Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Școala haosului
După o vacanță forțată de două săptămâni, lunea trecută, elevii s-au întors fizic în bănci doar dacă personalul din școli a fost vaccinat în proporție de 60%. Acest unic criteriu, extrem de controversat, nu are la bază niciun argument științific: de ce nu 51%, ca să fie majoritar sau 70%, cât spune OMS că e procentul pentru imunizare colectivă? Răspunsul e unul sec: e o variantă de compromis. De altfel, nu se ține seamă nici de cei care au trecut prin boală la stabilirea acestui procent I Ba mai mult, s-a ajuns la situații bizare, în care, în localități cu rata de infectare 0 școala a început online, iar în altele cu rata de infectare de peste 10 la mia de locuitori, școala a început în format fizic I În condițiile în care elevii pot transmite virusul la fel ca profesorii, e clar că măsurile nu au nicio logică. Tocmai de aceea, ministrul Educației a anunțat că se va reveni asupra deciziei.
De un an și jumătate, școala românească pare terenul de aplicare a unor măsuri experimentale: azi deschidem școala, mâine o închidem, azi ținem cont de rata de infectare din localitate, mâine de rata de vaccinare a profesorilor, poimâine din nou de rata de infectare și tot așa. Părinții, elevii și profesorii sunt aruncați într-un haos continuu, care nu se știe când și cum se va sfârși. Regulile pentru desfășurarea cursurilor sunt schimbate aproape săptămânal și ad-hoc. A devenit deja tradiție emiterea unor ordine aplicabile de luni, vinerea. Nimeni nu se întreabă dacă este și timp pentru aplicarea și pregătirea lor.
După vacanța forțată de două săptămâni, două treimi dintre elevi s-au întors în bănci. Iar un milion de elevi au rămas în online. De ce? Pentru că Ministerul Educației a decis să elimine criteriul privind gradul de infectare din localitatea respectivă și să-l înlocuiască cu un altul, unic și controversat: gradul de vaccinare al personalului din școli. Astfel, s-a stabilit că școlile în care personalul este vaccinat în proporție de minimum 60% pot începe școala în formă fizică, iar ceilalți, indiferent dacă au trecut sau nu prin boală, indiferent dacă sunt testați și indiferent dacă locuiesc într-o localitate cu rata de infectare 0, trebuie să înceapă școala online. De ce 60%? „Din compromis”. O spune chiar Ministrul Educației, Sorin Câmpeanu.
De fapt, rata de vaccinare considerată relevantă pentru obținerea imunității colective este 70% conform OMS, dar oficialii români au scăzut-o la 60%, ca „premiu de consolare” că nu țin cont de cei trecuți prin boală. De ce nu la 51%? Sau la 55%? Nu a răspuns nimeni la această întrebare „neimportantă”. În schimb, au răspuns la întrebarea: de ce nu se ține cont de cadrele didactice trecute prin boală la acest procent. Dar răspunsul e de râsu-plânsu: „este foarte dificil să monitorizezi persoanele trecute prin boală”. Oficialii din Educație or fi uitat că certificatul digital poate fi emis și pentru cei trecuți prin boală. Deci cât de greu este să verifici un document? „Foarte dificil”, bineînțeles.
Sindicatele au criticat, la rândul lor, decizia: „Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație «Spiru Haret» – federații sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar – solicită Guvernului României să reevalueze decizia de a deschide unitățile de învățământ ținând cont doar de numărul salariaților vaccinați. Această decizie ar putea transforma grădinițele, școlile și liceele în adevărate focare de infecție.
Putem să înțelegem importanța predării față în față și chiar am susținut-o de fiecare dată. Totuși, în situația actuală, în condițiile în care 70% dintre elevi și 34% dintre angajați nu sunt vaccinați, în condițiile în care nu avem teste pentru depistarea COVID 19 în unitățile de învățământ, considerăm că soluția prezentată de către Ministerul Educației este una greșită. Riscăm ca trendul descendent din ultimele 10 zile să fie anulat de creșterea alarmantă a îmbolnăvirilor. De asemenea, nici până la ora actuală nu avem reglementată testarea gratuită, la nivelul cabinetelor școlare (sau, acolo unde nu este posibil, de către o echipă mobilă din cadrul DSPJ/DSPMB), a salariaților din unitățile de învățământ (ne referim la întregul personal). Totodată, testarea gratuită, atât a angajaților unităților de învățământ, cât și a preșcolarilor /elevilor trebuie să se realizeze nu doar atunci când aceștia prezintă simptome, ci să aibă loc periodic (de două ori pe săptămână). În plus, apare o discriminare majoră între angajații din învățământ și restul societății.
Unitățile de învățământ sunt singurele care au obligația să prezinte săptămânal numărul de vaccinați, în condițiile în care nicio altă instituție nu are afișată pe site-ul propriu rata de vaccinare. Asemenea măsură – de afișare pe site-ul unităților de învățământ a ratei de vaccinare a salariaților - este abuzivă, în condițiile în care se cer salariaților date cu caracter medical, fără a exista temeiul legal al solicitării acestor date, un consimțământ informat și valabil exprimat al salariaților și nici informarea acestora conform regulilor GDPR. Mai mult, așa cum a arătat Ministerul Sănătății, prin adresa S.G. 416/2021: „potrivit dispozițiilor Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii – accesul la locul de muncă a persoanei încadrate nu poate fi condiționat de vaccinarea împotriva SARS-COV- 2, persoana angajată are dreptul la egalitate de șanse și tratament ….niciun angajat nu poate fi condiționat de către angajator să se vaccineze, vaccinarea este un act medical preventiv bazat de consimțământ, iar impunerea vaccinării împotriva COVID- 19 de către angajator o apreciem în afara cadrului legal…Mai mult, nu trebuie uitat că un procent semnificativ de salariați din învățământ au trecut prin boală, astfel încât această categorie trebuie avută în vedere la luarea oricărei decizii, ca și numărul de salariați care, din considerente medicale, nu se pot vaccina, din cauza unor afecțiuni preexistente sau a unor contraindicații medicale. Considerăm că, de fapt, orice decizie care ține cont exclusiv de rata de vaccinare a salariaților unităților de învățământ va duce la redeschiderea acestora doar pentru o săptămână, maximum două, după care, în urma noilor infectări, se va ajunge la soluția trecerii la predarea online”, se arată într-un comunicat al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.
Trecând peste întrebările retorice, săptămâna trecută, pe lângă numărarea vaccinaților din școli, mai marii educației au avut timp să vadă rezultatele nedrepte ale deciziei lor. Inclusiv în Maramureș, în foarte multe localități cu rata de infectare aproape de zero, școala a început online, pentru că pragul de vaccinare al profesorilor nu era de 60%. În schimb, în marile orașe, cu rata de infectare uriașă, școala a început în format fizic. Unde e de fapt pericolul de infectare mai mare? În condițiile în care raportul dintre numărul elevilor și cel al profesorilor e de cel puțin 10 la 1? Elevii nu pot transmite virusul la fel ca profesorii? După ce și-au dat seama de pocinog, guvernanții au promis să țină cont și de rata de infectare din școli, începând de săptămâna viitoare. Dar, în dulcele stil românesc, până joi, la închiderea ediției, nu a fost transmis niciun document oficial în acest sens.
Pentru ca haosul să fie deplin, săptămâna viitoare ar trebui să ajungă în școli testele non-invazive a căror achiziție a fost o adevărată telenovelă și despre care se vorbește de luni bune. Trecând peste controversa achiziției și a prețului, rămâne întrebarea dacă aceste teste vor putea fi efectiv aplicate. Din păcate, foarte puține școli mai au cabinete medicale, de aceea, sarcina administrării testelor cade din nou pe umerii profesorilor. Procedura în sine nu este complicată, dar când trebuie făcută pentru câteva sute de elevi devine complicată și necesită timp: elevul scuipă într-un con de hârtie, apoi proba de salivă este extrasă cu o pipetă și picurată în tubul de soluție până când ajunge între linia 1 și linia 3. Urmează agitarea tubului, de 5 ori, în sus și în jos, pentru amestecarea salivei cu soluția. După care se schimbă capacul tubului, se desigilează caseta de testare, se adaugă 4 picături din tub, aproximativ 80 microlitri în orificiul de testare al casetei și se pornește cronometru. După 10 minute se poate citi rezultatul testului. Nimeni nu le-a transmis dascălilor când se vor face testele, și unde.
Cum sunt anunțați părinții și elevii că nu au voie să mănânce, să bea apă și nici măcar să se spele pe dinți cu o oră înainte de test?
Ce se întâmplă cu recipientele cu salivă după testare?
Ce se întâmplă dacă un elev e testat pozitiv, având în vedere că toți cei 30 să zicem din clasă nu au purtat mască pe durata testării, că deh,
n-ai cum să scuipi prin mască?
Din datele noastre, mulți profesori refuză să facă testele, pentru că pur și simplu nu intră în atribuțiile lor.
De ce oare ministerul nu s-a gândit să dea școlilor posibilitatea angajării de asistenți medicali pe o perioadă determinată pentru aplicarea testelor, mai ales că se fac de două ori pe săptămână? Pentru autorități, lucrurile sunt mai simple. Mult prea simple.
Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, a spus că este exclus să se apeleze la personal sanitar pentru așa ceva. „Acest lucru (n.r. testarea cu salivă) trebuie să se facă de către personalul școlii și fiecare profesor să facă pentru un număr de copii. Altfel, dacă ne așteptăm să vină unii din afara școlii să facă acest lucru, nu va merge”. Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație ,,Spiru Haret” a transmis o adresă Ministerului Educației, în care arată că: „aceste teste nu pot fi administrate preșcolarilor și elevilor de către salariații din învățământ, având în vedere riscul de contaminare la care aceștia pot fi expuși, în absența echipamentului special de protecție.
Din punctul nostru de vedere, procedura trebuie să prevadă expres că aceste teste rapide antigen din salivă sunt administrate preșcolarilor/elevilor de către personalul cabinetului medical școlar de la nivelul unității de învățământ sau, acolo unde nu este posibil, de către o echipă mobilă din cadrul D.S.P.J. /0.S.P.M.B. Doar în mod excepțional, acolo unde nu se poate asigura testarea de către personalul medical, aceste teste urmează să fie administrate de către reprezentanții legali ai preșcolarilor/elevilor, stabilindu-se, prin procedură, modul în care li se predau aceste teste și cum se valorifică rezultatele testării.
În egală măsură, atragem atenția că testarea preșcolarilor/elevilor nu se poate realiza într-un anumit interval de timp anterior începerii cursurilor, într-un spațiu special din unitatea de învățământ, deoarece: în cele mai multe unități de învățământ, un asemenea spațiu nu există; orice procedură de acest tip trebuie să țină cont de condițiile meteo din perioada următoare și de normele de prevenire a îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, între care distanțarea corectă (imposibil de realizat în condițiile aglomerării a sute de preșcolari/elevi)”.
Vom reveni.