• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 27 Iunie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 23 Aprilie , 2013

Halta Baia Mare

Cândva, Gara Baia Mare a fost una dintre cele mai moderne clădiri cu funcţiunea de Gară. Pe atunci şi trenurile care se opreau în nord erau mai multe, şi economia „duduia” şi oamenii mergeau cu trenul. Ce mişto era un drum de 10-12 ore, în care mergeai cu Personalul, iar apoi cu Acceleratul sau Rapidul. Existau vagoane-restaurant unde se serveau coniac, cafea sau alte licori pe care nu prea le găseai în lumea de afară. Cândva…

 
 
 

Săptămâna trecută, primarul Băii Mari, Cătălin Cherecheş, şi prefectul de Maramureş, Anton Rohian, au descins în Gara Baia Mare pentru a asista la „sinuciderea” publică a Gării din Baia Mare.

Şeful staţiei a invitat autorităţile pentru a le arăta în ce stare se află Gara şi pentru a găsi împreună o soluţie de a salva o clădire aflată într-o stare avansată de degradare. La intrarea în Gară, brusc îţi piere cheful de orice. Mirosuri impregnate în pereţi. Pereţi care se ţin unul pe altul, săli de aşteptare care sunt folosite pentru a depozita o parte din chioşcurile demontate. Oameni ai străzii, în aparenţă. Personaje dubioase care mişunau prin Gară. Lucrători apatici, două ghişee de bilete, deschise, cu două doamne care butonau telefoane mobile. Un grup social, care a fost cândva modern, dar acum este integrat într-un peisaj perfect. Afişul mare cu tariful de utilizare a toaletei, un leu nou, se vede de departe, iar cel care vinde bilete, probabil, face ciubucul cel mai mare din Gară. La ce personaje vin pe acolo, greu de crezut că se dau bilete, în mod legal şi comercial.

 

Evident, au apărut şi nişte meseriaşi care au început să spele scările şi mozaicul de sus. O activitate greu de realizat. Sărind printre băltoace mizere, primarul şi prefectul s-au oprit să discute cu cei ce răspund de Gară. Oamenii Gării au tot explicat că în urmă cu cinci ani, Gara băimăreană a fost pe o listă cu alte şase Gări, pentru lucrări de reabilitare care ar fi urmat să fie realizate de nişte austrieci, pe bani europeni. Nu s-a făcut nimic, iar Baia Mare a rămas fără reabilitare.

 

Povestea proiectului cu austriecii este puţin diferită, poate vom veni cu unele precizări.

„Am discutat cu domnul prefect, în urmă cu o săptămână, cu privire la lucrurile sensibile ale municipiului, lucruri care ne deranjează şi care nu ţin de autoritatea locală. Domnul prefect şi-a arătat disponibilitatea de a ne ajuta pe relaţia cu guvernul pentru a gestiona, într-un fel, situaţia de aici. Nu avem neapărat nevoie de bani, avem nevoie de a ni se da posibilitatea legală de a interveni, să renovăm, să curăţăm, să investim. Această gară aparţine ministerului Transporturilor, minister care nu dă bani pentru reabilitare. Atunci să o transfere în proprietatea municipiului şi să facem o gară, cel puţin curată. La traficul de călători care există acum, nu este nevoie de o sumă mare pentru investiţii. Schimbăm geamuri, zugrăvim, facem o toaletă care să fie spălată de cinci ori pe zi, igienizare generală şi permanentă, facilităţi pentru călători, vânzare civilizată, un peron civilizat, toate acestea se pot face, nu cu mulţi bani. Este una dintre porţile de intrare în oraş şi trebuie să fie la un nivel ridicat. Acum se generează infracţionalitate într-un cartier civilizat! Este o zonă de mizerie şi nu o putem gestiona pentru că nu avem baza legală. Sper, prin domnul prefect, să iniţiem o hotărâre de guvern pentru a prelua clădirea şi să o facem rapid funcţională”, a spus primarul de Baia Mare, Cătălin Cherecheş.

La rândul său, prefectul Anton Rohian s-a arătat mirat de halul în care a ajuns Gara:

 

„Trebuie să recunosc, nu am crezut că este aşa. Vedeţi ce înseamnă să te duci cu avionul la Bucureşti? Sunt convins că mulţi maramureşeni şi nu numai, folosesc transportul pe cale ferată. Se coboară aici şi, oricât de frumos este oraşul, când intră în gară… Nu scrie niciunde că ea nu aparţine municipalităţii, lumea crede că noi suntem de vină. Trebuie găsită soluţia care să dea o altă faţă Gării Baia Mare. Este o catastrofă, aici! Împreună cu domnul primar, la ministerul Transporturilor cred că am putea găsi soluţii pentru a ieşi din această situaţie”.

 
 

Demolarea Maramureşului continuă!

 

După discuţiile din gară, şefii acesteia au invitat autorităţile prezente să vină până la staţia de reparaţii vagoane a Gării. Clădirea care deserveşte acest serviciu a fost renovată şi modernizată, nu cu mult timp în urmă. Ca în filmele cu proşti, ea va fi desfiinţată. Din 15 mai, acceleratul care vine noaptea din Bucureşti va fi scos. Se consideră că Baia Mare nu mai este o gară de o oarecare importanţă, aşa că vor desfiinţa şi staţia de reparaţii şi revizii vagoane. Dacă va fi nevoie de astfel de lucrări, vagoanele vor fi trimise la Jibou sau la Satu Mare. Baia Mare a fost ştearsă de pe harta guvernanţilor. Nimic întâmplător şi poate este cel mai grav lucru care se întâmplă acum.

Nu are rost să spunem că această decizie s-a luat pe vremea celebrului, spilcuitului fost ministru, Ovidiu Silaghi, de loc din Satu Mare. Tot pe vremea lui s-a dispus ca în Baia Mare să fie ataşate vreo cinci vagoane, la acceleratul care merge până în Satu Mare. Vagoanele sunt goale, nu au călători şi de vreo juma de an consumă peste 400 de litri de combustibil în plus pentru o cursă a unui orgolios. Asta, apropo de eficientizare, de economii, de bani aruncaţi, de profesionişti care au ajuns miniştri.    

 
 

„Nu avem neapărat nevoie de bani, avem nevoie de a ni se da posibilitatea legală de a interveni, să renovăm, să curăţăm, să investim. Această gară aparţine ministerului Transporturilor, minister care nu dă bani pentru reabilitare. Atunci să o transfere în proprietatea municipiului şi să facem o gară, cel puţin curată”.

Cătălin Cherecheş

Comentariile celorlalți

A4 pe 27.04.2013 la 19:29
Intimplarea face sa am drumuri constante in Bekescsaba si merg anual de 4 - 5 ori prin zona cu trenul.Da , cu trenul ptr ca nu exista autostrada M44.Békés e o zona mai "umbrita" din Ungaria unde nu neaparat se faceau investitii. Pana acum 4 ani. de atunci linia de cale ferata ( single pair) a fost dublata. Ungurii sau ma rog guvernanti unguri au cazut la intelegere cu Uniunea Europeana cea mult hulita si au pus-o de o treaba admirabila.din 2010 pana in 2012 au refacut si dublat plus pus la punkt fiecare gara de la Szolnok panala Gyoma. Acum e randul tronsonului Gyoma Bekescsaba. cu gari cu tot:) si o fac cu antreprenori locali cu munca data localnicilor cu 85 % din bani dati de catre Uniunea europeana. iar pe linie alearga trenurile Softronik de la Craiova sau Flyod de la Britanici cu minimum 160 km/ h. ce vreau sa va spun: nu va intrebati cateodata stimati maramureseni cu tara nevanduta de la 1990 incoacse . mai are rost pentru voi Romania?:) ca nu prea vad sa se implice de la guvern in directia acelei localitati care e batuta nu in cap ( ca imi cunosc maramuresenii) ci cu ciul e batuta pe perete? EU zik ca s-armerita de gandit si de " n" ori o lipire prietenoasa de Ungaria . ar pune ungurii de investiti fara de tagada. Sant munti , e zona de interes turistic.doar ar trebui niste conditii omenoase pentru a putea dezvolta turismul ( nu de forma rapace din aria Brasovului Ploesti) ci de forma omeneaasca din zona Zakopane Polonia ( imi fac concediiel de iarna acolo ca e foarte frumos , foarte prietenosi is polonezii, si sant conditii ).............da poate in urmatorii 300 de ani va pika fisa ca romania si guvernanti ei "care se plimba cu avionul- ----------- habar nu au ce se intimpla in orasul lor unde sant Prefecti vezi doamne :)))))))))))))) Corigenta crasa din partea unui guvernator lokal . P.S. Laude primarului Kerekes care makar a avut destula minte sa il invite si pe corigentul de prefect:)

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.