Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
În Maramureș, anul școlar 2021-2022 vine cu 50 de clase de liceu în minus
În 2020, anul în care a început pandemia COVID-19, educația a fost printre cele mai afectate. Nu s-a făcut școală decât online, iar profesorii, educatorii, învățătorii au încercat să fie la nivelul cerințelor.
Învățământul de la distanță, cel online, presupune cunoștințe digitale, tehnice și o dotare cu instrumente, telefoane, laptopuri, tablete, calculatoare. În zona urbană, lucrurile au stat acceptabil, dar în mediul rural, la țară, situația a fost dezastruoasă. Și au început protestele, fie online, fie fizic, atât cât s-a putut. S-a cerut reluarea orelor în școli cu prezență fizică. Contestatarii măsurilor nu au ținut cont de situația sanitară, de pericolul îmbolnăvirilor. S-a intrat în anul 2021 cu cererea unică de începere a școlii cât mai repede. Potrivit declarațiilor oficiale, din data de 8 februarie, este posibil să se revină în clase. Dar bomba începutului de an este alta. Inspectoratele școlare pregătesc planul de școlarizare pentru anul școlar viitor și vin cu tăieri de clase, față de numărul celor existente. Așa începe pandemia educațională a acestui an.
Sintagma „tăiere” este respinsă de reprezentanții inspectoratelor școlare. Ei susțin că are loc o reașezare a ceea ce există. În Maramureș, ar urma să dispară circa 50 de clase de a IX-a. Din toată această bulibășeală, un lucru este clar, autoritățile vor să reducă numărul de clase de a IX-a, din cauză că nu au suficienți elevi de clasa a VIII-a. Dispariția celor 50 de clase ar duce la diminuarea numărului de ore pentru profesori, adică reducerea activității, sau, altfel spus, reduceri de personal. Aici este marea durere. Ne aducem
aminte că, în urmă cu câțiva ani, nu chiar de mult, s-a mai încercat micșorarea numărului de clase. A fost un scandal monstru în Baia Mare și nu s-a mai operat nimic.
Acum s-ar putea reduce clase la licee cu renume din municipiu: „Vasile Lucaciu”, Colegiul de Arte și altele din Baia Mare și din județ. Sindicatele din învățământ au început protestele. Voci din rândul părinților acuză conducerea Inspectoratului Școlar, iar politicienii tac. La fel au făcut și cei din Inspectoratul Școlar, în primele zile ale scandalului. Dacă ne-am uita la precedentul incident, am vedea că situația este aproape identică. Unii tac, alții strigă, dar nimeni nu se gândește la elevi, cei mai oropsiți în toată această poveste.
Zilele trecute, Inspectoratul Școlar Maramureș a venit în spațiul public cu precizări legate de situația din învățământul maramureșean. Prezentăm mai jos o sinteză a acestor precizări.
Ca urmare a apariției în spațiul public a unor afirmații eronate în legătură cu modul de întocmire a proiectului planului de școlarizare, la nivelul județului nostru, pentru clasa a IX-a, anul școlar 2021 – 2022, facem următoarele precizări:
- Premergător întocmirii proiectului planului de școlarizare, la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Maramureș, s-au derulat activități de analiză a situației actuale din școlile județului, s-a consultat legislația în vigoare, s-au efectuat vizite în unități de învățământ, s-a discutat cu directori de unități școlare, cu parteneri economici, cu sindicatele (Sindicatul Liber din Învățământ Maramureș și Sindicatul din Învățământul Preuniversitar „Spiru Haret” Maramureș) și cu reprezentanți ai comunităților locale.
Analiza premergătoare întocmirii propunerii planului de școlarizare pentru județul Maramureș a vizat aspecte privind:
Situația demografică:
- scăderea numărului de elevi din județul Maramureș care vor începe clasa a IX-a, în anul școlar 2021-2022, cu 1391 (50 de clase), față de anul școlar 2020-2021;
- un mare număr de elevi de clasa a VIII-a, din Ieud, Sălişte, Săcel aleg școli din Baia Mare și Sighetu Marmației; elevii din zona Poienile de sub Munte se orientează înspre Vişeu de Sus, Baia Mare și Sighetu-Marmației; din zona Seini, către Baia Mare; din localitățile Baia Sprie și Tăuţii-Măgherăuș optează pentru Baia Mare;
- tot mai mulți elevi din zona Borşa –Vişeu – Moisei aleg licee din Cluj-Napoca.
- inserție socio-profesională, în proiectarea ofertei de formare profesională.
În urma analizării cifrei de școlarizare din anul școlar 2020-2021, a nevoilor de forță de muncă exprimate de operatorii economici pentru anul 2021, am identificat unități de învățământ profesional solicitate constant de elevi și de agenți economici:
- zona Baia Mare – Colegiul Economic „Nicolae Titulescu” Baia Mare, Colegiul Tehnic „Anghel Saligny” Baia Mare, Şcoala Profesională Dumbrăviţa şi Şcoala Profesională Fărcaşa;
- zona Sighet – Liceul Tehnologic „Marmaţia” Sighetu Marmaţiei şi Liceul Tehnologic Forestier Sighetu Marmaţiei;
- zona Vişeu - Liceul Tehnologic Poienile de sub Munte;
- zona Lăpuş – Liceul Tehnologic „Grigore C. Moisil” Târgu Lăpuş.
Din această analiză a situației prezente, se constată că Inspectoratul Școlar Județean Maramureș nu taie ore, nu desființează clase. Noi înțelegem și respectăm atât dreptul elevilor din întregul județ de a studia, cât și calitatea actului didactic practicat de colegii noștri. Suntem convinși că etichetările și acuzele sunt neproductive și ne exprimăm încrederea în depășirea împreună a situației, create prin:
- Imposibilitatea realizării, la nivelul județului Maramureș, a unui număr de 50 de clase de a IX-a, pentru anul școlar 2021-2022;
- Existența unui dezechilibru între învățământul teoretic, tehnologic și profesional;
- Existența unui număr mare de ore în sistemul plata cu ora, la nivelul unităților de învățământ;
- Distribuirea nefondată a unor specializări/ calificări în unele unități de învățământ;
- Abordarea dezechilibrată a planului de școlarizare pentru unele unități de învățământ;
- Orientarea insuficientă către învățământul profesional (dual).
Concluzii
În urmă cu opt ani, s-a trecut la clasa premergătoare, atunci a scăzut numărul elevilor din clasa întâi, ceea ce a dus, în acest moment, la scăderea numărului de elevi ce trec în clasa a IX-a, prima clasă de liceu. În urmă cu opt ani, au fost discuții aprinse pe această temă. Acum se culeg roadele unor măsuri contestate de mulți. Pe de altă parte, diminuarea învățământului profesional a cauzat multe probleme pe piața muncii. Nu se mai găsesc muncitori calificați în meserii cerute de agenții economici din Maramureș. A forța acum trecerea la învățământul profesional poate fi o nouă greșeală. Această trecere ar trebui să fie lină, nu impusă.
Iar faptul că sunt mulți profesori este o consecință a școlarizării în facultăți. Altfel spus, s-au scos profesori pe bandă rulantă, fără a se ține cont de nevoile din învățământ.
Situația explozivă de acum ar putea fi dezamorsată prin reducerea numărului de elevi din clase, dar este o rezolvare de moment.
Adevărul e că, din punct de vedere demografic, mergem din rău, în mai rău.