Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Automotorul Astra Trans Carpatic, Trenul Eleganței pe ruta Timişoara – Baia Mare
Nicolae TEREMTUŞ
Automotorul IC2 Ansaldo Breda este lung de 48 de metri, are două vagoane şi poate transporta 110 persoane la clasa I şi clasa a II-a. Automotorul are viteza maximă, din construcţie, de 180 km la oră, dar din păcate, nu va putea rula la această viteză din cauza infrastructurii feroviare deficitare.
Sâmbătă a avut loc o cursă de probă între Timişoara şi Baia Mare. A durat mai bine de şase ore până ce frumosul şi elegantul tren a oprit la linia I din gara băimăreană. Cursa fiind una exploratorie a avut multe opriri pentru impresii ale celor care l-au însoţit pe cel mai important industriaş român, Valer Blidar.
Cursa a fost aşteptată în Baia Mare de autorităţi şi prietenii de-ai omului de afaceri născut în Odeşti, Maramureş.
Preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş, Gabriel Zetea, prefectul Vasile Moldovan, vicepreşedintele CJ, Doru Dăncuş, directorul Bibliotecii Judeţene „Petre Dulfu”, Teodor Ardelean, senatorul Liviu Marian Pop, primari din Maramureş, şeful poliţiei CFR Baia Mare, nepoţii omului de afaceri, Marin Bancoş şi Petrică Chiş, rude şi prieteni apropiaţi. Maestru de ceremonii a fost Nicolae Bud, fostul parlamentar maramureşean şi consilierul lui Valer Blidar.
După ce trenul a oprit în gară, Valer Blidar însoţit de primarul de Arad, Gheorghe Falcă, au coborât din el. Ei au fost întâmpinaţi cu pâine şi sare şi un pahar de horincă de către autorităţi şi cei prezenţi. Preţ de câteva minute bune s-au transmis salutări de bun venit, s-au făcut fotografii, au fost prezenţi şi câţiva tineri îmbrăcaţi în costume populare maramureşene. Valer Blidar s-a întreţinut cu autorităţile prezente. Preşedintele Gabriel Zetea i-a oferit din partea instituţiei pe care o conduce un bust al lui George Pop de Băseşti.
După aceste momente oficiale, cei prezenţi au „dezbrăcat” hainele oficiale şi au urcat în trenul elegant pentru a face un tur al trenului. În program era prevăzută o scurtă cursă până la Seini, dar CFR nu a dat aprobare, ca atare s-a făcut un tur al automotorului.
Trenul are însoţitor permanent, este foarte modern, iar oaspeţii au exclamat la tot pasul, de cele văzute, pipăite, simţite.
E greu să explici, dacă nu vezi, dar putem spune că trenul are tot ce trebuie pentru o cursă excelentă. Cei din lumea largă ar spune că aceasta este normalitatea, pentru noi o astfel de garnitură de tren este ceva ieşit din tiparul cenuşiu al CFR. Pe jos, mochetă, pereţii vagoanelor te îndeamnă să iei loc, fotoliile pentru călători sunt o încântare. Intrarea în vagon este şi pentru persoane cu handicap locomotor, persoane care au şi spaţii de stat în cele două vagoane. Despre baia trenului numai de bine. Spaţiu mare, condiţii igienice, tot ce trebuie pentru confort la superlativ. Am văzut şi aparat pentru prepararea cafelei, un fel de automat, probabil. Trenul este dotat cu audio-video, internet, prize curent, aer condiţionat, încălzire, mese între scaune.
La un moment dat invitaţii şi Valer Blidar s-au oprit la comanda trenului, acolo unde mecanicul a făcut o prezentare a trenului, iar unii dintre invitaţi au luat loc la manşa trenului. Cel mai interesat a fost senatorul Liviu Marian Pop.
Tot acolo a avut loc şi o scurtă discuţie prietenească în care s-au transmis mulţumiri pentru această investiţie, această posibilitatea de a circula pe o rută importantă în condiţii mai mult decât civilizate.
„Maramureșul beneficiază de o nouă legătură feroviară prin punerea în circulație a trenului automotor pe ruta Timișoara - Arad - Satu Mare - Baia Mare lansat de Compania Astra Trans Carpatic. Doresc să îl felicit pe președintele Companiei, Valer Blidar, pentru ambiția pe care a avut-o în toți acești ani și care a dus la realizarea unei dorințe vechi a maramureșenilor, aceea de a circula pe căile ferate în condiții de normalitate și decență. Nu pot să nu remarc faptul că, deși condițiile din tren sunt de lux, prețul biletelor este similar celorlalte companii feroviare.”, a spus Gabriel Zetea, preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş.
Trenul Timişoara - Baia Mare va circula zilnic, iar cursele vor începe odată cu intrarea noului mers al trenurilor, respectiv din decembrie. Preţul biletelor va fi aproape identic cu cel al biletelor CFR, chiar dacă condiţiile sunt net superioare. Omul de afaceri Valer Blidar a spus că în perioada următoare vor începe mai multe curse cu astfel de automotoare, dar şi cu trenuri produse la Arad, la fabrica pe care o conduce: Astra Vagoane. De la Timişoara va fi cursă la Baia Mare şi la Cluj. Intenţia omului de afaceri născut în Maramureş este de a introduce mai multe curse pe rute circulate în aşa fel încât românii să aibă posibilitatea de a opta între mersul cu maşina, avion sau tren. Preţurile pe aceste curse nu vor depăşi preţul „oficial” al CFR, dar după cum am văzut condiţiile vor fi mult mai bune.
După câteva ore plăcute petrecute în Trenul Eleganţei, „Săgeata Verde-Galben” a închis uşile mari şi a plecat spre Timişoara, punctul zero al acestei noi curse feroviare. În urma trenului elegant a rămas gara pustie, cenuşie, impersonală…