Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
În Atelierul lui AUREL POPP
Un frumos dar, ce m-a bucurat vara aceasta, l-au constituit cărțile Domnului Dumitru Păcuraru, un binecunoscut scriitor și publicist sătmărean, personalizate prin cuvinte alese, în dedicațiile de pe pagina de gardă. Volumul de autor „Măcelăria și alte poeme”, în care autorul ne propune „câteva destinații poetice – ușor picturale...”, itinerarii artistice și culturale prin importante orașe din țară și din Europa, întâlniri imaginare cu scriitori, pictori, artiști cu pagini de istorie, confruntate cu realități cărora nu le putem întoarce spatele, ne asigură o dimensiune și o lectură interculturală și, de ce nu, interdisciplinară!
Așteptat cu nerăbdare (de mine), volumul „În Atelierul lui AUREL POPP”, ce vine în continuarea primului, despre pictorul Aurel Popp, a apărut într-o concepție grafică de excepție (începând cu coperta), semnată de Oana Mirabela Păcurar, ce te îndeamnă „la o lungă zăbavă” pe oglinda paginii în care echilibrul și raportul dintre text, imagine, caracterul de literă, alternarea permanentă între imaginea color și cea atemporală virată în sepia, claritatea și calitatea liniei reproducerii, a schițelor de compoziție, a variantelor și detaliilor la planșele de arhitectură, la proiectele de decoruri și formă, ale articolelor de ceramică și porțelan, întregesc un amplu repertoriu al creației complexe a pictorului Aurel Popp. În aceeaşi măsură, documentarea întreprinsă de Maria-Adriana Zaharia relevă momente importante din biografia pictorului sătmărean, structurată pe parcursul a zece capitole, fiecare încărcat de informații, mai puțin știute sau mediatizate, date și note despre universul artistului sătmărean. Putem să ne bucurăm astfel de opera complexă și, de ce nu, completă a artistului Aurel Popp, de construcția complexă a creației sale, prin care autorul volumului de față – Dumitru Păcuraru – o propune pe categorii distincte: „Sculptura, monumente, arhitectură, arte aplicate, design, desen, note”. Este un frumos gest de omagiere a pictorului Aurel Popp și totodată o reverență în fața creației artistului care prin expoziția permanentă de la Muzeul de Artă din Satu Mare conturează un discurs pertinent asupra artei contemporane sătmărene. Însemnările, notele, corespondența, scrisorile, preocupările artistului de a se implica în domeniul artelor vizuale din Transilvania, ne aduc în prim-plan complexitatea și truda de a te impune pe tărâmul artelor, prin comenzi de pictură, monumente, prin proiecte de arhitectură, dorințe și idei, transfigurate în arta porțelanului, a artelor decorative, ne oferă o imagine deosebit de complexă a destinului artistului mereu într-o permanentă luptă cu sine cât și cu forurile decizionale, locale sau de la București.
Personalități politice, însăși Regina Maria alături de scriitori în funcții importante de decizie, dar și artiști, erau implicați și se ocupau de finanțarea unor edificii de omagiere a eroilor, dar și de a statuta pe coordonate exclusiv artistice comenzile de for public. Albumul reproduce o serie de proiecte elaborate după schițe premergătoare a unor astfel de monumente, dar și de proiectare a unor edificii de cult, deosebit de bine documentate și de înțelegere și reprezentare a unor elemente de detaliu, fie că este vorba de elemente decorative, frize, colonade, capiteluri, proiecte de vitraliu. Un important capitol este dedicat pictorului Aurel Popp – ceramistul. Știam că pictorul și-a dorit și a inițiat înființarea unei fabrici de ceramică de lux, al cărui director a fost în perioada 1921-1925, intitulată „Fabrica de cheramică de lux și porțelan DAC”, prin corespondența cu pictorul Nicolae Tonitza (care a pictat mai multe prototipuri de ceramică pentru Fabrica DAC), menționate de istoricul și criticul de artă Barbu Brezeanu, dar și de scriitorul George Mihail Zamfirescu a căror scrisori sunt reproduse, atât ca manuscris, dar sunt men- ționate pe larg și rețete, relevând tehnologii, dar și de mase ceramice, cărora Aurel Popp le păstra nostalgia și dorința de pe timpul uceniciei, la manufactura de porțelan de la Maissen (Germania) și Herend (Ungaria).
Este incitant pentru mine acest capitol pentru că și eu am lucrat, am creat și expus în arta faianței, timp de douăzeci de ani, și găsesc o multitudine de similitudini cu experiențele trăite de Aurel Popp acum aproape o sută de ani. Ce păcat că la plecarea din fabrică, planșele cu proiectele color, desenele pentru serigrafie și proiectele de decalcomanii au rămas (într-un număr impresionant de mare) într-un dulap metalic, la fabrica de faianță din Baia Mare! Mă bucură nespus paginile albumului cu încercări, proiecte, prototipuri, înnobilate cu aur coloidal și lusteri pe suprafețele glazurate și mă gândesc cu câtă lejeritate și dezinteres s-a desființat Muzeul Național al Sticlei și Ceramicii din București, imediat după anii ’90, colecțiile fiind restituite autorilor sau din zonele de proveniență, așa cum a fost și în cazul meu. Este foarte important să vedem în timp artiști care au lucrat în arta porțelanului sau a ceramicii și care au fost pictori, ca de exemplu: Antoine Watteau, iar mai târziu Pierre Auguste Renoire, ce au lucrat la manufactura Sevres; George Roualt care a lucrat în domeniul sticlei; pictorul Nicolae Tonitza a pictat pentru Fabrica DAC; cât și pictorul Aurel Popp reprodus în album, decorând un vas de dimensiuni monumentale.
Cred că multe personalități ale artei românești „s-au stins”, fără a se ști despre complexitatea creației lor, pentru că nu au avut șansa de a întâlni un om ca Dumitru Păcuraru!
P.S. De două decenii, în atelierul meu lucrez pe un șevalet (achiziționat) care i-a aparținut pictorului Aurel Popp!