• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 16 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 17 Iunie , 2015

DN 18, licitaţii, controverse, baroni şi moguli

Circa 34 de milioane de euro. Aceasta este suma la care se ridică cele două contracte atribuite de CNADNR pentru reabilitarea „drumului suspinelor”, DN 18, Moisei Iacobeni După o jumătate de an, de proceduri şi contestaţii, în sfârşit au fost desemnaţi câştigătorii, unii dintre ei controversaţi şi contestaţi. GAZETA vă prezintă un scurt dosar al câştigătorilor.

 

DN 18, Moisei Iacobeni este, probabil, unul dintre cele mai proaste drumuri din ţară. Şi unul dintre cele mai „blestemate”. De numele său s-au legat numeroase scandaluri, mitinguri şi controverse. DN 18 a intrat într-un program de modernizare cu finanţarea asigurată prin BEI în anul 2011, iar pe tronsonul Moisei - Iacobeni, de 89 de kilometri, lucrările au fost atribuite companiei Shapir Structures, din Israel şi aveau ca termen de finalizare data de 31 august 2013. Numai că, contractul de 81 de milioane euro a fost reziliat în mai 2014, iar drumul a devenit impracticabil. Relicitarea lucrărilor s-a făcut în decembrie 2014, dar atribuirea contractelor s-a făcut abia acum, după o jumătate de an.

 

Cele două contracte au fost câştigate de o asociere şi un antreprenor, iar valoarea lor însumează circa 148 de milioane de lei, fără TVA. Contractul „Proiectare şi Execuţie Reabilitare DN 18 Moisei - Iacobeni pentru remedierea lucrărilor existente şi finalizarea lucrărilor rămase de executat: Lot 1 Moisei - Borşa, km 131+627 - km 156+232” a fost atribuit Asocierii Tehnic Asist - Specialist Consulting şi are o valoare totală de 83,72 milioane lei, fără TVA.

 

Potrivit presei locale botoşănene, societatea Tehnic Asist, este patronată de soţii Dana şi Mirel Vlas şi a câştigat mai multe licitaţii pentru proiecte cu finanţare europeană. În 2012, presa locală anunţa că proprietarul firmei Tehnic Asist este primul botoşănean posesor de avion, Piper Archer Cherokee, pe care şi l-a achiziţionat din SUA şi pentru care a plătit 250.000 de dolari. Potrivit site-ului firmei, Tehnic Asist Botoşani are contracte cu CJ Botoşani, CJ Vaslui şi CJ Satu Mare, dar şi cu diverse primării din judeţele Botoşani, Suceava, Bacău sau Iaşi. Compania s-a înfiinţat în 1997, având ca domeniu principal de activitate lucrări de instalaţii industriale şi termice, iar din 2005, firma investeşte în domenii conexe ca producerea mixturilor asfaltice şi a execuţiei lucrărilor complexe de drumuri, reţele de alimentare cu apă şi canalizare.

Presa centrală îl numeşte pe Vlas mogul şi arată că: „Nici o mare companie de construcţii nu se poate atinge de judeţele Botoşani, Satu Mare şi Suceava, unde Vlas câştigă licitaţiile pe banda rulantă”.

 

Calculele arată că Tehnic Asist SRL a câşigat contracte cu statul, conform datelor oficiale, de peste 1, 1 miliarde de lei în ultimii 6 ani, adică undeva la 300 de milioane de euro. Numele firmei a fost de numeroase scandaluri cu baroni PSD, cum ar fi Mircea Govor din Satu Mare, acuzat de presa locală că şi-a modernizat una din vile cu firmele de construcţii Tehnic Asist, Tarr Beton şi Florisal, care au contracte cu Consiliul Judeţean Satu Mare. Vlas avea relaţii apropiate şi cu baronul Florin Turcanu, fost preşedinte al Consiliului Judeţean Botoşani, suspendat din funcţie după ce a primit o condamnare definitivă la 6 luni de închisoare cu suspendare pentru fals intelectual.

Specialist Consulting este mai puţin cunoscută, firma îl are asociat unic pe Cezar Romică Şerban.

 

Cel de-al doilea contract, „Proiectare şi Execuţie Reabilitare DN 18 Moisei - Iacobeni pentru remedierea lucrărilor existente şi finalizarea lucrărilor rămase de executat: Lot 2 Borşa - Şesuri, km 156+232 - km 180+850’’, a fost atribuit tot în urma unei licitaţii deschise antreprenorului Antrepriza de Reparaţii şi Lucrări ARL Cluj. Contractul are valoarea totală de 63,84 milioane lei, fără TVA. ARL a avut mai multe lucrări pentru centrul, nordul şi nord-vestul Transilvaniei.

 

Societatea a fost scoasă la vânzare pe parcursul a trei etape, în 2003, 2005 şi 2006, însă în primele două etape nu s-a finalizat procesul de privatizare. În mai 2007 a fost preluată, în urma unei licitaţii, de concernul austriac Strabag, pentru suma de 5,2 milioane euro.

A lucrat pentru primăriile din Cluj-Napoca, Bistriţa, Baia Mare, Satu Mare. De asemenea, ARL a avut lucrări şi pentru tronsoane de reabilitare naţionale precum Oradea-Satu Mare, dar a realizat lucrări de infrastructură şi pentru companii precum Selgros, Metro, Kaufland sau Emerson.

Deşi, deja a trecut o jumătate de an de la demararea procedurii de licitaţie, ar mai putea dura încă pe atât până la începerea efectivă a lucrărilor.

 

CNADNR arată că: „Cele două contracte vor fi semnate după îndeplinirea termenului legal de zece zile, începând cu ziua următoare luării la cunoştinţă a comunicării privind rezultatul procedurii, pentru depunerea eventualelor contestaţii şi finalizarea procesului de avizare a contractului”.

 

Potrivit sursei citate, rezultatul procedurii de atribuire a contractelor a fost 3 iunie 2015, deci contractele ar trebui încheiate în 13 iunie. Vom reveni.

 
 

La licitaţia pentru atribuirea contractului au depus oferte vreo 20 de societăţi. Evident, n-au lipsit nici contestaţiile. Unul dintre ofertanţi, S.C. CFG ROAD S.R.L., din judeţul Iaşi, a depus contestaţie împotriva documentaţiei de atribuire elaborată de către COMPANIA NAŢIONALĂ DE AUTOSTRĂZI ŞI DRUMURI NAŢIONALE DIN ROMÂNIA S.A., în calitate de autoritate contractantă, în cadrul procedurii de atribuire, prin licitaţie deschisă, pe loturi, a contractului de achiziţie publică de lucrări având ca obiect „Proiectare şi execuţie, reabilitare DN 18 Moisei – Iacobeni pentru remedierea lucrărilor existente şi finalizarea lucrărilor rămase de executat” şi a solicitat anularea procedurii de atribuire. Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a respins cererea firmei ieşene.

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.