• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 12 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 4 Mai , 2018

Eternele șantiere ale Maramureșului

Barajul Runcu este o lucrare hidrotehnică unică în lume. Dar nu a devenit celebră datorită specificațiilor tehni­ce, ci din cauza faptului că este cel mai îndelungat șantier din țară. Proiectul a început efectiv în anul 1987. Dar nota de comandă și principalii indicatori tehnico/economici au fost aprobați prin Decretul 314/1985, iar proiectul de execuție a fost aprobat prin HCM 220/1986 și Decretul 58/1987. De 31 de ani, gradul de execuție a lucrărilor a ajuns doar la 75%, adică un ritm de circa 2,5% pe an! Până la sfârșitul anului trecut s-au alocat 304 milioane de lei. Investiția ar trebui finalizată până în 2020, dar asta ar însemna încă 155 de milioane de lei, adică o medie de minim 50 de milioane pe an, până în 2020. Or, în ultimii 7 ani, s-au alocat în total 70,4 lei, ceea ce înseamnă că, păstrând același ritm, lucrarea ar fi gata abia peste 16 ani! Mai mult, ritmul de melc în care se derulează lucrările duce și la deteriorarea lor. Pentru acest an, Administrația Națională Apele Române – Adminis­trația Bazinală Someș-Tisa a cerut 50 de milioane de lei. Nu se știe însă cât a primit. Deputatul maramu­reșean Vlad Duruș a cerut într-o interpelare detalii pe această temă, dar deocamdată solicitarea nu a primit răspuns.

Un alt proiect celebru al județului este DN 18, drum care leagă Maramureșul de Suceava prin Pasul Prislop, un traseu de importanță deosebită pentru dezvoltarea turismului. În ciuda tuturor promisiunilor din ultimii ani și a termenelor avansate pentru finalizare, drumul a rămas tot „în aer”. În toamna anului trecut, în urma unei ședințe la care a participat prefectul județului și directorul regional al Direcției Regio­nale de Drumuri și Poduri Cluj, s-a avansat ca termen de finalizare luna august a acestui an. Dar problema o reprezintă tot banii.

Recent, CNAIR a publicat stadiul proiectelor aflate în derulare pe autostrăzi și drumuri naționale. Contrar așteptărilor, finalizarea investițiilor pe tronsoanele DN 18 Baia Mare - Sighetu Marmației: Lot I Moisei Borșa, Lot II Borșa - Șesuși, Lot III Șesuri - Cârli­baba și Lot IV Cârlibaba - Iacobeni nu mai este posibilă în acest an din cauza lipsei alocării financiare.

Conform cifrelor oficiale, tronsonul Baia Mare - Sighetu Marmației are un stadiu de realizare de 93%, dar un stadiu de realizare a plăților de 80%. Întârzierile sunt justificate de lipsa ba­nilor: „Din cauza bugetului insuficient alocat pentru anul 2017, perioada de execuție a lucrărilor a fost extinsă, termenul de finalizare estimat, anul 2018.
Împiedicarea executării lucrărilor afe­rente parcărilor de lungă durată de foștii proprietari de teren. Exproprieri nefinalizate la această dată de către
Antreprenor. Bugetul comunicat pentru anul 2018 este insuficient pentru finalizarea lucrărilor, s-a solicitat suplimentarea bugetului”.
Cele patru loturi ale tronsonului Moisei - Iacobeni au o situație și mai sumbră. Pe Lotul I, tronsonul Moisei - Borșa, stadiul de realizare este de 58%, iar fondurile pe acest an sunt insuficiente. Pe locul II, stadiul lucrărilor este de 70%, iar a plăților de doar 40%. Pentru toate loturile, bugetul alocat pe acest an este insuficient pentru finalizarea lucrărilor, motiv pentru care s-a solicitat suplimentarea bugetului. Acest proiect este în derulare de 7 ani și trebuia să fie gata de 3 ani.

Nici sucevenii nu sunt încântați de modul de derulare a investiției. Recent, un deputat din Suceava, Angelica Fădor, i-a solicitat ministrului Trans­porturilor să precizeze în mod clar dacă lucrările de modernizare a Drumului Naţional 18, pe tronsonul Iacobeni - Cârlibaba - Şesuri, se vor încadra în termenele stabilite pentru finalizare. Angelica Fădor i-a adresat o întrebare în acest sens ministrului Transpor­turilor, precizând că a făcut această solicitare având în vedere faptul că suma estimată pentru finalizarea acestor lucrări este de 91,6 milioane de lei, iar bugetul total alocat pentru 2018 pentru lucrări de reparații și reabilitare la nivel național este mult mai mic. Astfel, deputatul sucevean a precizat că potri­vit datelor publicate pe site-ul Minis­terului Transporturilor, suma totală pentru lucrările la nivel național, inclusiv pentru DN 18, este de doar 65,321 milioane de lei. „DN 18, pe ruta Moisei - Iacobeni, este un drum cu o impor­tanță deosebită, face legătura între Bucovina și Maramureșul istoric și deservește, totodată, mai multe locali­tăți din județele Suceava și Maramureș. Îngrijorarea mea este alimentată și de faptul că în ultimii ani, în contextul politic creat de alianța aflată la gu­vernare, am asistat la promisiuni neo­norate, stabilirea de termene fără pic de realism, întârzieri justificate sumar și lipsă de transparență în ceea ce privește stadiile realizării lucrărilor”, a atras atenția Angelica Fădor.

Vom reveni.

 

 

Barajul Runcu va suplimenta alimentarea cu apă a zonei Baia Mare – Baia Sprie şi va produce energie electrică în centralele hidroelectrice aflate în curs de execuţie din fondurile SC Hidroelectrica SA. Dar, potrivit unui alt studiu întocmit ulterior, s-ar putea să alimenteze cu apă şi zona Sighetu Marmaţiei, Remeţi. De asemenea, va avea un rol în apărarea împotriva inundaţiilor pentru trei localităţi şi aproape 130 de hectare de teren agricol. Debitul de apă va fi de 3.550 l/s. Suprafaţa totală a terenului ocupată de lac va fi de 91 hectare. Volumul total acumulat va fi de 26.000.000 mc.

 

 

Începute în urmă cu aproape 7 ani, lucrările la cei aproape 59 de kilometri ai DN18 între Baia Mare și Sighetul Marmației riscă să nu fie gata nici anul acesta. Banii alocați sunt prea puțini. La fel s-a întâmplat și anul trecut. Informațiile apar într-un document oficial al Companiei de Drumuri.

„Datorită (din cauză, n.red) bugetului insuficient alocat pentru anul 2017, perioada de execuție a lucrărilor a fost extinsă, termenul de finalizare estimat, anul 2018. Bugetul comunicat pentru anul 2018 este insuficient pentru finalizarea lucrărilor. S-a solicitat suplimentarea bugetului.
Lipsa banilor pune piedică reparațiilor și la ceilalți 88 de kilometri aflați în lucru, unde lucrările ar fi trebuit să fie gata până în septembrie anul acesta. Constructorii care lucrează pe loturile Moisei – Borșa, Borșa - Șesuri și Șesuri – Cârlibaba au deschis șantierele în 2015. Cum banii au fost alocați și până acum cu țârâita sau deloc, constructorii nu
s-au grăbit cu lucrările. Stadiul acestora este cuprins între 55% și 70%. Șefii de la Drumuri recunosc că nu au cu ce să-i plătească pe drumari și spun că au nevoie de bani în plus față de cei primiți pentru ca lucrările să se încheie în acest an.
Cel mai întârziat lot al DN18 este cel dintre Cârlibaba și Iacobeni. Pentru repararea celor aproape 21 de kilometri de șosea nu există nici măcar autorizație de construcție. Drumarul a lucrat, însă, și în lipsa acestei autorizații esențiale. Stadiul lucrărilor este la 10%.”

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.