Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Școala eternelor schimbări
În dulcele stil românesc, învățământul este supus unui etern proces de reformă și schimbare. Recent, ministrul educației a anunțat noi schimbări importante care ar trebui să intre în vigoare din anul școlar viitor.
Noile modificări ale Regulamentul cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar aduc schimbări importante în educație. Ministrul Educației, Sorin Câmpeanu, a arătat că modificarea esențială, deja agreată, este să se renunțe la medii semestriale și la obligativitatea tezelor. Practic, va fi necesară o singură medie la final de an școlar, iar profesorul va avea mai multă autonomie, pentru o evaluare ritmică pe tot parcursul anului școlar. Numărul de note va fi egal cu n+3, n fiind numărul săptămânal de ore de la fiecare disciplină. Pentru disciplina care are două ore pe săptămână într-un an școlar, vor fi necesare minimum cinci note. De asemenea, va fi modificată și structura anului școlar, vacanța din luna februarie fiind una „mobilă”: - 30 de județe au decis să fie în ultima săptămână, 10 au hotărât să fie în a treia săptămână a lunii, iar București și Suceava au planificat ca vacanța să fie în a doua săptămână.
Tot din anul școlar 2022-2023, la nivelul sistemului național de învățământ, se propune instituirea Programului Național Integrat „Masa Sănătoasă în școli 2022-2027” pentru sprijinirea participării la educație a tuturor copiilor. Acest program ar urma să fie implementat, în parteneriat, de Ministerul Educației și Ministerul Agriculturii, având surse de finanțare asigurate din bugetul național, fonduri externe nerambursabile și rambursabile. Iar includerea unităților de învățământ preuniversitar în program se va realiza pe baza unor criterii aprobate de Ministerul Educației, prioritizând școlile cu vulnerabilitate mare și medie din perspectiva abandonului școlar. Programul ar urma să aibă un buget de 1 miliard de euro pentru următorii 5 ani. Numai că există semne serioase de întrebare cu privire la modalitatea practică de implementare, având în vedere că, în acest an, a fost implementat proiectul-pilot „Masă caldă” în 134 de școli, din cele 150 de școli bugetate. În 16 școli din 10 județe nu a fost posibilă implementarea programului (1 Bacău, 3 Bihor, 2 Bistrița-Năsăud, 2 București, 2 Buzău, 1 Galați, 1 Harghita, 2 Hunedoara, 1 Mureș, 1 Timiș) din varii motive: licitații blocate, lipsa ofertanților sau lipsa bugetului local aprobat.
Tot din septembrie 2023, Ministerul Educației va introduce în planul de învățământ al disciplinei „Educație pentru viață” și modulul Educație pentru alimentație sănătoasă.
Noua structură a anului școlar:
De asemenea, din anul școlar 2022-2023, va fi modificată radical structura anului școlar - în loc de semestre vor exista 5 module de învățare, care vor alterna cu cinci vacanțe.
Modulul 1 de învățare:
5 septembrie - 21 octombrie;
- Vacanța de toamnă pentru toți elevii: 24-30 octombrie;
Modulul 2: 31 octombrie - 22 decembrie;
- A doua vacanță, cea de iarnă: 23 decembrie - 8 ianuarie 2023;
Modulul 3: Va începe în 9 ianuarie și se va derula până în luna februarie;
- A treia vacanță - de o săptămână - poate fi acordată în a doua săptămână, în a treia săptămână sau în a patra săptămână din februarie, la decizia fiecărui inspectorat școlar;
Modul 4: Începe după vacanța din februarie și se va desfășura până în preajma sărbătorilor de Paști;
- A patra vacanță : 8 aprilie –23 aprilie;
Modulul 5, ultimul: 24 aprilie - 16 iunie;
- Vacanța de vară - 17 iunie - 4 septembrie.
Alte modificări
- O nouă comisie permanentă se înființează în fiecare școală din România – Comisia pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică (CMDFCD).
- Din această toamnă, școlile pot folosi doar catalogul electronic, dar acesta trebuie tipărit obligatoriu și arhivat.
- Profesorii pot decide cu câte note încheie media anuală, după eliminarea obligativității tezei.
- Elevii trebuie să aibă anual cel puțin trei note peste numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învățământ.
- Directorii primesc sarcina de a numi, prin decizie, componența consiliului profesoral – în varianta actuală de ROFUIP această numire nu era un act separat, fiind stabilit prin regulament că din acest consiliu fac parte toți profesorii.
- Directorii de școli pot fi chemați la muncă în timpul concediului lor de odihnă „pentru interese urgente” de către inspectorii școlari generali, prevederea nu exista până acum în ROFUIP, ci doar în Codul Muncii.