Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Coaliţie pentru drumuri în Nord-Vest
Recent, mai marii consiliilor judeţene din cele şase judeţe ale Regiunii Nord-Vest au discutat modalitatea de repartizare a banilor alocaţi pe viitorul program operaţional pentru infrastructura drumurilor judeţene. S-a decis alocarea egală de fonduri, circa 25 de milioane de euro pe fiecare judeţ.
În perioada următoare, Regiunea de Nord-Vest ar urma să primească 113 milioane de euro pentru infrastructura drumurilor judeţene. Sumă la care poate fi aplicată o suplimentare de până la 150%. Practic, consiliile judeţene puteau depune proiecte pentru accesarea acestor bani. Dar, în toamna lui 2013, Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor propunea altă variantă: o reţea rutieră ce ar uni judeţele. O rută Salonta – Tinca – Belfir – Şoimi – Pocola – Beiuş – Stâna de Vale – Remeţi (Bihor) – Valea Drăganului – Ciucea (Cluj) – Românaşi – Jibou – Benesat (Sălaj) (racord cu DN 19 A, la Supuru de Jos) – Ulmeni (racord cu municipiul Satu Mare, racord cu ruta Seini – Oraşu Nou, intersectându-se DN 1 C şi DN 19) – Şomcuta Mare – Cavnic – Bârsana – Dragomireşti (Maramureş).
În Bihor, proiectul ar însemna legarea Salontei de Tinca şi mai departe de Beiuş, urmând apoi ruta spre Stâna de Vale, Barajul Leşu şi Remeţi, pentru a intra mai apoi în judeţul Cluj, spre Lunca Vişagului şi Valea Drăganului, drumul ieşind în DN 1, la Ciucea. Apoi, traseul intră în judeţul Sălaj, spre Românaşi şi Jibou. La Benesat (Sălaj), proiectul se bifurcă, varianta vestică ducând spre judeţul Satu Mare, până la DN 19 A, la Supuru de Jos.
De la Benesat, drumul continuă şi spre nord, de-a lungul Someşului, intrând în Maramureş la Ulmeni, unde drumul se bifurcă din nou. O variantă o ia spre est, trecând peste Someş, pe la Şomcuta Mare, Cavnic, Bătrâna, Dragomireşti şi ieşind în DN 17C, la Săcel. Un alt tronson continuă dinspre Ulmeni spre nord, intercalând judeţele Maramureş şi Satu Mare şi bifurcându-se din nou, pentru a lega proiectul de municipiul Satu Mare, spre vest, respectiv oraşele Seini (Maramureş) şi Oraşu Nou (Satu Mare). Proiectul include două poduri peste râul Someş, unul în Maramureş, la Ardusat şi în judeţul Satu Mare.
La finele lunii trecute, şefii Consiliilor Judeţe ale Regiunii de Nord Vest s-au întâlnit pentru a stabili modalitatea de împărţire a banilor. Pe ordinea de zi a şedinţei s-au aflat o serie de aspecte referitoare la informarea celor prezenţi privind noua variantă a Ghidului solicitantului pentru accesarea fondurilor europene în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, pe Axa 6 Prioritatea de Investiţii 6.1 — Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare şi terţiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multinodale.
Totodată, a fost abordată necesitatea armonizării poziţiei Consiliilor Judeţene din Regiunea de Nord-Vest în vederea finanţării proiectelor pe Axa 6, fiind dezbătute şi unele chestiuni referitoare la categoriile de cheltuieli eligibile şi o serie de alte aspecte de natură tehnică sau legislativă.
În contextul discuţiilor purtate s-a stabilit ca alocarea regională totală care vizează reabilitarea a 493 de km de drumuri judeţene de la nivelul întregii regiuni de Nord-Vest, să se împartă în mod egal între cele şase judeţe componente în vederea finanţării proiectelor de lucrări la marile trasee de infrastructură rutieră regională.
La acea dată, preşedintele CJ Maramureş, Zamfir Ciceu, declara: „Avem pe şase judeţe o sumă de 113 milioane de euro pentru care putem depune proiecte de reabilitare, modernizare drumuri judeţene. Problema care s-a dezbătut cu conducerile celorlalte cinci judeţe a fost următoarea: modalitatea de repartizare între judeţe a acestei sume sau ce vom propune în Consiliul de Dezvoltare Regională ca şi alocări pe cele şase judeţe. Au fost două variante de lucru: una proporţională, care a luat în calcul numărul de locuitori, întinderea drumurilor şi alta egală, adică fiecare judeţ să aibă şansa de a absorbi aceeaşi sumă”.
Trei dintre judeţe, respectiv Maramureş, Satu Mare, Bihor au propus varianta accesării unei sume egale de către fiecare judeţ, pentru ca toate cele şase din regiune să aibă aceleaşi şanse la dezvoltare. S-au opus însă acestei idei Clujul şi Bistriţa. Până la urmă s-a decis alocarea egală de fonduri, ceea ce ar însemna circa 25 de milioane de Euro pentru fiecare judeţ.
Noul Master Plan de Transport include pentru judeţul Maramureş proiectul Drumului Expres - DX 4 Baia Mare, cu o lungime de 10 kilometri, cu un cost estimativ de 45,5 milioane de euro, drumul Trans Regio Iacobeni-Borşa-Sighetu Marmaţiei - Negreşti Oaş - Drum Expres 4 (235 de kilometri de drum care vor costa 159,1 milioane de euro).