Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Cu Mocănița printre probleme: concluziile controlului Instituției Prefectului
Cele două deraieri ale Mocăniței de pe Valea Vaserului s-au produs, cel mai probabil, din cauza vitezei prea mari. Însă, la societatea din Vişeu de Sus care administrează Mocăniţa s-au găsit mai multe nereguli tehnice, dar și nereguli de ordin igienic și sanitar.
Dintr-o atracție de prim rang a Maramureșului, Mocănița de pe Valea Vaserului a devenit subiectul principal al știrilor de senzație, după două deraieri și un incident în care mai multe vagoane s-au desprins de locomotivă. Și toate, în interval de câteva zile, aruncând o pată neagră asupra unui obiectiv care a devenit un adevărat brand turistic al județului nostru. După primele incidente, o comisie mixtă, constituită prin Ordinul Prefectului, s-a deplasat în teritoriu pentru a efectua verificări: „Comisia a solicitat de la administratorul și juristul societății care efectuează servicii turistice documente și a întocmit un raport care a fost transmis la Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Transporturilor și Agenția de Investigare Feroviară Română”, a spus prefectul Vasile Moldovan.
Potrivit Instituției Prefectului Maramureș: „Cauzele celor două deraieri ale trenului de cale ferată forestieră sunt în cercetare și vor fi comunicate după finalizarea expertizelor tehnice. Operatorul SC CFF Vișeu de Sus SRL a menționat ca o posibilă cauză viteza neadaptată pe tronsonul unde s-au produs cele două incidente, respectiv deraierea trenului. Comitetul Județean pentru Situații de Urgență a luat act de ultimul incident, în care a avut loc desprinderea vagoanelor trenului și a dispus efectuarea de verificări și aplicarea de măsuri corespunzătoare din punct de vedere al siguranței circulației feroviare”.
Cele două incidente sunt cercetate și pe linia securității și sănătății în muncă. De asemenea, s-a solicitat biroului de expertize tehnice de pe lângă Tribunalul Maramureș, desemnarea unui expert tehnic judiciar pentru efectuarea unei expertize tehnice a materialului rulant implicat în evenimente și a infrastructurii feroviare pe care s-a produs evenimentul.
În cadrul controlului au fost identificate și nereguli tehnice și organizatorice de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Gheorghe Pop de Băsești” al Județului Maramureș, care ulterior au fost remediate și pentru care pompierii maramureșeni au sancționat societatea cu avertisment.
Alte nereguli au fost constatate în domeniul prestării de servicii alimentare, fiind identificate produse alimentare cu dată limită expirată, respectiv produse alimentare cu stare termică modificată. S-a întocmit un proces verbal de constatare și s-a aplicat o sancțiune contravențională în valoare de 14.000 lei și retragerea produselor alimentare neconforme. De asemenea, în partea de prestări servicii nealimentare, vagoanele trenului nu au fost igienizate. Blocul alimentar și bucătăria este nefinalizată (zidăria și alte elemente de construcție sunt nefinalizate) motiv pentru care s-a dispus oprirea temporară a activității.
De asemenea, Inspectoratul de Poliție al Județului Maramureș a deschis un dosar penal pentru comiterea infracțiunii de vătămare corporală din culpă. La Serviciul de Investigații Criminale Maramureș mai există un alt dosar penal aflat în supravegherea aceleiași unități de Parchet, în care se efectuează cercetări pentru săvârșirea infracțiunii de exercitare fără drept a unei profesii sau activități. După producerea primei deraieri a trenului, s-a întocmit și trimis către Autoritatea Feroviară Română (AFER) o adresă în vederea efectuării de verificări tehnice.
„Infrastructura feroviară este deținută de către Regia Națională a Pădurilor - Direcția Silvică Maramureș. Infrastructura feroviară este utilizată de către mai multe societăți comerciale. Este valabil un contract încheiat, până la sfârșitul anului, între Direcția Silvică Maramureș și SC RG Holz Company SRL pentru valorificarea potențialului turistic al Văii Vaserului, parte a Parcului Național «Munții Maramureșului», prin transportul turiștilor pe CFF Vaser, ultima cale forestieră din România, cu obligația din partea SC CFF Vișeu de Sus SRL de a desfășura activitatea de operator de turism autorizat; promovarea din punct de vedere turistic a Văii Vaserului pentru atragerea unui număr cât mai mare de vizitatori, cât și asigurarea materialului rulant și serviciile de transport pe calea ferată prin operator autorizat cu respectarea normativelor în vigoare și a reglementărilor circulației pe căile ferate forestiere.
Activitatea de transport și circulația trenurilor este efectuată de S.C. RG Holz Company SRL în baza regulamentului de exploatare a căii ferate forestiere Valea Vaserului, avizată de către AFER cu nr. 4210/224/ 03.06.2005, în care sunt stipulate modul de circulație a trenurilor, manevra, stații de cale ferată, date tehnice. Întreţinerea infrastructurii feroviare, serviciul de mişcare şi serviciul de deszăpezire este asigurată de către asocierea a două societăți comerciale (SC Conrep SA și RG Holz Company SRL), care dețin un agrement tehnic eliberat de către Autoritatea Feroviară Română pentru activitatea de întreţinere curentă, reparaţii periodice şi capitale a liniilor de cale ferată în execuţie manuală fără sudarea șinelor. În raport a fost consemnată declarația șefului de transport referitoare la faptul că verificarea se efectuează zilnic, însă nu există registre de evidenţă, eventualele defecţiuni fiind raportate impiegatului de mişcare prin intermediul staţiilor de emisie- recepţie. Materialul rulant implicat în cele două deraieri este deţinut de către S.C. CFF Vişeu de Sus S.R.L. şi R.G. Holz Company S.R.L., dar şi închiriat de către S.C. CFF Vişeu de Sus S.R.L. de la S.C. Calea Ferată Îngustă S.R.L. din Hunedoara. Verificarea locomotivei şi a vagoanelor intră în atribuţiile mecanicului şi a revizorului de vagoane înainte de fiecare cursă de transport. Rezultatele reviziei se consemnează în foile de parcurs. Personalul care asigură serviciul de mişcare, mecanicii de tren, șefii de tren, fochiştii, frânarii sunt calificaţi la locul de muncă conform prevederilor O.G. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor şi autorizaţi de către o comisie internă. Vizita medicală a angajaților se efectuează anual la o policlinică medicală din oraș. Testarea psihologică a salariaților implicați în siguranța circulației se face anual de către psiholog practicant autonom cu competență în psihologia transporturilor.
Activitatea de medicină a muncii este asigurată anual de către un medic specialist”, se arată în comunicatul Instituției Prefectului Maramureș.