Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
DN 18, povestea nesfârşită a unui drum
DN 18 ar putea fi subiectul unui roman foileton sau a unei comedii negre. În orice caz, drumul proiectului de modernizare este, cu siguranţă, mult mai lung decât drumul în sine. Iar documentaţiile, memoriile, articolele scrise în acest timp despre „cel mai prost drum din România” ar putea umple, cu siguranţă, toată gropile şi craterele din asfalt. Acest drum nu a fost modernizat de ani buni, ultima tentativă fiind în 2012, când au fost abandonate lucrările. În ultima vreme drumul a devenit impracticabil, mulţi dintre şoferi ocolind zona, pentru a ajunge la destinaţie, chiar cu câte 50 de km.
Iniţial, modernizarea drumului a fost câştigată de Shapir Structure, dar aceştia au abandonat lucrarea în 2013. CNADNR a trebuit să scoată din nou la mezat lucrarea. În 2015, au fost semnate contractele de proiectare şi execuţie a loturilor 1 şi 2 din DN 18, tot pentru remedierea lucrărilor existente și finalizarea lor. Lotul 1 Moisei – Borșa, cuprins între km 131+627 – km 156+232, a fost atribuit Asocierii SC Tehnic Asist SRL – SC Specialist Consulting SRL, iar valoarea lucrărilor este de 83.724.042,73 lei, fără TVA. Iar Lotul 2 Borșa – Şesuri, cuprins între km 156+232 – km 180+850, a fost atribuit S.C. Antrepriza de Reparaţii şi Lucrări ARL Cluj SA, pentru 63.844.091,16 lei, fără TVA. Numai că, ulterior, lucrările
s-au blocat din nou din cauza lipsei de bani. Abia la începutul acestui an a fost semnat ordinul de începere a lucrărilor. Iar constructorii s-au mobilizat pentru a începe în forţă proiectul. La începutul acestei luni, prefectul Sebastian Mihai Lupuț s-a deplasat la Borșa, pentru a verifica modul în care se desfășoară lucrările pe DN 18, loturile Moisei-Borșa și Borșa-Cârlibaba. La sediul Primăriei Borșa a avut loc o întâlnire cu reprezentații celor două firme, SC Tehnic Asist și SC Antrepriză Reparații și Lucrări – A.R.L. Cluj, cu șefii de șantier, cu primarul orașului Borșa și primarul și viceprimarul comunei Moisei. În acest context, a fost prezentat modul în care se desfășoară în acest moment lucrările la cele două tronsoane ale DN 18, care aparțin de județul Maramureș, și s-a discutat modul cum vor evolua lucrările în anul 2017, ținând cont de finanțarea acordată de CNAIR.
Pe primul tronson, Moisei-Borșa, SC Tehnic Asist lucrează la rigole și podețe, urmând ca după Paști să înceapă lucrările la poduri. De asemenea, în Moisei, pe anumite porțiuni ale drumului, se fac tronsoane experimentale pentru reciclarea asfaltului.
Pe lotul 2, Borșa-Cârlibaba, SC A.R.L. lucra, la momentul vizitei, cu aproximativ 12 echipe, pentru refacerea podețelor. Până acum lucrările s-au concentrat asupra drenajelor, urmând ca după Paști personalul să fie suplimentat și să înceapă să lucreze, la capacitate maximă, la toate podețele și podurile.
Ambele societăți s-au angajat ca până la sfârșitul anului 2017 să termine reciclarea și să lucreze la stratul de binder, urmând ca în anul 2018 să toarne stratul de uzură.
Cei doi primari au solicitat firmelor ca în programarea lucrărilor să țină cont și de aglomerația cu care se confruntă Borșa și Moiseiul în cursul lunilor de vacanță din această vară.
Cele două firme au ridicat în fața prefectului anumite probleme care țin de obținerea unor avize și autorizări, urmând ca acestea să fie urgentate la nivel de CNAIR și Ministerul Transporturilor, pentru a se putea respecta graficul de lucrări stabilit.