Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Cu telegondola prin birocraţie, nereguli şi blocade
Începută cu surle şi trâmbiţe, prezentată ca un „paşaport sigur” spre un viitor turistic prosper pentru Borşa, proiectul telegondolei este deocamdată blocat, iar al doilea contract de execuţie a proiectului va fi, cel mai probabil, reziliat. Urmează o nouă poveste despre proiecte de miliarde, lăsate în aer.
Demarată în urmă cu mai bine de un deceniu, proiectul telegondolei din Borşa este şi azi, în aer. Povestea care începe cu „a fost odată” deocamdată nu are niciun sfârşit, a început prin 2002-2003, ca un vis frumos care ar fi revigorat oraşul. Mai târziu, pârtia olimpică din Borşa a fost inclusă într-un proiect amplu, care includea dezvoltarea zonei turistice Luna Şes, din judeţul vecin, Satu Mare şi Borşa – Maramureş, cifrat la 16 milioane de euro. Primul contract a fost încheiat cu grecii de la „Efklidis”, care trebuiau să finalizeze proiectul în 2006. Numai că acest lucru nu s-a întâmplat. Prima etapă a poveştii s-a încheiat în 2007, dar nu cu finalizarea proiectului, ci cu ...rezilierea contractului. În 2008 a început o altă etapă, care se pare că duce tot spre acelaşi rezultat: rezilierea contractului cu constructorul.
Consiliul Local Borşa a încheiat un contract de construire şi montaj a Instalaţiei Telegondola Debraiabilă de opt locuri cu staţie intermediară şi dezvoltare domeniu schiabil, cu finanţare de la Guvernul României, prin Ministerul Dezvoltării şi Turismului, prin programul „Schi în România”, cu o valoare totală de 13.159.631 euro, cu TVA inclus, cu SC Dunărea SA Bucureşti. Lucrările au început în 2008 şi au continuat până în 2011, când SC Dunărea SA le-a oprit pe motivul lipsei de finanţare. Controalele efectuate recent au scos la iveală o serie de nereguli, dar autorităţile spun că, din documente, rezultă faptul că SC Dunărea SA a încasat 90% din sumele contractate, însă a efectuat lucrări în proporţie de doar 70%.
Primarul oraşului Borşa, Ion Sorin Timiş, susţine că a solicitat de mai multe ori către Dunărea SA continuarea lucrărilor în baza contractului semnat în anul 2008, însă societatea în cauză a refuzat în mod repetate şi de fiecare dată a solicitat alte plăţi, menţionând că de fapt a efectuat lucrări cu valori mai mari decât plăţile efectuate.
Având în vedere faptul că SC Dunărea SA nu mai doreşte să continue lucrările, iar firma producătoare a instalaţiei de transport pe cablu Doppelmayr din Austria nu mai vrea, în condiţiile date, să furnizeze restul de echipament electromecanic către societatea românească, Consiliul Local Borşa a decis rezilierea contractul încheiat între Consiliul Local Borşa şi Dunărea SA, precum şi continuarea lucrărilor cu un alt constructor.
Problema este faptul că rezilierea contractului se poate realiza efectiv doar prin instanţă, procedură care durează foarte mult.
Şi pentru ca încurcătura să fie completă, SC Dunărea SA este în prezent în procedură de insolvenţă şi nu are capacitatea financiară de a continua lucrările, iar din actele de control rezultă că CL Borşa, prin SC Turism Schi Perla Transilvaniei SRL (societatea care administrează investiţia), a achitat necuvenit către SC Dunărea SA lucrări şi echipamente electromecanice în sumă de 5.482.676,08 lei, la care se adaugă penalităţi de 862.421,86 lei, total 6.345.097,94 lei, fără TVA.
Reprezentanţii Primăriei Borşa au informat Guvernul că, în urma discuţiilor avute cu producătorul instalaţiei de transport pe cablu Dopelmayr din Austria, componentele instalaţiei montate până în prezent vor trebui demontate şi recondiţionate în Austria, fapt ce va impune costuri suplimentare, în cazul în care nu se finalizează investiţia în cel mult 18 luni, începând cu luna septembrie 2014. Cum deja au trecut aproape opt luni de la acest termen, situaţia devine presantă cu fiecare zi care trece.
Printr-o interpelare adresată Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Liviu Dragnea, prin deputatul Nuţu Fonta, administraţia locală borşeană propune ca soluţie preluarea de către Guvernul României a litigiului şi degrevarea Consiliului Local Borşa de efectele contractului respectiv, „astfel putându-se încheia un nou contract cu an alt constructor, precum şi finalizarea investiţiei în cel mai scurt timp, la fel cum s-a procedat şi în situaţia contractului C.N.A.D.N.R. – Shapir Structures pentru reabilitarea DN 18”. Vom reveni.
Pârtia olimpică de schi din staţiunea montană Borşa este amenajată parţial pe o suprafaţă de 2.980 de metri, având o diferenţă de nivel de 770 de metri şi o lăţime de 60 de metri. Lungimea instalaţiei de telegondolă va fi de 2.113 metri, iar capacitatea de transport pe oră va fi de 1.800 persoane. Instalaţia de transport pe cablu cu instalaţie intermediară cu telegondolă de 8 locuri debraiabilă, este prevăzută pentru o lungime de 2,7 kilometri. La aceasta se adaugă o parcare pe trei nivele şi pârtia efectivă de schi de 3,7 kilometri.