• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 13 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 26 Martie , 2021

Cristian Niculescu Țâgârlaș, un senator activ, dedicat profesiei de jurist

Reporter: Ce înseamnă pentru Cristian Niculescu Țâgârlaș faptul că este senator al Maramureșului, al României? Ce înseamnă pentru avocat, ce înseamnă pentru politician?
Cristian Niculescu Țâgârlaș: Din moment ce am obținut această demnitate publică, palierul profesional a trecut pe locul doi, chiar dacă a rămas deschis cabinetul meu. Acum nu mai pot exercita profesia de avocat la nivelul de dinainte. Atunci, începeam programul la opt jumătate dimineața în sala de judecată, fugeam de la Tribunal la Judecătorie sau la Curtea de Apel ori la Înalta Curte. În momentul de  față, activitatea fiind în Senat este clar că activitatea profesională e pe locul doi. În plus, avem și multe interdicții: nu am voie să angajez cauze penale, nu am voie să angajez cauze contra statului român, practic îmi rămâne activitatea de consultanță. Dar și aceasta este deficitară, deoarece timpul meu este ocupat de activitatea parlamentară și politică.
Din punct de vedere politic, repre­zintă o nouă dimensiune. Până acum, am avut mai multe pro­puneri de a merge la București pe diverse funcții de execuție și în 2007, în 2008 și după aceea, dar am preferat să îmi stabilizez palie­rul profesional ca avocat, să do­bân­desc experiență, dar și expe­riență de viață. Nu eram așa încântat de București. Acum simt că am o maturitate politică și profesională, că sunt apt să discut în marea Lojă a politicii. Oricum am lua lucrurile, Parlamentul României înseamnă primul centru de putere. Aici se elaborează legile care reprezintă bază pentru toate celelalte. La noi ajung toate elementele, chiar o ordonanță de guvern dată  de guvernul de la putere ajunge să  fie aprobată, discutată și în cadrul Parlamentului. Normele sociale, care sunt protejate, sunt protejate prin lege, inclusiv legea bugetului, inclusiv legile esențiale care deter­mină viața noastră de zi cu zi. Atunci, palierul politic este foarte important, pentru că viziunea mea asupra unei legi este orientată și în funcție de doctrina mea politică. Sunt un om de dreapta, sunt un om care respectă drepturile și libertă­țile individului, ca principiu de bază mă determină să am și o anumită acțiune politică și o viziu­ne politică asupra unui proiect de lege, asupra unui amendament. De exemplu: sunt cinci miniștri, co­legi cu mine în Senat, în grupul nostru senatorial, printre care și prim- ministru, iar nivelul discu­țiilor în grupul nostru senatorial PNL este la cel mai înalt nivel posibil. Discutăm și despre  actul de guvernare, discutăm și despre temele politice importante, discu­tăm și despre temele de colaborare cu membrii din coaliție, UDMR și USR. Dar discutăm și despre lupta cu PSD, care este în opoziție, dar reprezintă o forță politică impor­tantă, este partidul care a avut cel mai mare număr de voturi.
Mesa­jele politice sunt primordial tri­mise de către noi, parlamentarii, fie în legi, fie în comunicarea cu filialele și județele din care facem parte. Contextul este foarte complicat, dar, din punctul meu de ve­dere, această activitate reprezintă și un pas înainte în carierea mea politică.

Rep.: Cum se vede acum activitatea parlamentară din interior, față de cum vedea înainte politicianul?
C.N.Ț.: Da, am avut o părere subiectivă față de activitatea de parlamentar, indiferent de culoarea politică. Îi vedeam pe parlamentari că pleacă luni și vin luni, sau marți, nu înțelegeam cam ce pot face ei în Parlament dacă stau acolo doar câteva ore, mai ales că, în perioada respectivă, nici nu era pus la punct sistemul online.
Acum, văzând cât am de lucru, văzând la câte comisii trebuie să particip, cum trebuie să fii la plen, să votezi, să te implici, să ai declarații, să ai interpelări, să ai puncte de întrebare, mă gândesc că foștii parlamentari, nu toți, o parte din ei erau cramponați într-o ima­gine deficitară a ceea ce înseamnă să fii parlamentar. Adică, nu își aduceau atributul profesiei, a pre­gătirii profesionale, a experien­ței, în actul de legiferare. Că, nu ai cum! Stai patru-cinci ore în Bucu­rești și să spui că ești parlamentar. Înseamnă că nu ai fost parlamentar niciodată și nu ai înțeles nici când ai ajuns acolo, nici când ai plecat, ce înseamnă cu adevărat să fii parlamentar.
Aceste discuții - că vine liderul și spune un lucru și tu nu ai nimic de făcut decât să te supui - sunt o prostie! Cel puțin în cadrul grupului PNL așa ceva nu există.
Avem schimb de idei, comunicăm între comisii, discutăm între noi la grupul parlamentar, în comisii avem atitudini comune, câte o dată avem și păreri diferite, dar le ar­monizăm, vedem care e cea mai bună poziție și care este interesul general pe care trebuie să îl ur­măm.
Interesul național este prio­ritar, clar, urmează interesul politic. Aici derivă din doctrina pe care o avem și alte interese, cum ar fi cel profesional sau interesul de grup, din care facem parte la un moment dat. Dar nu avem interese oculte sau de altă natură rea. Văd activitatea colegilor mei, îl văd pe Călin Bota, care este extrem de activ și un foarte bun comunicator, îl văd pe Florin Alexe, care este extrem de implicat pentru Mara­mu­reș și sunt foarte mândru că fac parte dintr-o echipă valoroasă de parlamentari. Cred că PNL, cel puțin de când fac parte din partid, nu a avut o echipă atât de devotată, cum are acum.

Rep.: Dincolo de grupul parlamentarilor liberali maramureșeni, cum se vede grupul tuturor parlamentarilor din județ. Colaborați?
C.N.Ț.: Nu vreau să discut activitatea altor parlamentari. Aș putea spune că activitatea domnului se­nator Dan Ivan, că suntem și în coaliție, este pozitivă. Are și o funcție de conducere la secreta­riatul Senatului, este activ. Pe deputați îi știu prea puțin, pentru că ne vedem numai la ședințele reu­nite, când activitatea este com­plicată, dar este discutată înainte. Îmi pare rău, dar nu îl cunosc, nici nu știu cum arată deputatul de la AUR. S-ar putea să fi fost astăzi cu el în avion, dar nu știu, nu îl văd public, nu îl văd nicăieri. Pe domnul Zetea și domnul Șimon îi văd, sunt activi în zona lor social-democrată, domnul Vlașin are poziția lui în comisia de muncă și nu interacționăm prea des. Dar nu pot face aprecieri valorice despre alte grupuri parlamentare decât cel al PNL, eventual al USR, pentru că suntem în coaliție și colaborăm.

Rep.: Nu a  trecut foarte mult de când a început actualul mandat de parlamentar, dar s-ar putea face un bilanț al activității de până acum?
C.N.Ț.: Pe pagina oficială a Se­natului sunt toate declarațiile politice, interpelările mele, parti­ciparea la demararea unor proiecte de legi. Nu am nicio absență la plen, am participat la toate comi­siile și sunt foarte multe. Încerc să am poziții corecte față de infor­mările venite din teritoriu.
De  exemplu, împreună cu echipa mea, lucrăm la o interpelare pe problema Cuprom. Pentru mine, aceasta reprezintă o mare necunos­cută. Și ca viceprimar, am ridicat problema desființării ilegale a acelor construcții, de faptul că niciun organ nu s-a sesizat, nicio instituție de forță nu a  făcut nimic, cu toate că sunt multe instituții implicate: Poliție, Parchet, DNA, Finanțe, Mediu, nimeni nu a intervenit în această problemă. Dar avem un rezultat evident pe care îl poate constata oricine, zeci de mii de metri pătrați de construcții au dispărut în neant. Nu știm ce s-a întâmplat cu molozul de acolo, nu știm ce s-a întâmplat cu toate produsele contaminate, nu mai este nimic.  Dar se știe că cel mai mare număr de bolnavi de cancer din nord-vest este din Baia Mare. Asta știm!
Consecința unor acte nefericite o cunoaștem, nu cunoaștem cine este vinovat, ce s-a întâmplat, de ce nimeni nu demarează o anchetă serioasă pe această temă. Sper ca, la interpelarea pe care o voi face celor doi miniștri, să  avem o reacție cât de cât, adică mi s-ar părea normal ca un corp de control să vină în Maramureș să verifice ce s-a întâmplat. Unde sunt clădi­rile? Cred că avem o mafie aici și noțiunea de mafie este asumată. Am încercat, în calitate de consilier local, ca viceprimar, încerc și ca parlamentar și sper să fie un rezultat. Văd că toată lumea tace și încearcă să aplaneze. Să  treacă valul și apoi mai vedem ce mai facem!
Nu accept chestia asta. S-a încercat, așa, ușor, elegant, să se ajungă la mine, cu ghilimele de rigoare, pe tema Cupromului, am blocat orice fel de discuții pe o astfel de solicitare și nu s-a insistat, pentru că se cunoaște tipul meu de caracter, dacă  s-ar apropia prea mult, sigur ar ieși un război din această situație.

Rep.: În cazul lui Cristian Niculescu Țâgârlaș profesia de avocat
este de ajutor în activitatea
de parlamentar?
C.N.Ț.: Mă ajută, dar dimensiunea discursului în Parlament este un pic diferită. Deși am multe in­terpelări și declarații, nu am acce­lerat această activitate, pentru că  vreau să și pricep toate fenomenele legate de activitatea parlamentară. Aveau dreptate vechii parlamentari: atâta timp cât încă nu știi unde este biroul, unde este comisia, probabil e foarte bine să fii mai cumpătat, să nu fii foarte vocal. Sunt foarte atent, aprofundez pro­blemele de regulament, să le cunosc și să fiu bine pregătit, procedural vorbind. Este clar că mă ajută profesia de avocat, pentru că îmi dau seama foarte repede sau asimilez foarte bine niște reguli de conduită comportamentală for­ma­lă și mă  ajută să îmi susțin pozi­țiile în comisiile pe care le am.

Rep.: Se știe că sunt mulți parlamentari care au o pregătire „subțire”. Avem nevoie de deputați și senatori cu pregătire serioasă, solidă?
C.N.Ț.: Am spus de multe ori și o spun și acum. Parlamentul trebuie să fie compus în mare parte din profesioniști, iar cea mai mare parte din acești profesioniști ar trebui să fie juriști. A face o lege în­seamnă a înțelege ce înseamnă o lege.  A înțelege mecanismele ei. Este nevoie și de doctori și de economiști, de ingineri, de profesori, dar principala abordare este cea juridică. Și trebuie să spun, cu uimire, sunt foarte puțini juriști în Parlament, chiar și în comisiile de specialitate juridică sunt persoane care nu sunt juriști, ceea ce este regretabil. Nu poți discuta ca inginer, pe palierul juridic. Poți să ai o logică, să înțelegi anumite lucruri, dar fără o pregătire temei­nică nu înțelegi totul. Aici este o problemă a partidelor politice. Acestea ar trebui să trimită în Parlament mai mulți profesioniști decât oameni politici, mai ales că am schimbat lucrurile și nu mai este vot uninominal, cu oameni care capacitează votul, ci vot cu liste. Liste în care ar trebui să fie oameni pe care să îi poți pune apoi în comisii pentru activitatea parla­mentară. Noi, liberalii mara­mure­șeni, am conceput acest lucru în felul următor: locul unu Senat: jurist, locul unu Deputați: economist. Locul doi Deputat: profesor. Doi Senat: primar cu experiență în domeniul silvic și așa mai departe.
 
Rep.: Revenind la activitatea de parlamentar, la începutul mandatului au fost niște priorități. Câte și dacă s-a rezolvat ceva din acestea în timpul scurs de la începerea mandatului?
C.N.Ț.: Un moment important a fost legea bugetului. Am stat până la ore târzii și la unu noaptea eram acolo pentru a avea cât mai repede un buget viabil. Și a fost un prim episod de luptă în care am participat activ în comisia juridică. În urmă cu câteva zile, m-am „duelat” cu pesediștii. A fost aruncarea la coșul de gunoi a istoriei noastre, a legilor de modificare a Codului Penal și de Procedură Penală care vizau ajutorul dat penalilor din România și în special a celor din PSD. Mă  refer la propunerile pe care le-au făcut Dragnea și cu acoliții lui. Am ajuns ca, după ani de zile în care am militat împotriva deserviciilor pe care aceste legi
le-au făcut sistemului de justiție, am ajuns să am onoarea ca actor principal, pot spune, să reușim să aruncăm aceste legi unde le era locul, la coșul de gunoi al istoriei noastre politice. Pentru mine, este foarte importantă și desființarea  Secției Speciale de Investigare a Magistraților. Dezbaterea este foarte puternică. Sunt controverse, multe discuții. În acest caz, Se­natul este cameră decizională. Deci, la mine va ajunge pentru o opinie finală. Va fi o dispută foarte interesantă. Sunt multe presiuni pentru desființare sau menținere a SIIJ-ului. Eu am militat, și în precampanie și în campania elec­to­rală, că sunt adeptul desființării acestei structuri. Chiar și insti­tuțiile europene ne-au atenționat să facem acest lucru.

Rep.: Un mesaj pentru maramureșeni.
C.N.Ț.: Încrederea pe care am primit-o de la cei care m-au votat câștigând mandatul de senator este o mare îndatorire pe care mi-am asumat-o și vreau să o duc la bun sfârșit cu toată puterea pe care o am. În fiecare săptămână, mă întorc în Maramureș și mă întâlnesc cu oamenii de aici pentru a-mi spune problemele lor. Am aplecarea să le înțeleg, pentru a încer­ca, din această demnitate, să le rezolv pe cele care se pot.


„Aveau dreptate vechii parlamentari: atâta timp cât încă nu știi unde este biroul, unde este comisia, probabil e foarte bine să fii mai cumpătat, să nu fii foarte vocal. Sunt foarte atent, aprofundez pro­blemele de regulament, să le cunosc și să fiu bine pregătit, procedural vorbind. Este clar că mă ajută profesia de avocat, pentru că îmi dau seama foarte repede sau asimilez foarte bine niște reguli de conduită comportamentală for­ma­lă și mă  ajută să îmi susțin pozi­țiile în comisiile pe care le am”.

(Cristian Niculescu Țâgârlaș)

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.