Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Calea, Adevărul şi Viaţa / Biserica și Marea Unire de la 1 Decembrie 1918
Este un fapt bine ştiut că preoţii români – ortodocşi şi uniţi – din teritoriile intracarpatice au îndeplinit un rol vital nu numai în viaţa morală şi culturală a credincioşilor lor, ci chiar şi în viaţa politică-naţională românească. Biserica era singura instituţie naţională a românilor transilvăneni şi ca atare conducătorul ei a devenit, de fapt, şi conducătorul lor naţional.
În lipsa altor conducători naţionali, a devenit ceva obişnuit pentru Curtea din Viena şi pentru Guvernul Transilvaniei ca să trateze toate problemele care interesau pe români numai cu episcopii uniţi de la Blaj, iar din a doua jumătate a secolului al XIX-lea şi cu cei ortodocşi de la Sibiu, considerându-i ca adevăraţi conducători naţionali. Acelaşi rol îl îndeplineau – în „tractele” lor – protopopii, iar în sate preoţii parohi.
Aşa se explică prezenţa episcopilor, a protopopilor şi a preoţilor parohi în frământările anilor 1848-1849, când, potrivit unei îndelungate tradiţii, pe de-o parte, românii i-au considerat drept conducătorii lor fireşti, iar pe de altă parte, revoluţionarii maghiari i-au considerat duşmani şi instigatori împotriva revoluţiei maghiare. Clerul român, ca parte componentă a intelectualităţii, a avut un rol hotărâtor în formularea programului revoluţionar naţional şi social românesc, în organizarea mişcării, în lupta de apărare a revoluţiei pe plan militar, în organizarea administrativă a Transilvaniei ca ţară românească. Clerul şi tinerii teologi au făcut legătura între „inteligenţă” şi masele rurale, spre care au vehiculat lozincile revoluţiei şi le-au antrenat în mişcarea revoluţionară,
furnizând şi cadre pentru organismele militare revoluţionare şi pentru noua administraţie românească.
Slujitorii Bisericii strămoşeşti au fost mereu alături de credincioşi, de păstoriţii lor. Ei au fost prezenţi în luptele duse de poporul nostru pentru independenta naţională. Clerul a fost prezent şi în marile evenimente ale anilor 1821, 1848, 1859, 1877, 1907 şi 1916-1918.
Mulţi slujitori ai Bisericii au militat, prin cuvânt şi mai ales prin faptă, pentru realizarea unităţii noastre de stat. Cunoscutul luptător pentru drepturile poporului român, preotul Vasile Lucaciu, a trecut în ţara mamă împreună cu Octavian Goga, încă din 1914, desfăşurând o intensă acţiune pentru intrarea României în război, alături de puterile Antantei, fiind ales, tot atunci, preşedinte al Ligii culturale. În anul 1917 a fost trimis de Guvernul român, împreună cu preotul Ioan Moţa din Orăştie şi cu ziaristul Vasile Stoica, în America, iar de acolo a plecat singur la Paris, pentru a face propagandă în favoarea revendicărilor româneşti.
Propaganda naţională era sprijinită şi de periodicele bisericeşti: „Telegraful Român” de la Sibiu, „Biserica şi Şcoala” de la Arad, „Foaia Diecezană” de la Caransebeş, „Unirea” de la Blaj, la care se adaugă şi „Gazeta Poporului” de la Sibiu, condusă de profesorii teologi: Nicolae Bălan, Silviu Dragomir şi Ioan Broşu.
Se poate observa foarte clar că fiecare obiectiv politic realizat de români a fost sprijinit de Biserica Ortodoxă Română, ea fiind alături de statul naţional românesc în demersurile acestuia de unitate şi propăşire. Anul 1918 a reprezentat în istoria poporului nostru anul marilor sale realizări pe tărâm naţional, încununarea victorioasă a unui lung şir de aşteptări şi de renunţări, de lupte şi de sacrificii pentru un crez, pentru un ideal: desăvârşirea statului naţional unitar. Înfăptuitorul Marii Uniri din 1918 a fost poporul român, iar Biserica Ortodoxă Română a contribuit la înfăptuirea acestui ideal naţional.