Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Expoziție de icoane vechi la Catedrala Episcopală din Baia Mare
Vineri, 2 iunie, a avut loc vernisajul expoziţiei, „Mărgăritare din tezaurul iconografic al Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului”, găzduite în sala-muzeu „Sfinţii Martiri Brâncoveni” din Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare, care oferă o alăturare fericită cu expoziţia de carte veche din acelaşi spaţiu.
Preasfinţitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureşului şi Sătmarului, a deschis această expoziție în contextul Anului Omagial al Sfintelor Icoane, al iconarilor şi pictorilor bisericeşti din Patriarhia Română. Icoanele vechi expuse provin din bisericile de lemn din Eparhia Maramureşului şi Sătmarului, fiind realizate de doi mari zugravi de biserici şi iconari, Ştefan Zugravul de Şişeşti şi Radu Munteanu din Ungureni. Sunt expuse spre vizionare 31 de obiecte, icoane pe lemn, catapeteasma bisericii din Şişeşti şi un tetrapod de la Ungureni. La vernisaj a fost prezent și academicianul Marius Porumb.
Evenimentul a început cu un parastas în prezenţa Preasfinţitului Părinte Episcop Iustin al Maramureşului şi Sătmarului, oficiat de Arhim. Dr. Casian Filip, eclesiarhul Catedralei Episcopale „Sfânta Treime”, întru pomenirea marilor pictori bisericeşti Ştefan Zugravul de Şişeşti şi a zugravului Radu Munteanu din Ungureni, precum şi a celorlalţi pictori bisericeşti din cuprinsul Eparhiei Maramureşului şi Sătmarului, cunoscuţi şi necunoscuţi cu numele lor, care s-au învrednicit a picta sutele de biserici şi icoane în acest spaţiu sfânt pe care se întinde Episcopia maramureşenilor şi sătmărenilor.
Evenimentul a fost organizat de Episcopia Maramureşului şi Sătmarului, prin Sectorul patrimoniu sacru şi pictură bisericească. Preotul Virgil Jicărean, consilier eparhial al acestui sector, cel care s-a ocupat de materializarea acestui eveniment a declarat: „Vernisajul de astăzi constituie cel
de-al doilea eveniment organizat de Episcopia Ortodoxă a Maramureşului şi Sătmarului în contextul anului omagial dedicat icoanei şi iconarilor, proclamat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, primul fiind expoziţia de icoane pe lemn, realizate de pictori şi iconari care activează în cuprinsul eparhiei noastre, ce a fost vernisată la Duminica Ortodoxiei. Iar până la finele anului ne-am mai propus organizarea încă unei expoziţii de icoane în alte tehnici: sticlă, mozaic, metal etc. În acest sens s-a constituit cercul de iconari «Ştefan Zugravul din Şişeşti», care are ca obiectiv, pe lângă realizarea de material expoziţional şi zugrăvirea icoanelor în conformitate cu tehnicile şi canoanele erminiei bizantine, precum şi promovarea în rândul tinerilor a deprinderii cu meşteşugul zugrăvirii icoanelor. Expoziţia de astăzi demonstrează două lucruri şi anume: efectul benefic pe care îl produce cartea veche şi icoana veche când sunt puse împreună, aceşti doi adevăraţi străjeri ai culturii româneşti autentice; şi doi, zugravii acestor icoane de pe simezele expoziţiei noastre, cunoscuţi şi necunoscuţi, prin ceea ce au realizat pe lângă ierarhi, preoţi, nobili nemulţumiţi sau simpli credincioşi asupriţi de regimurile străine care au încercat să ne înlăture din istorie, pot fi numiţi cu toată tăria, adevăraţi mărturisitori ai ortodoxiei”.
„Maramureşul este un tezaur artistic extraordinar”, a spus Academicianul Marius Porumb. „Maramureşul este important pentru perioada lui de glorie, din perioada lui medievală timpurie. Maramureşul dă primii domni ai Moldovei independente, pe Dragoş şi pe Bogdan, dar, în acelaşi timp, pentru scrierile liturgice care sunt făcute în Maramureş. La fel se întâmplă şi cu pictura religioasă din Maramureş, pentru că în Evul Mediu nu existau zugravi laici, decât foarte puţini, aşa că tot ce se făcea era închinat Domnului. Ori, Biserica Maramureşeană are unele dintre cele mai vechi icoane de pe pământul românesc. Adică, sunt câteva icoane din Maramureş care datează din secolul al XV-lea şi care au inscripţii de atestare”, a precizat Academicianul Marius Porumb.
Ioan Marchiș, directorul Direcției pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural Maramureș, prezent și el la eveniment a adăugat: „Suntem într-un plin eveniment de recuperare a sacrului. Aici este nu numai cetatea de apărare a românismului, ci şi cetatea de apărare a simbolurilor româneşti. Suntem în plină activitate de apărare a sacrului în Maramureş. Desacralizarea din perioada postmodernistă se naşte din neputinţa de a urma principii. În loc să păstreze canonul, artistul postmodern schimbă principiul. Nu acelaşi lucru se întâmplă în pictura bisericească, care se desfăşoară după anumite reguli prevăzute în erminie. A învins spiritul”, a precizat Dr. Ioan Marchiş.
Deschiderea propriu zisă a expoziției a făcut-o Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin: „Suntem martorii unor evenimente pe care societatea postmodernă le-ar dori apuse. Şi anume: întoarcerea artei şi a culturii în spaţiul de cult. Aceasta este singura şansă de a salva cultura. Cultura s-a despărţit de arta modernă, s-a despărţit de biserică, şi când s-a despărţit a naufragiat. N-a mai putut crea, a pierdut spiritul creator şi inspiraţia divină. Şi atunci vedem tot felul de apariţii, care mai de care mai haotice şi mai ciudate, încât trebuie să stea pictorul lângă tine sau poetul să-ţi explice ce au vrut să spună în pictura sau poezia lui. Ceea ce vedem aici este o întoarcere la rădăcini şi o apăsare suficient de puternică pe păstrarea acestor valori, acolo de unde ele au plecat. Moştenitorul de dre:pt şi de fapt este Biserica. Creştinismul este religia supremei creaţii. Ce a dat creştinismul lumii nu a dat nicio religie”, a subliniat Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin al Maramureşului şi Sătmarului.