Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Apelul elevilor către Ministerul Educației: „Nu închideţi şcolile!”
Elevii condamnă decizia de suspendare a cursurilor la nivelul întregii ţări. Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC), Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI), Asociaţia Elevilor din Maramureş (AEM) şi Asociaţia Vâlceană a Elevilor (AVE) contestă printr-un mesaj public decizia privind închiderea tuturor unităţilor de învăţământ din ţară şi solicită ca acolo unde rata incidenţei este mai mică de 3/1.000 de locuitori, cursurile să se desfăşoare fizic.
Mircea CRIȘAN
Ioana LUCĂCEL
Săptămâna trecută, spre deosebire de majoritatea statelor europene, România a luat decizia șoc de a trece toate școlile în online. Asta în condițiile în care studiile arată că aproape un milion de elevi nu au acces la mijloacele necesare desfășurării cursurilor online și în ciuda faptului că nu au existat focare majore de Covid în școli. Decizia de a nu mai ține cont de rata de îmbolnăvire de 3/1.000 de locuitori și de a închide, de-a valma, toate școlile, reprezintă doar vârful icebergului unor decizii care „scufundă” încet, dar sigur școala românească. Măsura a fost aspru criticată de părinți, profesori, autorități locale și elevi. Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC), Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI), Asociaţia Elevilor din Maramureş (AEM) şi Asociaţia Vâlceană a Elevilor (AVE) au emis un comunicat în acest sens. Reprezentanții elevilor consideră că această măsură nu prezintă o necesitate în localităţile unde incidenţa de COVID-19 este mai mică decât 3/1.000 de locuitori. Mai mult, este obligatoriu ca în şcolile din aceste zone, unde numărul de cazuri este scăzut, orele de curs să fie realizate în mod tradiţional.
De asemenea, aceştia mai precizează faptul că în zonele izolate, din mediul rural spre exemplu, decizia de a muta cursurile în online va duce implicit la creşterea ratei abandonului şcolar, întrucât infrastructura necesară învăţământului la distanţă nu există.
Menţionăm faptul că nici la momentul actual dispozitivele conectate la internet, destinate elevilor cu posibilităţi materiale reduse, nu au ajuns la aceştia, din cele 900.000 de dispozitive, fiind livrate câteva mii.
Ministerul Educaţiei şi Cercetării trebuie să ia măsuri de urgenţă şi să nu mai tergiverseze accesul la educaţie, un drept fundamental, garantat de Constituţie.
Pe această cale, asociaţiile de elevi din ţară solicită ferm autorităţilor să permită desfăşurarea în format fizic a orelor de curs, acolo unde numărul de cazuri permite acest lucru, şi să asigure de urgenţă infrastructura necesară.
Mai mult, odată cu generalizarea școlii online, Ministerul Educației introduce două declarații pe propria răspundere: una este pentru profesori, iar cealaltă pentru părinți și elevi, în care toți „se obligă” să nu înregistreze sau să distribuie imagini din timpul cursurilor pe net sub incidența infracțiunii de fals în declarații. Și elevii sunt puși să semneze deși, potrivit Codului Penal, minorii sub 14 ani nu răspund penal.
Asociațiile de elevi susțin faptul că documentul nu este necesar, întrucât nu face altceva decât să amintească prevederile deja existente pe care elevii sunt obligați să le respecte ca parte a sistemului de educație. Spre exemplu, Legea educației naționale nr. 1/2011 prevede la art. 272, alin. (3) că „înregistrarea prin orice procedee a activității didactice poate fi făcută numai cu acordul celui care o conduce”.
Mai mult, măsurile luate de autorități în aceste momente ar trebui să vizeze asigurarea accesului la educație și a bunei desfășurări a orelor de curs pentru elevii din întreaga țară. În acest moment, problemele cu adevărat importante în această situație rămân fără rezolvare.
În acest sens, asociațiile de elevi din România și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți solicită Ministerului Educației și Cercetării eliminarea celor două declarații pe propria răspundere pentru școala online, întrucât introducerea acestora este inutilă în contextul desfășurării orelor de curs la distanță.
„În momentul de faţă, preşedintele ar trebui să solicite ferm Guvernului şi Ministerului Educaţiei să urgenteze livrarea dispozitivelor conectate la internet, pentru că în momentul de faţă şcoala online nu există în multe locuri din ţară. Este catastrofal ca elevii din rural să facă cursurile în online, în condiţiile în care acestea se pot desfăşura şi în format fizic. Abandonul şcolar va creşte semnificativ în acele zone pentru că nu avem o şcoală online accesibilă tuturor şi bine pusă la punct. Trebuie să facem tot posibilul ca orele să se ţină în format fizic, acolo unde se poate”.
Andreea-Sabina Spătariu, preşedinte AEC
„Considerăm că atât Preşedintele României, cât şi Guvernul ar trebui să ia în calcul repercusiunile unei astfel de decizii în contextul în care dispozitivele pentru mulţi elevi cu situaţii financiare precare nu au fost asigurate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Cum o să îşi desfăşoare cursurile online elevii care nu au acces la internet? Educaţia ar trebui să fie gratuită, însă stăm de ceva vreme în incertitudine în legătură cu acest fapt. Astfel, noi, cât şi colegii noştri solicităm reconsiderarea acestei decizii şi eliminarea normei ce prevede închiderea şcolilor pe o perioadă nedeterminată de timp”.
Ana-Maria Groza, preşedinte AEBI
„Dacă şcolile se închid, aşa să se închidă şi secţiile de votare. Nu văd de ce unele alegeri sunt considerate mai importante decât educaţia poporului. Nu toţi elevii vor să fie (ne)educaţi în aşa fel în care să devină incompetenţi în viitor şi să poată fi manipulaţi pentru voturi. Aşadar, rog autorităţile să se gândească de mai multe ori înainte de a lua orice decizie şi să lase sistemul de învăţământ în continuare cu predare fizică acolo unde încă se poate”.
Paula-Livia Buda, preşedinte AEM
„Luând în considerare situaţia şcolii online la nivel naţional, decizia preşedintelui este una inoportună şi riscantă pentru toţi elevii care se află în localităţi unde predarea fizică este posibilă. Chiar dacă sistemul de educaţie românesc a făcut unele progrese în ultimele luni, şcoala online nu este în momentul de faţă metoda de învăţare pe care o generaţie întreagă de elevi să se poată baza”.
Matei Canavea, preşedinte AVE