Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Cum a ajuns cercetarea din agricultură o vacă bună de muls
Cândva o instituție de renume, astăzi, o ruină. Pe scurt, aceasta a fost evoluția sau, mai bine zis, involuția Staţiunii de Cercetare - Dezvoltare pentru Creşterea Bovinelor Sighet – SCDCB și a instituției mamă, Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti”. Un raport recent al Curții de Conturi dezvăluie cauzele care au pus pe butuci sectorul cercetare-dezvoltare din agricultura românească. Concluzia Curții este tristă: „Este greu de acceptat şi de explicat faptul că, timp de aproape 7 ani, guvernanţii au asistat indiferenţi la distrugerea bazei materiale şi genetice a academiei”.
Numărul total al cercetătorilor de la nivelul Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti” (ASAS) şi al unităţilor subordonate a scăzut continuu şi dramatic, an de an, astfel încât, dintr-un total de 1.048 cercetători în anul 2009 (1.044 la nivelul unităţilor de cercetare-dezvoltare subordonate), s-a ajuns la 467 de cercetători în anul 2016 (459 la nivelul unităţilor subordonate), reprezentând 44,6% faţă de 2009, respectiv 43,97% la nivelul unităţilor subordonate.
Potrivit auditului, în perioada 2009 - 2016, în subordonarea/coordonarea ASAS au funcţionat între 92 - 95 de unităţi de cercetare-dezvoltare (denumite în continuare unităţi de c-d), unele aflate în subordinea academiei (80-85 unităţi), altele în coordonare (6 unităţi) şi altele în coordonare ştiinţifică (6-10 unităţi).
În subordinea ASAS s-au aflat 68 - 69 de staţiuni de cercetare-dezvoltare, 4 institute naţionale şi 12 institute de ramură, iar în coordonare s-au aflat 6 institute naţionale.
Începând cu anul 2013, subvenţia primită de la bugetul statului de către unităţile de cercetare-dezvoltare a reprezentat procente puternic diminuate faţă de necesarul de subvenţionat. Astfel, scrie Curtea de Conturi, în anul 2013, acestea au fost reduse per total cu 12,6%: 2,4% pentru unităţile subordonate şi 56,9% pentru centrala ASAS; în 2014, (per total cu 9,3%): 1,1% pentru unităţile subordonate şi 68,1% pentru centrala ASAS; în 2015, (per total cu 19,4%): 4,8% pentru unităţile subordonate şi 96,2% pentru centrala ASAS; în 2016, cu 15,1%: 7,5% pentru unităţile subordonate şi 82,5% pentru centrala ASAS.
Curtea de Conturi arată că, între timp, terenurile ASAS au fost luate în vizor de diferiți „băieți deștepți”: „În perioada 2002 - 2009, acțiunea continuă de destructurare a ASAS și a cercetării agricole s-a făcut prin reducerea dramatică a suprafețelor de teren aflate în circuitul cercetării agricole (diminuare cu cca. 75%), atât prin hotărâri și ordonanțe ale Guvernului și prin legi, cât și urmare a reconstituirii dreptului de proprietate - perioadă în care factorii guvernamentali nu au aplicat demersurile ASAS privind modificarea Legii nr. 290/2002, în sensul interzicerii unor astfel de operațiuni, altfel decât prin lege, așa cum s-a procedat abia în anul 2009, prin Legea nr. 45/2009”.
Problemele au continuat și după apariția Legii nr. 45/2009 - care a stabilit restricții asupra schimbării destinației suprafețelor de teren proprietate publică a statului, indispensabile cercetării agricole - au apărut alte variante de blocare a activității ASAS, prin reducerea drastică a finanțării de la bugetul statului a activității unităților de c-d subordonate ASAS, ca urmare a unei poziții instituționale ambigue uneori, refractară alteori, a MADR, care a tergiversat, întârziat, refuzat, blocat inițierea, susținerea și adoptarea proiectelor de hotărâri ale Guvernului - propuse de către ASAS conform legii - pentru reorganizarea unităților de cercetare-dezvoltare subordonate ASAS, condiție a acordării subvențiilor de la bugetul statului.
Efectele subfinanţării au fost diminuarea capacităţii de cercetare şi nerealizarea obiectivelor stabilite; perturbări grave în funcţionare; orientarea activităţii de cercetare-dezvoltare către cea economică şi comercială; formarea de arierate către bugetele publice şi către terţi; ieşirea din sistem a cercetătorilor cu experienţă şi imposibilitatea înlocuirii acestora; dificultăţi în promovarea şi implementarea unui sistem managerial eficient şi eficace ş.a.
Curtea de Conturi reţine „paradoxul situaţiei în care prin legile bugetare, începând cu anul 2013, s-a blocat subvenţionarea unităţilor de cercetare-dezvoltare care nu au fost reorganizate - fără a se identifica şi aplica în practică măsurile necesare şi legale de subvenţionare în vederea evitării deprecierii acestora şi evitării acumulării de datorii - şi tot prin legile bugetare (anii 2010-2011) au fost găsite/alocate fonduri pentru plata datoriilor acumulate - dar numai după ce „răul” s-a produs, astfel încât sumele respective nu au putut fi folosite în sprijinul direct al activităţii propriu-zise a unităţilor de c-d, a redresării acestora şi a relansării cercetării agricole aşa cum s-ar fi întâmplat dacă ar fi fost alocate la timp”.
De altfel, Curtea de Conturi notează că ASAS a insistat în mod repetat şi a făcut multiple propuneri la MADR pentru iniţierea şi susţinerea unor acte normative (mai ales a celor de reorganizare a unităţilor subordonate conform Legii nr. 45/2009), însă demersurile au rămas fără succes ca urmare a unei colaborări instituţionale greoaie şi infructuoase din partea ministerului, cauzată cel mai probabil atât de o permanentă tendinţă de „tutelă” asupra ASAS şi de un refuz cvasigeneral de acceptare a autonomiei acesteia, cât şi de faptul că structura de specialitate de la nivelul ministerului, pe componenta cercetare agricolă, nu a beneficiat de personal suficient de specializat, experimentat şi informat în legătură cu specificul cercetării agricole.
„Este greu de acceptat şi de explicat faptul că, timp de aproape 7 ani, factorul guvernamental a asistat indiferent, în pofida atenţionărilor şi a intervenţiilor ASAS, la degradarea sectorului cercetării agricole, la distrugerea bazei materiale şi genetice, la diminuarea resurselor naţionale de creativitate, la umilirea membrilor academiei şi a corpului profesional al cercetătorilor, la creşterea importurilor de produse ale cercetării şi de produse agricole şi, în final, la punerea sub semnul întrebării, pe termen lung, a securităţii şi autonomiei alimentare naţionale şi a siguranţei alimentelor”, se arată în raport.