Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Calea, Adevărul şi Viaţa. Foloasele virtuții smereniei
Duminica Vameșului și a Fariseului, cea care ne introduce în perioada Triodului și în atmosfera pregătitoare pentru perioada Sfântului și Marelui Post, are ca temă principală virtutea smereniei. Sfinții Părinți au mai numit această Duminică „vestitoare” a luptelor duhovnicești, pentru că prin ea ni se vestește pregătirea de luptă împotriva răului, în postul care vine.
Primul semnal al acestei pregătiri de luptă ni-l dau cele trei stihiri, care se cântă îndată după citirea Evangheliei Utreniei: Ușile pocăinței…, În cămările mântuirii… și La mulțimea faptelor mele celor rele…, stihiri care au menirea de a ne umple de umilință și de a ne răscoli inimile. În lumina lor, ne vedem cu sufletul și cu trupul întinate de mulțimea faptelor celor rele pe care le-am făcut; cu viața de până acum irosită în lenevire, iar ziua Înfricoșatei Judecăți apropiindu-se înspăimântătoare. Însă, în același timp, se ivește și o rază de nădejde: milostivirea cea nemăsurată a lui Dumnezeu, puternicele rugăciuni ale Maicii Domnului, precum și lucrarea curățitoare și înnoitoare a pocăinței, ale cărei uși se deschid acum.
Cele trei stihiri ne îndeamnă spre pocăință și, totodată, ne învață cum să o facem: întorcându-ne la noi înșine și cugetând la viața noastră păcătoasă; cu cutremur și cu teamă de înfricoșata Judecată; cu nădejde și încredere în dumnezeiasca milostivire.
Al doilea semnal de pregătire ni-l dă pilda evanghelică a Vameșului și a Fariseului, care ne pune înainte două stări sufletești: aceea a vameșului, care ar fi bine să o urmăm, și cealaltă a fariseului, de care se cuvine să ne ferim, întrucât smerenia și pocăința vameșului sunt puternice într-armare împotriva demonilor, iar mândria și înălțarea fariseului, început și izvor a tot păcatul.
Cuviosul Antonie cel Mare, văzând odată toate cursele vrăjmașului ca o mreajă întinse pe pământ, a zis: „Oare cine poate scăpa de ele?” Și a auzit un glas zicând: „Smerenia”. Altădată, diavolul intră în dialog cu Sfântul Cuvios Macarie cel Mare, spunându-i: „Mulă silă îmi fac Macarie și n-am nicio putere asupra ta. Căci iată, orice faci tu, fac și eu: postești tu, dar eu nu mănânc deloc; tu priveghezi, dar nu dorm nicidecum; numai cu un lucru mă biruiești tu”. Și l-a întrebat Avva Macarie, care este acel lucru?, iar diavolul i-a răspuns: „Smerenia ta, din cauza ei nu am nicio putere asupra ta”.
Din toate acestea, se vede că smerenia este un dar minunat, care curăță cu ușurință păcatul; că este prielnică sporirii virtuților; că este cămară sigură a faptelor bune; și că este armă nebiruită împotriva demonilor.
De aceea, nici nu se putea mai potrivită pregătire pentru Marele Post decât îndemnul la smerenie. Căci ce trebuie să facem noi în vremea postului? Să ne curățim de păcate prin pocăință și smerenie, să ne străduim la săvârșirea faptelor bune, să ne silim să păzim rodul nevoințelor duhovnicești și să ne luptăm cu duhurile răutății. Or, pe toate acestea le împlinește smerenia cu multă ușurință.
Dar lucrurile acestea nu le facem numai în Postul Mare. Toată viața pământească este o luptă cu duhurile răutății, curățire de păcat și împodobire cu virtuți. De aceea totdeauna, și nu numai în post, avem trebuință de smerenie, pentru a afla odihnă sufletelor noastre atât în veacul de acum, cât și în vecii vecilor.