Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Joi, 23 iulie a.c., la Muzeul Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» a fost vernisată expoziţia Paul Ackerman, colecţia Mihai Covaci, Bucureşti, curatori ai expoziţiei fiind Mihai Covaci şi Dorel Topan. Expoziţia a fost organizată de Consiliul Judeţean Maramureş, Muzeul Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» şi European Art Gallery.
Paul Ackerman s-a născut la Iaşi, în anul 1908, într-o familie evreiască. Cu toate acestea, Paul Ackerman este considerat un pictor francez. Familia lui s-a stabilit în Franţa pe vremea când viitorul artist avea doar patru ani. După ce a studiat la Facultatea de Drept şi Litere din Paris, Paul Ackerman şi-a descoperit pasiunea pentru pictură. A studiat în atelierul lui Fernand Léger, înainte de 1939, dar pictura sa este considerată o „călătorie” prin toate avangardele secolului al XX-lea.
Pasionat de lumină şi de culoare, Paul Ackerman a pictat mai multe tablouri la Saint Tropez şi în Provence, lucrările acestei perioade păstrând caracteristici impresioniste, postimpresioniste şi foviste. Construcţia picturilor este riguroasă, cu o geometrie a structurii dincolo de tuşele aparente, uneori pointiliste. Ackerman a descoperit apoi pictura lui Cézanne şi avangarda rusă. În anul 1940, s-a împrietenit cu Pierre Bonnard, cu care avea în comun pasiunea pentru arta japoneză. După ce a fost prizonier în timpul celui de-al doilea război mondial, s-a întors la Paris.
Din anul 1947 a început să expună, având expoziţii la Paris, Londra, Frankfurt, Montreal şi Quebec. În anul 1950, a primit Premiul Pacquement. A manifestat preocupări pentru esoterism, pasiunea sa pentru folosirea luminii accentuându-se. „Nu sunt ghidat de nimic, nu ştiu de unde izbucnesc aceste imagini şi nici de ce le-am făcut”, afirma Paul Ackerman. În anii ’50 a trecut prin perioada abstractă a creaţiei sale, urmată de o serie de picturi „în relief”. În deceniul următor a revenit la figurativ. A fost preocupat de rolul simbolic al luminii, amintind prin aceasta de Rembrandt şi de pictura flamandă. De asemenea, a fost preocupat de clar-obscur şi de valenţele expresive ale acestuia.
„Prima întâlnire a mea cu Paul Ackerman a avut loc în anul 2000, când am cumpărat o lucrare a artistului dintr-o galerie de artă din Bucureşti. Este vorba de o lucrare de mici dimensiuni, adusă din America, cu titlul Catedrală la Mont Real. Ulterior, am achiziţionat numeroase lucrări de la Paris, în prezent colecţia mea cuprinzând patruzeci de lucrări ale lui Paul Ackerman. Este un pictor extrem de interesant; cu cât stai mai mult şi-i priveşti lucrările, cu atât îţi dai seama că nu este influenţat de alţi artişti, că are stilul său propriu. Paul Ackerman a trecut prin toate curentele avangardiste, prin pointilism, cubism, figurativ, postimpresionism, a folosit mult clarobscurul. Am adus această expoziţie în Baia Mare pentru ca publicul iubitor de artă de aici să poată vedea că se poate picta şi altfel decât e cunoscută pictura de la Baia Mare. Din octombrie, expoziţia Paul Ackerman se va afla la Iaşi, oraşul natal al artistului.”, ne-a declarat Mihai Covaci.
Următoarea expoziţie pe care Mihai Covaci intenţionează să o organizeze la Baia Mare va fi vernisată probabil la sfârşitul acestui an şi va cuprinde lucrări semnate de pictori români stabiliţi la Paris, printre aceştia numărându-se Horia Damian, Hari Gutman, Schönberger şi Nicolae Maniu. Expoziţia Paul Ackerman este deschisă până la sfârşitul lunii septembrie şi poate fi vizitată de marţi până duminică între orele 10.00 – 16.00.
Un timbru special al modernităţii
„Creaţia lui Ackerman reflectă evoluţia sa în contextul tuturor mişcărilor artistice, începând din anii ’30, fără să preia însă niciodată, nefiltrate, achiziţiile artistice ale epocii. Trecute prin filtrul personal, toate aceste poziţii estetice se topesc într-o operă unitară, ce nu datorează nimic nimănui.
Pentru acest artist care stăpâneşte tainele picturii cum puţini artişti ai epocii o fac, creaţia este, în ultimă instanţă, o imperioasă nevoie de comunicare, poetică sau vizionară, a relaţiei lui cu lumea. Cea din jur şi cea cosmică, cea exterioară şi, prin intermediul ei, cea de dincolo de stricta materialitate. Este expresia unei filosofii a lumii şi a artei, vizibilă şi în revizitarea vechii picturi apropiate de un spirit contemporan.”
Victoria Anghelescu„De la fascinaţia plein-airului sub influenţa marelui Bonnard şi a postimpresioniştilor, la asimilarea primelor curente esenţiale în siajul post expresionismului şi până la prima înţelegere a valorii pasionante şi pasionate în chip personal a descompunerii materiei şi a câştigării unei voci personale în iureşul de inovaţii traversate de anii patruzeci, iată ce aş remarca la Paul Ackerman. Vocea interioară de specială generozitate a subiectelor şi a modalităţilor de redare este dominată de o asimilare aproape unică în epocă, a tehnicilor marilor breslaşi flamanzi ai secolului XVI. Lumina, ca şi la aceştia, capătă un rol mitic, religios şi-l face pe Paul Ackerman să revină şi apoi să rămână un timbru special al modernităţii.”
Radu Boroianu