Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Experienţe ale Temporalităţii
Volumul Origine. Experienţe ale Temporalităţii, un excepţional material de analiză şi sinteză, este structurat în trei capitole: Tendinţe ale fotografiei contemporane, Aspecte ale Temporalităţii prezente în discursul fotografic contemporan şi Concept şi intenţionalitate artistică în creaţia proprie. Argument în sprijinul poeticii vizuale.
În analiza făcută tendinţelor fotografiei contemporane, Adrian Chira a urmărit în special raportarea la contextele vizuale în care imaginile au fost produse, la portofoliul de semne, coduri şi referinţe socio-culturale care, potrivit tezelor postmoderniste, sunt cele care dau valoare şi care, prin raportare la acel stoc de imagini familiare prezent în memoria fiecăruia, ne oferă cheile semantice de înţelegere. Astfel, au fost aduse în discuţie acele fotografii care au avut capacitatea intrinsecă de a declanşa starea noastră emoţională, ajutându-ne să dobândim conştienţa a ceea ce privim şi să structurăm vizual posibilitatea noastră de a înţelege lumea în care privim.
Organizată în jurul triadei Imagine fotografică – Temporalitate – Devenire, substanţa expunerii realizează, prin fundamentări de ordin biologic, filozofic şi existenţialist, să contextualizeze şi să fundamenteze teoretic nevoia de a aduce în prim planul demersului artistic personal a problemei Originii, a aspectelor Desăvârşirii temporale.
Parte a acestui material de analiză şi sinteză a constituit substanţa a două capitole din teza de doctorat Valori Plastice şi Reflexive ale Imaginii Fotografice în Arta Modernă şi Contemporană susţinută de Adrian Chira la Facultatea de Arte din cadrul Universităţii de Vest Timişoara, în toamna anului 2011.
În căutarea unei experienţe a Temporalităţii
„În diverse forme vizual-expresive, fotografia modernă şi contemporană şi-a manifestat preocuparea pentru reprezentarea diferitelor aspecte ale Temporalităţii. Prin intermediul formei şi apoi a expresiei, fotografia a reuşit să răstoarne tirania timpului cronologic propriu dispozitivului fotografic, stimulând percepţia unei temporalităţi subiective, non-cronologice, induse de raportarea cu sensibilitate la aspectele de viaţă sau la evenimentele invocate.
În marea diversitate a uzului ei, cu senzualitatea şi puterea sa de evocare ce o include atât în domeniul memoriei cât şi al imaginarului, fotografia constituie o unealtă privilegiată pentru căutarea unei experienţe a Temporalităţii. Cele două modalităţi de percepere a realului – memoria şi imaginarul, apar în mod constant în fotografie, iar interacţiunile lor se află la baza jocurilor celor mai subtile şi a contradicţiilor celor mai incitante pe care aceasta le provoacă spiritului.
În contextul unui echivoc, ce leagă opera, subiectul, stilul de individualitatea artistică a creatorului, orice gest este marcat de unicitatea de fiecare dată, Temporalitatea cu cele trei aspecte ale sale: trecut, prezent, viitor.”
Capăt de cuvânt înainte
Îmi revine la capătul acestui cuvânt înainte, transformat în exerciţiu de admiraţie, bucuria de a anunţa, iată, la momentul potrivit, cel puţin pentru spaţiul românesc, a unui eveniment plenar şi excepţional ce se constituie într-o ofertă de lectură şi oglindă – esenţiale pentru toţi cei pasionaţi punctual de fotografie şi extins de vizibil, vizibilitate şi de lizibilitate de vizibil, un eveniment de intensă rodire, rostuit întru concentrată esenţialitate, provoacă poate chiar o electivă dependenţă, căci desigur cel care va avea cartea în mână nu se va limita la lectura ei
– a la prima vista – ci îi va căuta reperaje, ghidaje, răspunsuri, direcţii, motive şi motivaţii de reflexie şi meditaţie şi, desigur, iniţieri de interogaţie personală privind fotografia ca şi actor şi rezultat, într-o mirobolantă parcurgere a Devenirii şi de căutare a Originii, a Timpului şi a Temporalităţii.”
Dorel Găină Gherendi, artist vizual, prof. univ. dr. al Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca