Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Iarna neputinţei lor se întoarce (II)
Iar n-au fost pregătiţi pentru iarnă! Prima ninsoare serioasă din acest an a „blocat” Baia Mare între troiene de neputinţă şi incompetenţă. Culmea, în cătunele situate în zone de deal s-a circulat mai uşor decât pe bulevardele municipiului reşedinţă de judeţ. I De ce unele autorităţi locale sunt în stare să facă deszăpezirea eficient şi altele nu? Şi cum de, cu bani puţini şi un serviciu din subordinea primăriei, unii deblochează drumuri de munte, în timp ce alţii nu sunt capabili să facă deszăpezirea nici pe miliarde bune? GAZETA de Maramureş vă propune o analiză completă a „surprizei” care ne loveşte an de an: pregătirile şi nepregătirile pentru iarnă. O epopee a neputinţei noastre, ce pare fără sfârşit.
Baia Mare. „Capitală” de judeţ şi aproape „capitală europeană”. Troiene, blocaje, patinoar, accidente, dezastru. Cota neputinţei în faţa iernii care „loveşte din nou” pe nepregătite tocmai când calendarul arată începutul sezonului rece: Maximă. Târgu Lăpuş: un oraş la margine de judeţ, cu 13 cătune cocoţate pe munte. În maxim două ore, toate arterele principale sunt deblocate de utilajele şi oamenii serviciului din subordinea primăriei, deşi, oficial, erau zile libere. Cota neputinţei în faţa iernii: Minimă. Acelaşi judeţ, aceleaşi legi, aceeaşi zăpadă, autorităţi locale diferite. Rezultatul: un scenariu demn de teatrul absurd a lui Eugen Ionescu: într-un cătun de munte se poate circula mai uşor decât pe bulevardele Băii Mari.
În Baia Mare, dezastrul alb a avut un nume. De fapt, chiar două: indolenţă şi incompetenţă. Şi o cauză: nesemnarea unui contract pentru serviciile de deszăpezire. Cele două tentative ale primăriei au eşuat, iar următoarea licitaţie e programată pe 20 decembrie. Până atunci, Dumnezeu ne mai poate salva. Şi procedurile pentru situaţii de urgenţă, dacă vor fi activate.
După puhoiul de înjurături care a căzut la fel de abundent ca zăpada, pe site-uri şi reţelele de socializare au început să apară fotografii care demonstrează că la alţii se poate.
Drumurile Maramureşului se împart în 3 categorii: naţionale, judeţene şi comunale (sau străzi), fiecare cu autoritatea competentă pentru intervenţii. Pe drumurile naţionale intervine CNADNR cu firmele contractate, pe drumurile judeţene intervine Consiliul Judeţean Maramureş prin SC Drumuri şi Poduri SA, iar pe cele comunale sau străzi intervin primăriile. Deszăpezirea de anul acesta de pe Drumurile Naţionale din judeţul Maramureş este făcută de către o firmă din judeţul Satu Mare, SC Eurospeed. Aceasta se ocupă de curăţarea zăpezii, în totalitate pe cei 347 de kilometri de Drumuri Naţionale din judeţ, în perioada 2014 - 2015. În plin „potop” al zăpezii, în Pasul Gutâi acţionau 6 utilaje. Se circula în condiţii de iarnă, dar fără blocaje.
Consiliul Judeţean are în administrare circa 500 de km de drumuri judeţene. Pe toate s-a circulat fără probleme. Preşedintele CJ Maramureş, Gabriel Zetea, a arătat că: „Nu există niciun drum blocat, nicio maşină înzăpezită şi, mai ales, se poate circula cu o viteza medie acceptabilă în condiţii de iarnă.
Consiliul Judeţean Maramureş îşi face datoria faţă de cetăţeni aplicând o politică administrativă coerentă şi predictibilă. Avem asigurate utilajele necesare intervenţiilor de deszăpezire, sare şi material antiderapant şi resursa umană este mobilizată şi instruită. În ceea ce priveşte Baia Mare vreau să fac trei precizări:
1. Consiliul Judeţean Maramureş nu poate interveni legal în procesul de deszăpezire...
2. Dacă ar fi fost declarată starea de urgenţă atunci municipalitatea ar fi avut posibilitatea să ceară ajutor altor entităţi decât cele deja contractate...
3. Municipiul Baia Mare nu a avut, din păcate, în ultimii ani, o strategie corectă în ceea ce priveşte prioritizarea investiţională şi am ajuns azi în situaţia în care nu se găsesc fonduri suficiente nici pentru supravieţuirea oraşului!”.
La nivel de primării, în două oraşe care reprezintă „polii zăpezii”, Cavnic şi Târgu Lăpuş, lucrurile se derulau la fel de bine. Cum a fost posibil?
Autorităţile locale au învăţat lecţia din anii trecuţi: în loc să contracteze firme, au cumpărat utilaje şi fac deszăpezirea în regie proprie.
Vasile Kraus, viceprimarul oraşului Târgu Lăpuş a declarat că: „Noi facem deszăpezirea cu serviciul propriu, nu avem subcontractanţi. Scad costurile automat şi suntem întotdeauna pregătiţi, nu suntem luaţi prin surprindere de zăpadă. Sunt multe avantaje să ai un serviciu propriu. Totdeauna cei care se ocupă de utilaje sunt pregătiţi şi la primul fulg de nea sunt repartizaţi pe trasee. Totalul de drumuri comunale şi uliţe e undeva la 130 de km şi acţionăm cu opt utilaje. Folosim nisip simplu, fără sare, ca să nu afectăm asfaltul. Intrăm peste tot. În prima zi când a dat zăpada, accesul principal a fost rezolvat peste tot.
Estimativ, arterele principale, cel mai lung traseu îl deszăpezim în 2 ore. Dau un exemplu, în satul Groape care e la 11 km de Târgu Lăpuş, ninsoarea a început joi noaptea, iar vineri dimineaţa drumul era practicabil, puteau veni cu maşina. Am reuşit să ne achiziţionăm utilaje noi, dar utilajele pe care le folosim la deszăpezire, nu sunt doar pentru asta. Aceste utilaje le folosim şi în timpul anului la pietruiri pe uliţe şi alte activităţi. În orice caz, costurile cu deszăpezirea sunt cred că la jumătate faţă de cât ar fi dacă am fi contractat o firmă”.
Vladimir Petruţ, primarul oraşului Cavnic, procedează în acelaşi fel: „Şi la noi s-au aşternut cantităţi importante de zăpadă şi primăria a început să ia măsuri încă din prima zi. Am mobilizat 11 utilaje, o parte le avem în dotare, pe altele le-am închiriat. Am reuşit să deszăpezim cei 41 de km de străduţe pe care primăria le administrează, drumul judeţean care traversează oraşul nu este în administrarea noastră ci a Consiliului Judeţean. Am reuşit, în 48 de ore de când au început să cadă zăpezile, şi în 24 de ore de când s-a oprit ninsoarea, să asigurăm condiţii bune de trafic pe toate străzile, în regie proprie, cu muncitorii primăriei, împreună cu voluntarii noştri. Dovadă şi mesajul pe care l-am scris pe reţelele de socializare în care i-am rugat pe căvnicari ca, în cazul în care sunt străzi înzăpezite să-mi scrie şi nu au fost reclamaţii.
Sunt doar 3-4 mesaje care spun că anumite porţiuni s-au omis sau că ar mai trebui intervenit în zone punctuale. În general, noi spunem că s-a făcut un deszăpezit de calitate, în timp record. E mult mai avantajos să faci deszăpezirea în regie proprie. Noi am atras atenţia încă din 2012 că ar trebui să reducem cheltuielile pe deszăpezire. Dau un exemplu: în 2011, deszăpezirea la Cavnic a costat 86.000 de lei, fiind făcută cu firme, în 2012, când am făcut-o în regie proprie, a costat 21.000 de lei. Au scăzut costurile de patru ori. Şi cu banii economisiţi am cumpărat în fiecare an un utilaj şi am ajuns la performanţa de a avea 6 utilaje la primărie, care pot fi folosite la deszăpezirea oraşului, şi în acest an mai vrem să cumpărăm unul. Noi considerăm că e mai avantajos, noi plătim doar orele de funcţionare, de staţionare nu. E 60 de lei ora de deszăpezire cu utilajele lor, cu materialele şi oamenii lor. E un preţ foarte mic pentru că firma se află în subordinea Consiliului Local. În plus, în procent de 80% am folosit material antiderapant, dar nu sare, pentru a proteja asfaltul”.
În timp ce alţii făceau deszăpezire, primăria Baia Mare dădea explicaţii. Într-un comunicat de presă se precizează cauzele care au dus la lipsa unui contract încheiat între autoritatea locală. La această dată, sunt în derulare procedurile pentru negociere, fără publicare prealabilă şi pentru licitaţie pentru a avea un operator care să deţină capacitate tehnică de intervenţie în condiţii optime şi la timp a activităţii de deszăpezire a municipiului Baia Mare. Iar primăria a anunţat că vor fi amendaţi cei care nu intervin să deszăpezească. Până una alta a fost amendată de două ori Primăria Baia Mare pentru modul defectuos în care a gestionat problema deszăpezirii, în total 10.000 de lei. Plătim tot noi, de două ori, neputinţa lor.
Siberia de lângă noi
La prima ninsoare Baia Mare a depus armele şi a intrat în iarna grea în care nimic nu este aşa cum a fost.
În ultimii ani nu am avut ierni deosebit de grele, dar lucrurile au fost rezolvate. Acum a nins timp de două zile continuu, iar stratul de zăpadă a atins 20 de centimetri pe zonele de lângă blocuri, pe trotuare, pe străzile oraşului. Bunul simţ ar fi impus o intervenţie în forţă, mai ales pe străzi. Nu s-a întâmplat şi probabil suntem singurul municipiu din ţară în care nu s-a curăţat nimic din zăpada căzută pe străzi. Circulaţia a fost imposibilă. Datorită frigului s-a format un strat de gheaţă ce a dus la blocaje pe străzi, nu numai în cartiere ci şi pe arterele principale, pe bulevarde.
De mai bine de 10 ani nu s-a mai văzut o aşa urgie. Maşini care s-au tamponat, oameni care au avut accidente, fracturi, de care nimeni nu vorbeşte. Zilele au trecut şi nu s-a prea întâmplat nimic. Ici-colo câte o umbră de utilaj ce încerca să readucă asfaltul negru la vedere. După cinci zile, pe străzile importante s-a putut circula relativ bine, dar în cartiere este imposibil de umblat cu maşina şi în momentul redactării acestui material. Oamenii sunt obligaţi să umble cu unelte în portbagaj, pentru situaţia, foarte probabilă, în care se vor bloca pe cine ştie ce străduţă.
Nervi, consum sporit de carburant, lipsa unui orizont de rezolvare şi o iarnă ce continuă să defileze liniştită prin municipiul băimărean. Am avut şi avem în continuare Siberia de lângă noi!
După multe critici, Primăria Baia Mare a trimis o notă în care încearcă să explice de ce este aşa cum este. Explicaţiile sunt puerile, mai ales că toţi cei din Primărie sunt angajaţi să rezolve problemele oraşului, iar salariile le încasează din taxele şi impozitele oamenilor, ale băimărenilor. Credem că s-ar impune, în sfârşit, o analiză a celor care lucrează mai ales în funcţiile de conducere şi o binevenită curăţenie. De iarnă să fie!
Vă prezentăm mai jos explicaţiile.
„Procedurile pentru desfăşurarea licitaţiei de deszăpezire a Municipiului Baia Mare au fost demarate de către autorităţile administraţiei publice locale în toamna anului trecut. Au fost organizate două licitaţii, în sistemul SEAP, la care nu s-au prezentat nicio societate comercială sau operator. În aceste condiţii, s-a făcut un studiu de piaţă, prin care s-a solicitat de la 10 operatori oferte pentru efectuarea activităţii de deszăpezire în Municipiul Baia Mare. A fost primită o singură ofertă din partea unui agent economic. În conformitatea cu prevederile legislaţiei în vigoare a fost încheiat un contract prin care societatea s-a angajat să presteze servicii cu patru utilaje mici şi două utilaje medii. Primarul interimar, Marinel Rob, în calitate de preşedinte al C.L.S.U. Baia Mare, a convocat, în regim de urgenţă, o şedinţă pentru a se analiza oportunitatea declarării situaţiei de urgenţă în Municipiul Baia Mare, şedinţa la care a fost invitat să participe şi prefectul Mihai Sebastian Lupuţ.
În cadrul şedinţei au fost analizate aspecte cu privire la precipitaţiile căzute sub formă de ninsoare, modalitatea în care s-a desfăşurat activitatea de deszăpezire, respectiv problemele generate de zăpadă în traficul rutier şi pietonal, a precizat primarul interimar, Marinel Rob. Din motive tehnice, invocate de societate, aceasta a intervenit, în prima fază a intervenţiei, cu un număr redus de utilaje, faţă de cel prevăzut în contract, iar situaţia a condus la desfăşurarea traficului rutier în condiţii dificile, de iarnă, pe străzile aferente unităţii administrativ-teritoriale. Reprezentantul Guvernului în teritoriu, cât şi reprezentantul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Gheorghe Pop de Băseşti” au precizat că nu sunt întrunite caracteristicile unei situaţii de urgenţă şi că nu se impune declararea acesteia.
Primarul interimar, Marinel Rob, a declarat că s-au început demersurile pentru a se lua măsurile care se impun pentru sancţionarea persoanelor juridice şi fizice care nu şi-au îndeplinit atribuţiile pe perioada de intervenţie în activitatea de deszăpezire. De asemenea, s-au suplimentat utilajele de intervenţie care vor lucra la deszăpezirea arterelor principale şi a celor din cartiere. Se lucrează, în prezent, manual şi mecanizat la îndepărtarea zăpezii îngheţate de pe trotuare, din staţiile de autobuz şi troleibuz, treceri de pietoni, din parcările publice şi Piaţa Libertăţii...”.