului omenesc sau al unui edificiu, această structură este atât de discretă încât uneori aproape că nici nu poate fi sesizată, cu toate acestea, ea nu poate lipsi, conferind
operei acele «linii principale»
despre care vorbea Delacroix în Jurnalul său.”
O apariție editorială ce își propune să ofere o selecție de probleme, interogații și aspecte, susținute de incursiuni în „imaginarul corpurilor”, este cartea lui Victor Ieronim Stoichiță, „Despre trup – Anatomii, redute, fantasme”.
Victor Ieronim Stoichiță s-a născut la București în iunie 1949, a studiat la București, Roma (Licențiat în Istoria artei), Paris (doctorat de stat). A desfășurat o prodigioasă activitate didactică și științifică la universități de prestigiu din țară și străinătate. A fost, între 1973-1981, asistent la Catedra de istoria și teoria artei a Academiei de Artă din București, apoi a predat la Institutul de Istorie a Artei al Universității din München (1984–1990), cât și ca profesor invitat la Sorbona (1987), Göttingen (1989–1990) și Frankfurt (1990). Între 1991 şi 2019 a fost titularul catedrei de artă modernă a Universității din Fribourg, Elveția. În semn de prețuire pentru activitatea profesională și științifică, i se decernează, în februarie 2007,
titlul de Doctor Honoris Causa al Universității Naționale de Arte din București. Este membru al Academiei Europene şi membru corespondent al Academiei Naţionale a Italiei („dei Lincei”), al Academiei Regale a Belgiei și al Academiei Poloneze.
În conținutul acestei cărți, investigațiile sunt direcționate către trei domenii „aparent îndepărtate, dar în cele din urmă convergente”. Ispititoare pentru a te „înfrupta” câtuși de puțin din lectura acestei cărți, punctez în mare doar cele trei direcții de cercetare. Ca primă interogare acesta, va aborda „apoteoza corpului” în arta Renașterii, a doua interogare va aborda „corpul” ca actor și țintă a puterii, iar a treia parte a cărții interoghează „fenomenul limită al corpului – prezent - absent”. Menționăm de același autor titluri importante de cărți, care fac parte din bibliografia de specialitate a studiilor de licenţă, masterat și doctorat în Domeniul Artelor Vizuale: „Imaginea Celuilalt”, „Scurtă istorie a umbrei”, „Creatorul şi umbra lui”, „Vezi? Despre privire în pictura impresionistă”.
Am dorit doar să semnalez această apariție editorială, pe care doar am răsfoit-o, lăsând bucuria lecturii în timpul vacanței de vară și pe care o recomand cu bucurie tuturor celor interesați de arta frumosului.