• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 13 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 15 Aprilie , 2016

Guvernanţii nu au soluţii pentru parcarea care a generat revoltă la Berbeşti

Revolte, întâlniri, adrese şi apeluri disperate. Toate degeaba! Proiectul parcării pentru TIR-uri de pe Drumul Naţional 18, din Berbeşti, rămâne, în viziunea guvernanţilor, neschimbat pe motiv că schimbarea de proiect ar impune noi costuri din partea Statului. Cum rămâne cu dezvoltarea comunei Giuleşti, cu terenurile şi banii oamenilor?

 

 

Un proiect prost, dar ferm. Deşi făcut din birou, fără nicio utilate şi cu o mulţime de impedimente, proiectul parcării pentru TIR-uri care a generat revoltă în satul Berbeşti (comuna Giuleşti) merge înainte. Guvernanţii recunosc, negru pe alb, că nu au soluţii pentru deblocarea situaţiei, aşa că continuă cu metoda proastă pe care au ales-o.

 

Scandalul din Berbeşti a fost prezentat pe larg de GAZETA de Maramureş. Proiectul reabilitării Drumului Naţional 18 care leagă Baia Mare de Sighetu Marmaţiei prevede realizarea a două parcări între Berbeşti şi Vadu Izei. Numai că acea zonă este cea mai bine cotată din întreaga comună, iar proiectul Companiei Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) „omoară” practic întreaga zonă. Oamenii s-au trezit cu terenurile expropriate, fără despăgubiri şi nu mai pot să-şi folosească nici restul suprafeţei de teren pentru că nu mai au acces la ele, Statul luându-le tocmai „fâşia” dinspre drum. Tot parcările blochează o investiţie care ar crea sute de locuri de muncă. 

 

Răspunsul Ministerului Transporturilor, venit după o interpelare a deputatului Cornelia Negruţ, e sumbru: „Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA a analizat (prin intermediul consultantului Egnatia Odos şi antreprenorului Aktor) relocarea şi/sau reconfigurarea parcării la altă poziţie kilometrică, însă s-a constatat că acest lucru nu se poate realiza cu respectarea normativelor şi standardelor şi legislaţiei în vigoare, totodată acest lucru ar genera costuri suplimentare şi extinderea termenului contractual de finalizare a lucrărilor. Relocarea parcării la altă poziţie kilometrică ar presupune o nouă procedură de expropriere şi o nouă Autorizaţie de Construire.

 

În corespondenţa purtată cu Primăria Giuleşti, aceasta precizează că nu există terenuri disponibile (ale comunei) pentru realizarea parcării astfel încât să nu fie necesară realizarea unei proceduri de expropriere. În urma eforturilor comune realizate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA, autorităţile locale, antreprenor şi consultant de a găsi o soluţie legală şi contractuală care să mulţumească persoanele afectate de exproprieri şi care să nu presupună suportarea de costuri suplimentare de către Statul Român, până în prezent nu a fost identificată o astfel de soluţie”. Răspunsul la întrebarea „în ce mod vor fi despăgubiţi proprietarii?” e şi mai dezolant: „proprietarii nu pot fi despăgubiţi decât urmând procedura stabilită şi reglementată prin Legea 255/2010”.

 

Adică prin instanţă, pentru că legea prevede că: „expropiatul nemulţumit de cuantumul despăgubirii se poate adresa instanţei judecătoreşti competente în termenul general de prescriptive, fără a putea contesta transferul dreptului de proprietate către expropriator asupra imobilului supus exproprierii, iar exercitarea căilor de atac nu suspendă efectele hotărârii de stabilire a cuantumului despăgubirilor şi transferului dreptului de proprietate”.

 

Altfel spus, proprietarii nemulţumiţi n-au nicio şansă să-şi recapete proprietăţi, ci doar pot să obţină eventual despăgubiri mai mari după un proces cu Statul. Mai mult, Ministerul scrie negru pe alb că lucrările urmează să fie executate conform Autorizaţiei de Construcţie, altfel spus, proiectul rămâne neschimbat.

 

De ce nu se renunţă la parcare, nu mai răspunde nimeni, şi nici de ce în proiectul iniţial nu au fost analizate toate aceste aspecte. Deh, în joc e doar dezvoltarea unei comune, iar de la Berbeşti la Bucureşti e cale lungă. Cui să-i pese?

 

 

„Expropriatul nemulţumit de cuantumul despăgubirii se poate adresa instanţei judecătoreşti competente în termenul general de prescriptive, fără a putea contesta transferul dreptului de proprietate către expropriator asupra imobilului supus exproprierii, iar exercitarea căilor de atac nu suspendă efectele hotărârii de stabilire a cuantumului despăgubirilor şi transferului dreptului de proprietate”.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.