Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Aeroportul Internaţional Maramureş, la un nou zbor de început
Aeroportul Internațional Maramureș a fost înfiinţat pe actualul amplasament în anul 1964, când a început construcţia pistei betonate. Se ştie că prima aterizare a unui avion pe aceste meleaguri a avut loc în anul 1929, la bordul acelui avion aparţinând Flotilei de Aviaţie de Gardă Someşeni-Cluj, aflându-se Regina Maria.
Începând cu anul 1966, aeronavele scurt şi mediu curier au operat pe pista betonată având lungimea de 1400 m. Între noiembrie 1977 şi iunie 1979, pista betonată a fost prelungită până la lungimea de 1800 m şi lăţime de 30 m (plus acostamente de beton de 7,5 m de fiecare parte a pistei).
Aeroportul Internațional Maramureș are în prezent statut de regie autonomă cu specific deosebit, subordonată Consiliului Judeţean Maramureş. Este situat la 10 km de centrul oraşului Baia Mare. Activitatea aeroportului se desfăşoară conform Codului Aerian Român, acordurilor şi convenţiilor Organizaţiei Aeronautice Civile Internaţionale, la care România este membră. Aeroportul Internațional Maramureș este instituţia care conduce şi coordonează întreaga activitate de trafic aerian în zona de responsabilitate a aeroportului, pentru transportul de pasageri şi marfă, în condiţii de deplină securitate. Acesta este un scurt istoric al aeroportului de lângă Baia Mare.
Având în vedere că nordul ţării are un potenţial de dezvoltare economică deosebit, infrastructura a devenit principala preocupare a celor care au condus judeţul în ultimii ani. Dacă pe partea rutieră lucrurile sunt ceva mai complicate, aeroportul maramureşean a avut nevoie de o modernizare, de o mărire a pistei pentru a putea oferi condiţii de operare, aterizare a unor avioane mai mari şi pentru marfă. Au fost multe semnale venite din partea unor investitori stabiliţi în zonă că au nevoie de transport cu avioane cargo. Şi în urma demersurilor s-a decis, la nivel guvernamental, ca acest aeroport să fie modernizat din toate punctele de vedere.
Din păcate, în urmă cu vreo 10-12 ani, Maramureşul nu a avut oameni de stat puternici. Nu au reuşit să impună proiectul prin care finanţarea pentru aceste lucrări ar fi venit pe bani europeni sau guvernamentali.
Au existat dispute locale, dar şi cu miniştri ciudaţi, Ovidiu Silaghi, de la Satu Mare, este un exemplu. Şi aşa au trecut anii, iar aeroportul maramureşean a fost lăsat fără şansă în faţa unor vecini, Satu Mare. Într-un final, a început şi proiectul maramureşean. În 2015 a fost suspendată activitatea pentru lucrările de modernizare şi de mărire a aeroportului.
Au fost multe voci care au criticat şi care au spus că aceste lucrări vor fi un eşec. În 2018, totuşi, ele au fost finalizate, iar plăţile către constructori au fost efectuate. Poate fi o perioadă lungă de timp! Dar este important că aeroportul nu a murit, iar recent Tarom a anunţat că reia cursele către Baia Mare. Vor fi două curse pe săptămână, dar oficialii maramureşeni sunt în discuţii şi cu alţi operatori, iar în perioada următoare vor fi introduse şi alte curse spre destinaţii interne şi externe. Doamne ajută!
„Începând cu data de 6 septembrie 2018 se reia operarea curselor regulate TAROM pe relația București. Deocamdată, avându-se în vedere că data exactă a disponibilității aeroportului nu a fost cunoscută la începutul sezonului de vară și numărul de aeronave de categoria ATR 42-72 avute la dispoziție de către companie este extrem de limitat, TAROM a reușit să programeze două zboruri pe săptămână (cu rămânere peste noapte), programate astfel:
- decolare din București joi și duminică, de la ora 21.40 (cu aterizare în Baia Mare la ora 23);
- decolare din Baia Mare vineri și luni dimineața, de la ora 5.40 (și aterizare în București la ora 7). Tarifele încep de la 117 euro pentru o călătorie dus-întors, iar bagajul de mână, bagajul de cală, cateringul la bord și check-in-ul sunt incluse!