
Baia Mare, România
0362-401.331; 0362-401.332
office@gazetademaramures.ro

Drumurile expres ce vor lega Maramureșul de Europa și vor asigura acces rapid în restul țării
Vorbim permanent de faptul că pentru Maramureș dezvoltarea turismului și investițiile în acest domeniu sunt esențiale în vederea creșterii potențialului său economic. Însă, asta rămâne doar o simplă perspectivă, atâta vreme cât infrastructura rutieră lasă încă foarte mult de dorit. Vedem că guvernările de după ‚90 nu s-au arătat interesate în a pune această zonă pe harta priorităților în ceea ce privește culoarele rapide destinate traficului auto, astfel că am intrat într-un permanent și iritant con de umbră. În timp ce în județele din jur observăm șosele tot mai bune și căi de acces modernizate către drumurile rapide și autostrăzi, Maramureșul s-a limitat, în ultimii ani, la reabilitarea unor drumuri județene și naționale (acestea din urmă aflându-se cu preponderență în zona istorică de dincolo de pasul Gutâi). În același timp, multe alte căi rutiere ale județului se prezintă prost și se simte nevoia unor drumuri de calitate, de care să beneficieze majoritatea maramureșenilor și a celor care tranzitează regiunea.
Acum, însă, Maramureșul pare a face pași importanți spre a beneficia de cea mai importantă investiție în infrastructura rutieră de până acum. Săptămâna aceasta, Guvernul a aprobat un document important pentru conectarea județului la principalele căi de transport rutier atât din țară, cât și din străinătate. Senatorul USR Maramureș, Dan Ivan, implicat direct în realizarea demersurilor premergătoare includerii județului pe lista investițiilor prioritare la nivel național, afirmă că viitoarele drumuri vor fi o punte de legătură între vestul Europei și capitală.
„Dincolo de vorbele frumoase pe care le tot auzim în campaniile electorale, când, desigur, mânați de intenții bune, politicienii prezintă electoratului diverse viitoare realizări, ce ulterior rămân la stadiul de utopii, iată că Executivul, din care și USR face parte, a votat acum pentru un memorandum extrem de important. Acesta îl mandatează pe ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, să negocieze cu Comisia Europeană condițiile aprobării Planului Național de Redresare și Reziliență, precum și a cererii de împrumut în vederea realizării acestuia.
Este important să pornim cu dreptul această investiție majoră la nivel național, care pentru Maramureș înseamnă, la modul concret, realizarea a două căi de comunicație de tip drum expres. Acestea vor lega Baia Mare de Satu Mare, ceea ce înseamnă racordarea la Ungaria și restul Uniunii Europene, precum și Baia Mare de Jibou, cu continuare imediată pe Autostrada Transilvania, conectată direct cu capitala țării. Este un proces lung de acum și până la momentul în care acest drum va fi dat în folosință, dar putem spune că astăzi s-a făcut primul pas în această direcție. Fără includerea acestui proiect în PNRR, Maramureșul avea neșansa de a rămâne izolat din punctul de vedere al infrastructurii rutiere de mare viteză pentru cel puțin încă un deceniu”, conchide senatorul USR Dan Ivan.
Date tehnice
Drumul expres Baia Mare – Satu Mare
Distanță totală: 55,5 km
Traseu efectiv: Satu Mare – Hideaga (comuna Satulung, intersecția cu E 58)
Cost estimat: 340 de milioane euro (plătiți prin Planul Național de Redresare și Reziliență)
Costuri aferente Consiliului Județean Maramureș și Consiliului Județean Satu Mare, pentru studiul de fezabilitate: 3,2 milioane euro (recuperabili de la Ministerul Fondurilor Europene)
Drumul expres Baia Mare – Jibou
Distanță totală: 54,8
Traseu efectiv: Baia Mare – Jibou
Cost estimat: 425 de milioane euro (plătiți prin Planul Național de Redresare și Reziliență)
Costuri aferente Consiliului Județean Maramureș și Consiliului Județean Sălaj, pentru studiul de fezabilitate: 4 milioane euro (recuperabili de la Ministerul Fondurilor Europene)