Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Episcopii catolici, în pelerinaj la cimitirul săracilor de la Sighet
Sesiunea de primăvară din acest an a Conferinţei episcopilor catolici din România (CER) se va deschide sâmbătă, 11 mai 2013, cu un pelerinaj la „Cimitirul săracilor” de la Sighet, şi se va încheia marţi, 14 mai a.c., lucrările desfăşurându-se la Baia Mare, găzduite de Eparhia greco-catolică de Maramureş.
Episcopii romano-catolici şi greco-catolici din România, precum şi nunţiul apostolic în România E.S. Francisco-Javier Lozano vor participa sâmbătă, 11 mai 2013, alături de pelerini din întreaga ţară, la tradiţionalul pelerinaj la „Cimitirul săracilor” unde odihnesc, printre atâtea morminte anonime, şi rămăşiţele pământeşti ale episcopilor catolici care şi-au dat viaţa pentru credinţă în închisoarea de la Sighet în timpul prigoanei comuniste: Valeriu Traian Frenţiu, episcop greco-catolic de Oradea; Ioan Suciu, episcop greco-catolic, Administrator Apostolic al Arhidiecezei de Alba Iulia şi Făgăraş; Tit Liviu Chinezu, episcop greco-catolic; Anton Durcovici, episcop romano-catolic de Iaşi.Pelerinajul va începe cu o procesiune de la Muzeul Memorial Sighet (ora 9.00) înspre „Cimitirul Săracilor”, şi va culmina cu celebrarea Sfintei şi Dumnezeieştii Liturghii la cimitir (ora 10.30).
În cadrul lucrărilor sesiunii de primăvară a CER, episcopii vor aborda teme din viaţa Bisericii, şi vor discuta despre iniţiative şi probleme pastorale şi sociale, şi evenimente ocazionate de Anul Credinţei. De asemenea, vor stabili data următoarei sesiuni de lucru a Conferinţei, care va avea loc în toamnă, şi, conform statului, vor alege preşedintele CER pentru următorii trei ani. Conferinţa Episcopilor din România îi reuneşte pe toţi episcopii romano-catolici şi greco-catolici din România şi exprimă unitatea Bisericii locale şi uniunea intimă cu urmaşul lui Petru, Sfântul Părinte.
Pr. Eduard-Mihai Coşa
Comentariile celorlalți
Istoria rascoalei lui Horea, Closca, si Crisan comenteaza faptul ca acestia au fost descoperiti si predati autoritatilor, care i-au tras pe roata, de catre Episcopul Ghedeon Nichitici (nascut la Rasinari), episcopul Petre Popovici din Arad, si protopopii Iosif Adamovici, Ion Popovici, Gh. Popa si Solomon Popo, care au fost rasplatiti cu galbeni si medalii. Un alt episcop ortodox din Sibiu, Vasile Moga (1810-1845), este caracterizat de Nicolae Iorga in Viata romaneasca din Ardeal, Arad 1926: "Era preotimea lui Moga, care nu intelegea legaturile neaparate ce trebuie sa existe, intre cler si natiune, biserica si popor. Era dispretuit pentru ca merita sa fie dispretuit; Era deci biserica si preotii lui Moga - sa-i odihneasca Dumnezeu si pe ei si pe vladica Moga - ca samanta lor sa se starpeasca si in Ardeal si in alte parti". Mitropolitul Andrei Saguna, un mare ierarh, dar cu multe tradari si atitudini nedemne fata de neam. Numirea lui ca episcop se datoreaza si faptului ca la 17 Ian.1847, in timp ce era vicar la Sibiu, a rapit-o si predat-o autoritatilor, care au inchis-o la Alba-Iulia pe Ecaterina Varga, aparatoarea motilor. George Baritiu il numeste "scamator politic", Kossuth, il declara "perfid". Pavel Vasici il acuza ca a introdus limba maghiara in corespondenta cu guvernul maghiar, desi Parlamentul a votat legea ca se poate scrie romaneste. Tot acest Vasici il numeste "un barbat cameleon "si mai spune despre el: "streinii stiu ca el uraste inteligenta romana, ca o batjocoreste cu fel de fel de porecliri proaste si dejositoare", Nicolae Iorga il caracterizeaza astfel: "Natiunea romana n-avea nevoie de Saguna, supt niciun un raport. Cugetul lui nu era romanesc, Lumea din care plecase el, nu avea o vatra romaneasca, in mijlocul casei, de aceea a ramas austriac. El a impiedecat alcatuirea in afara de biserica a unei forte culturale, politice si sociale romanesti. Saguna a fost guvernamental de la inceput pana la sfarsit. El a fost un austriac imperialist si habsburgic (n.I Ist.Rom. Din Ardeal si Ungaria, 1915, pag.130-139).
Saguna a vrut sa introduca in toata biserica ortodoxa din Ardeal, limba sarba. A introdus in afacerile intrene al consistorului limba maghiara, fara sa-l fi silit cineva. In 1848 a respins si a sfarticat actele scrise cu litere latine. A mai repetat acest lucru si prin 1860 ( Al. Streca Sulutiu, Memorii, Sibiu,1880, pag171-175). Judele Ilie Macelaru, l-a mustrat pentru abateri de la interesele intregii obsti romanesti, Asociatia Astra, al carei presedinte a fost, l-a inlocuit dupa sase ani de presedentie. Inainte de a muri a fost total marginalizat. In anul 1821, Patriarhul Ierusalimului, impreuna cu 21 mitropolit alcatuieste "o ingrozitoare afurisenie, impotriva lui Alexandru Ipsilanti si Mihai Sutu si a tuturor partizanilor lor. Afurisenia a fost citita in toate bisericile din Bucuresti. (Alexandru Babes „Sfint mit, legenda, adevar", Col. Orizonturi. 27).
Mitropolitul din Sibiu, Miron Romanul in 1881, condamna revindecarile romanilor din Transilvania si cerea loialitate fata de coroana Ungariei, intr-un cercular publicat in Telegraful Roman, oficiosul mitropoliei. Gazeta Transilvaniei, considera imediat ca metropolitul "si-a uitat complect de demnitatea sa de cap biseriesc roman,avand tendinte contrarii demnitatii noastre nationale". La scurt timp, acelasi Miron Romanul publica o alta circulara in care cere alegatorilor sa sprijine cu voturile lor pe candidatii partidei guvenamentale. Intr-o alta circulara se declara indignat de faptul ca "adunarilor de popor dau in mod potential impuls intr-o directie care trece marginile loialitatii (fata de guvern)". S-a considerat in acel moment ca Mitropolitul, s-a pus in slujba guvernului unguresc, sustinand interesele acestuia, diametral opuse politicii romanilor care luptau din rasputeri ca sa-si apere legea si limba. In multe orase ale Transilvaniei s-au exprimat proteste violente impotriva initiativei sale. Pana la urma, Miron Romanul si-a infiintat un Partid Moderat Roman Constitutional, care sa profeseze "credinta neinfranta catre Monarh, Patrie si Constitutie, respect, supunere si ascultare fata de legile sanctionate, adica anexarea Transilvaniei de catre Ungaria“. Acest partid a fost creat, ca sa lupte impotriva Partidului National Roman, care milita pentru unire cu tara, dar n-a reusit sa sparga unitatea nationala a romanilor!
Tot in Telegraful Roman, episcopul Clujului si apoi mitropolitul Ardealului, Nicolae Ivan, in 21 iulie 1916, pune la stalpul infamiei pe poetul Octavian Goga si pe luptatorul, numit "Leul de la Sisesti, Par. greco-catolic Vasile Lucaciu, intr-un articol plin de murdarie, ce n-ar fi putut fi scris intr-un mod mai infamat nici macar de un iredentist ungur! Iata cateva fraze "La Bucuresti continua campania de a constrange guvernul sa iasa din neutralitate si sa intre in razboi alaturi de Rusia, pentru a lua Ardealul …. Fugarii nostri platiti de legatiunea ruseasca, nu pot lipsi de la asemenea intruniri. Marele demagog, Vasile Lucaci, le prezideaza si rosteste vorbiri, exprimandu-si dorinta de a putea prezida o intrunire la Alba-Iulia. Ei au o credinta falsa, ca Monarhia Austro-Ungara se va prabusi, dar ea va exista pentru ca existenta ei e o necesitate pentru Europa si pentru ca, daca n-ar exista ar trebui sa fie creata!
Acelasi Nicolae Ivan a mai sustinut in 1915 "Din ziua prima a mobilizarii, noi romanii unguri, ne-am facut datorinta fata de patrie….. Suntem mandri ca am putut dovedi din nou dinastiei si monarhiei prodata credinta romana ……avem incredere ca guvernul ungar va fi gata sa indeplineasca dorintele romanimii loiale in cadrele ideii de stat maghiar. Ce binecuvantare ar fi aceasta pentru noi". Tot Telegraful Roman, in 8 Sept. 1916, dupa ce Romania a declarat razboi Austro-Ungariei, publica Cercularul intregului cor episcopesc ortodox din Transilvania in care se spune: "Romania, careia fiinta i-a dat patria noastre Ungaria, caci Radu Negru de la Fagaras a intemeiat principatul Tarii Romanesti, Dragos din Maramures a intemeiat principatul Moldovei si cu sprijinul Monarhiei Habsburgice s-a ridicat si s-a intarit Romania moderna….. Romania in mod perfid a ridicat arma asupra patriei noastre…… Unde va este si in ce se arata patriotismul vostru, romani ucigatori de frati……Voi intindeti granitele voastre in hotarele noastre, voi cresteti puterea voastra, venitele voastre dezbracand pe alte natiuni…… Acela care cu vorbele vicleniei pe buze, cu dorul de jaf in suflet, vine in hotarele noastre, nu-i frate, ci cel mai pagan dusman". Si mai departe: "Fata de noul dusman care ravneste in chip atat de pacatos la stirbirea si la stricarea hotarelor noastre, vom lupta cu vitejie si credinta.…..". Semneaza: Mitropolitul Vasile Mangra, Episcopii, Miron Cristea de Caransebes, si Ioan Papp de Arad.
Episcopul Miron Cristea a trimis din partea sa o circulara catre preotii militari, cerand ostasilor sa-si indeplineasca cu sfintenie juramantul depus! El, se refugiaza la Budapesta, de unde trimetea in continu pastorale comandei militare, in care indemna soldatii romani, "sa nu se clatine in credinta si alipirea catre Tron". A mai mai facut o declaratie la inceputul razboiului, spunand ca: "va zdrobi personal cu carja sa de episcop, teasta primului soldat regatean, care va indrazni sa treaca Carpatii si sa pasasca pe pamantul Transilvaniei cu numele de Erdely". (Dr. Serban Milcoveanu). Dar toate acestea, nu l-au oprit sa ajunga dupa ani Patriarhul Romaniei si prim-ministru.
Mitropolitul Vasile Mangra (ortodox) a fost cea mai abjecta persoana ce s-a nascut in sanul natiei romane! Incepand din anul 1910, a devenit unul dintre adeptii primului ministru Tisza Istvan, fiind ales deputat de Ceica-Bihor pe lista guvernului, la concurenta cu candidatul Partidului National Roman, (Partid greco-catolic, al carui presedinte a fost av. Ion Ratiu, condamnat de unguri la inchisoare pentru ca cerea unirea Transilvaniei cu Tara). Fiind membru al Academiei Romane, in urma acestui fapt, Academia l-a sters dintre membrii ei. Pe langa faptul ca, a initiat circulara data cu corul episcopesc ortodox a mai facut si o declaratie denigratoare la adresa natiunii romane, in care se opune desprinderii Ardealului de Ungaria. Iata cateva fraze: "Presa romana din jurul meu, a scris ca, numai acolo se pot face cuceriri, unde un popor cu o cultura superioara vrea sa stapaneasca pe unul cu o cultura inferioara. Si tocmai aici e cazul sa spunem ca, cultura maghiara e mult superioara celei romanesti. Daca romanii au pofta sa cucereasca, sa pofteasca, au acolo - Basarabia". Universul, 1 August 1916. Tot el a mai spus: "Existenta de o mie de ani a statului maghiar, zace tocmai asa la inima cetatenilor de limba romaneasca, ca si cetatenilor neaosi magheari fiecare constiincios cetatean roman al acestui stat este gata a-si jertfi bunurile si sangele sau pentru a apara integritatea teritoriala a Monarhiei. Atacul ascuns al Romaniei impotriva Ungariei a provocat in inimile tuturor romanilor din Ungaria o durere adanca" (Telegraful roman, 3 Ian. 1917). Mangra fuge si el la Budapesta, unde moare in hotelul Bristol in Oct. 1918. Se pare ca s-a sinucis.
In 1917 Nicolae Balan viitor mitropolit la Sibiu, semneaza o declaratie, publicata la Budapesta, in care se pronunta impotriva unirii cu tara. In jurul luptelor de la Oituz, Marasesti si Marasti, cand nemtii voiau sa supuna si ultima parte a Tarii, ramasa inca libera, Moldova, Mitropolitul Primat al Romaniei si alti episcopi, au adresat o "chemare" tuturor Romanilor si Ostasilor Ostirii Romane, ca sa "NU" lupte impotriva ocupantului, zicand: Domnul Dumnezeu s-a indura de tara aceasta. El a imblanzit inima biruitorului catre noi si a facut dintransul tovarasul nostru de munca pentru mantuirea Romaniei. Tarani, targoveti, slujbasi si orice ati fi, aveti buna incredintare ca biruitorul care intra in Moldova, nu este setos de razbunare, nu ucide, nu jefuieste, nu da foc, nu pustieste …. Stati si ramaneti pe loc cu toti…Nu puneti bratul vostru in slujba unei cauze straine. "Stati pe loc fratilor". In doua randuri aceasta "chemare", a fost aruncata de catre avioanele germane, asupra transeelor Armatei Romane. Guvernul a Demis pe toti semnatarii chemarii. Preafericitul Teoctist, care a sprijinit activ politica comunista, n-a protestat atunci cand se demolau biserici si sate, iar cand pe strazile Timisoarei curgea sange nevinovat, a fost primul care a aplaudat aceste crime. In momentele cruciale ale istoriei noastre ierahia BOR dar numai ea, a avut manifestari tradatoare de neam, cu atitudini nedemne. Iar daca se amintesc se striga: E atacata Biserica! Dar Biserica este, Sfanta Maica Biserica Ortodoxa, Catolica, Luterana, Calvina, si Neoprotestante,unde vin se roaga in numele lui Isus, Care este cu Ei atunci, si nu ierahia sau unii preoti nedemni care o compromit!
Virgil Trufasiu - Los Angeles