Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
CNADNR „parchează” dezvoltarea comunei Giuleşti într-un proiect inutil
Un proiect făcut din birou, fără nicio utilitate, blochează dezvoltarea unei comunităţi întregi. Pentru Guvern şi CNADNR cântăreşte mai greu realizarea unei parcări decât o investiţie cu circa 200 de locuri de muncă, care ar aduce sume importante la bugetul local.
După ce au aşteptat ani buni modernizarea Drumului Naţional 18, care leagă Baia Mare de Sighetu Marmaţiei, acum locuitorii comunei Giuleşti se luptă cu un proiect ce pare blestemat, care le blochează orice şansă de dezvoltare. Proiectul prevede realizarea a două parcări între Berbeşti şi Vadu Izei. Numai că, acea zonă este cea mai bine cotată din întreaga comună. Anul trecut a fost adoptat noul PLAN Urbanistic General, care permite construcţia de hale, fabrici, dar şi case de locuit în zonă.
Acum, parcările din proiectul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) „omoară” total zona din cauza exproprierilor făcute peste noapte tocmai în zona dinspre drum. Practic, oamenii nu mai au ce să facă cu terenul pentru că nu mai au acces la el. Dacă pe una din părţi „războiul” CNADNR se duce cu proprietarii, în cazul celeilalte parcări situaţia e şi mai critică, pentru că proiectul blochează o investiţie care ar crea sute de locuri de muncă.
Societatea Vârsteana Serv SRL a primit în urmă cu câţiva ani autorizaţie pentru construcţia unei hale în zonă. A investit în ridicarea terenului, scoaterea lui din circuitul agricol, fundaţie etc. Apoi, autorizaţia emisă de Consiliul Judeţean a expirat. A venit criza şi construcţia a rămas în stand-by. Ulterior, firma a arătat că doreşte să se extindă în această zonă, pentru că, în fabrica actuală, din zona Şugău, unde lucrează circa 140 de muncitori, nu mai există posibilitate de extindere, fiind localizată între case. A tot purtat corespondenţă cu CNADNR, a aşteptat să se schimbe soluţia, dar degeaba. Acum, reprezentanţii companiei sunt puţi în postura de a-şi vedea lucrările deja efectuate demolate, extinderea companiei blocată şi terenul din spatele construcţiei blocat, pentru că nu vor mai avea acces la el.
De cealaltă parte, CNADNR, se spală pe mâini, folosind texte de lege şi arată că ultima autorizaţie de construcţie a companiei e lovită de nulitate, deoarece a fost emisă după decizia de expropriere din 2014 şi tot invocă articolul de lege care arată că: „Atât procedura de expropriere, cât şi obiectivele de utilitate publică ce fac obiectul prezentei legi, nu pot fi suspendate sau sistate la cererea vreunei persoane care invoca existenţa unor litigii privind posesia ori proprietatea imobilului expropriat” şi le transmit proprietarilor nemulţumiţi că se pot adresa instanţei. Despre oportunitatea construcţiei, parcări versus oportunitatea construcţiei halei, nimic.
Danea Daniel, director general Vârsteana explică: „Deocamdată nu putem construi nimic. Noi am avut autorizaţia în urmă cu câţiva ani, apoi am cerut prelungire. Trei ani de zile am stat după ei (CNADNR, n.red) şi ei au zis să stăm să aşteptăm, să vedem ce vor face cu parcarea, că o s-o mute. Am zis că nu mai putem să aşteptăm aşa, că stăm de trei ani şi am început construcţia, am luat autorizaţia de continuare a lucrărilor.
După ce am făcut o parte din construcţie, am primit hârtie să nu mai construim că se va face parcarea şi să oprim lucrările. Pe cei de la CNADNR nu îi interesează. Noi am fost la Neaga (Narcis Neaga, director CNADNR, n.a.) de două ori, la Bucureşti, se putea modifica atunci amplasarea parcărilor, dar nu i-a interesat, au dat înainte până în momentul de faţă când suntem în pragul unui scandal foarte mare. Oamenii sunt supăraţi pentru că au fost minţiţi. Prin parcările acestea se blochează toată dezvoltarea comunei, că e singura zonă cu potenţial de dezvoltare. Şi exproprierile s-au făcut în bătaie de joc, de exemplu pe 3000 de mp le-au dat oamenilor 100 de euro.
Oamenii n-au bani să-i dea în judecată. Acum a venit hârtie că ne dărâmă construcţia pe care o avem şi nu ne dau niciun ban. Dacă ne blochează accesul cu această parcare, nici terenul din spate nu mai are nicio valoare. La noi e o problemă mai mare, avem hala pe Şugău şi terenul e între case şi nu ne mai dau avize de extindere, de aceea am vrut să mutăm hala aici şi avem şi un plan de dezvoltare a fabricii. Acum avem 148 de angajaţi, vor fi mai mulţi angajaţi dacă ne dezvoltăm”.
Primarul din Giuleşti, Gheorghe Bedeoan e şi el supărat că, în ciuda revoltei oamenilor, CNADNR adoptă poziţie struţului şi nu vrea să vadă că există şi alte soluţii pentru parcări care ar mulţumi pe toată lumea: „Comuna e foarte afectată din cauza acestei probleme. La acea hală s-ar crea locuri de muncă, ar avea unde să muncească oamenii din comună, ar fi şi venituri la bugetul local. Ei au făcut o hală de reprezentanţă şi mai vor să facă o fabrică. În partea dreaptă unde sunt cetăţenii şi ei vor să facă ceva, că noi până anul trecut n-am avut PUG-ul.
De acolo, de când a fost aprobat PUG-ul, parcă a fost aprobat pentru parcare de tiruri nu pentru fabrici şi locuinţe. CNADNR ţine cu dinţii să facă parcare. Am mers cu oamenii la toţi senatorii şi deputaţii. A rămas că vine o comisie de la CNADNR şi Ministerul Transportului să discutăm la faţa locului. Înainte oamenii nu puteau construi acolo că nu aveam PUG-ul, deşi e o zonă în care terenul e foarte scump la ora actuală, nici în centrul Berbeştiului nu e mai scump, acum nu pot, că face CNADNR parcări pentru tiruri. Pentru 4-5 tiruri care or sta într-o zi, noi nu ne putem dezvolta că cineva aşa vrea să facă de la CNADNR-ul ăsta”.
Evident, soluţia ar fi găsirea altei locaţii, în teren. Dar pentru asta, specialiştii ar trebui să coboare din birourile luxoase şi să vină în teren.
Mai nou, CNADNR se plânge că nemulţumirea oamenilor tergiversează lucrările şi că acest lucru va duce la „imposibilitatea de finalizare a lucrărilor în termenul prevăzut în contract” şi ar putea genera „costuri suplimentare necesare prelungirii perioadei contractuale”?!
Dar pentru amânările şi răsamânările trecute din cazul reabilitării acestui drum nu răspunde nimeni? Acolo n-au fost „cheltuieli suplimentare”?
„Comuna e foarte afectată din cauza acestei probleme. La acea hală s-ar crea locuri de muncă, ar avea unde să muncească oamenii din comună, ar fi şi venituri la bugetul local. Ei au făcut o hală de reprezentanţă şi mai vor să facă o fabrică. În partea dreaptă, unde sunt cetăţenii, şi ei vor să facă ceva, că noi până anul trecut n-am avut PUG-ul. De acolo, de când a fost aprobat PUG-ul parcă a fost aprobat pentru parcare de tiruri, nu pentru fabrici şi locuinţe. CNADNR ţine cu dinţii să facă parcare…”
Gheorghe Bedeoan, primar Giuleşti